The The LIBRAS interpreter in Science and Biology teaching for deaf students

Main Article Content

Rosanea Beatriz Borges
Melchior José Tavares Júnior

Abstract

The objective of this research was to know what the interpreters think about the teaching of Science and Biology for the deaf. We conducted a qualitative research with 14 interpreters, we used a semi-structured questionnaire with six questions. The lack of knowledge of technical terms, lack of signs aimed at the LIBRAS area, lack of prior knowledge of the student, teacher planning, concrete and visual materials, were the difficulties pointed out by the interpreters. Content with difficulties are Genetics, Botany, Zoology and Cytology. The more deaf students in the classroom, the more interaction results. The participants built a good relationship with the Science / Biology area, their training in basic education, favoring the teaching of this discipline, in the view of the interpreter.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Borges, R. B., & Tavares Júnior, M. J. (2018). The The LIBRAS interpreter in Science and Biology teaching for deaf students. SBEnBio Biology Teaching Journal, 11(2), 61–76. https://doi.org/10.46667/renbio.v11i2.173
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Rosanea Beatriz Borges, Federal University of Uberlândia

Graduation in Biological Sciences - Licenciatura or Bacharelado.

Melchior José Tavares Júnior, Federal University of Uberlândia

Biologist (UFMG), PhD in Education (UFU), served from 1996 to 2008 as a teacher of Sciences in Basic Education. From 2002, he also started to work in Higher Education. In 2009, he became an effective professor in the Biological Sciences course at the Federal University of Uberlândia / MG, in which he conducts research on the themes: Environmental Education and Science and Biology teacher training

References

AMARO, A., PÓVOA, A., MACEDO, L. A Arte de fazer questionários. Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, Departamento de Química, Metodologias de Investigação em Educação. Disponível em: www.feis.unesp.br/Home/DTADM/STDARH/.../educacaosaude/.../escalas.doc. Acesso em: 14 mar. 2018.

BORGES, F. A.; NOGUEIRA, C. M. I. O ensino e a aprendizagem de matemática para surdos inclusos: o que dizem intérpretes de LIBRAS? EMR-RS- Ano 17-2016 n 17 V. – pp 121-134. Disponível em: www.sbemrs.org/revista/index.php/2011_1/article/download/244/162 . Acesso em 14 de mar. de 2018.

BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: UNESCO, 1994.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de Abril de 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 11 de dez. de 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei e Bases da Educação nacional, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996.

BRASIL. Saberes e práticas da inclusão: Recomendações para a construção de escolas inclusivas. 2. ed. Coordenação geral SEESP/MEC. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006. 96 p. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/const_escolasinclusivas.pdf. Acesso em: 12 de out. de 2017.

CAPOVILLA, F. C. et al. Avaliando Compreensão de Sinais da Libras em Escolares Surdos do Ensino Fundamental. Universidade de São Paulo. Interação em Psicologia, v.8, n.2, p.159-169, 2004. Disponível em: http://www.ip.usp.br/laboratorios/lance/pdfs_para_download/Avaliando%20compreens%C3%A3o%20de%20sinais%20da%20Libras%20em%20escolares%20surdos%20do%20ensino%20fundamental.pdf. Acesso em: 19 de out. 2017.

FACULDADE DE EDUCAÇÃO. Ficha da Disciplina Língua Brasileira de Sinais -LIBRAS. Disponível em: http://www.faced.ufu.br/sites/faced.ufu.br/files/arquivos/GPG055%20%20L%C3%ADngua%20Brasileira%20de%20Sinais%20LIBRAS.pdf. Acesso em 29 de mar. de 2018.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário da língua portuguesa. 5. ed. Curitiba: Positivo, 2010. 2222 p. ISBN 978-85-385-4198-1.

GÜNTHER, H. Pesquisa Qualitativa versus Pesquisa Quantitativa: Esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa. v.22, n. 2, p.201-201, maio/ago. 2006.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil - UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica - Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: UFRGS, 2009.

LACERDA, C. B. F de. A inclusão escolar de alunos surdos: o que dizem alunos, professores e intérpretes sobre esta experiência. Cad. Cedes, Campinas, vol. 26, n. 69, p. 163-184, maio/ago. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v26n69/a04v2669. Acesso em: 23 de abr. de 2018.

LACERDA, C, B. F. de; ALBRES, N. de A.; DRAGO, S. L dos S. Política para uma educação bilíngue e inclusiva a alunos surdos no município de São Paulo. Educ. Pesqui, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 65-80, jan./mar. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v39n1/v39n1a05. Acesso em: 30 de Nov. de 2018.

MACHADO, F. M. A. Interpretação e tradução de libras/português dos conceitos abstratos crítico e autonomia. Universidade de Caxias do sul. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/bitstream/handle/11338/767/Dissertacao%20Flavia%20Medeiros%20Alvaro%20Machado.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 16 de mai. de 2018.

MINAS GERAIS. Resolução SEE n°2903, de 16 de fevereiro de 2016. Disponível em: https://www.educacao.mg.gov.br/images/documentos/2903-16-r.pdf . Acesso em: 11 de nov. de 2017.

MINAS GERAIS. Resolução SEE n°3643, de 20 de Outubro de 2017. Disponível em: http://designacao-see-mg.com.br/wp-content/uploads/2017/10/resolucao-see-mg-3643.pdf . Acesso em: 11 de nov. de 2017.

OLAH, L. V de A. S.; OLAH, N. C. S. Inclusão em Educação: Caminhos, Políticas e Práticas o intérprete de LIBRAS e a inclusão social do surdo. Revista Pandora Brasil, n. 24, Novembro de 2010. Disponível em: http://revistapandorabrasil.com/revista_pandora/inclusao/intérprete_libras.pdf. Acesso em: 15 de nov. de 2017.

OLIVEIRA, B. F. Desafios na inclusão dos surdos e o intérprete de LIBRAS. Diálogos & Saberes, Mandaguari, v. 8, n. 1, p. 93-108, 2012. Disponível em: file:///C:/Users/MASTER/Downloads/271-270-1-PB%20(1).pdf . Acesso em: 21 de mar. de 2018.

OLIVEIRA, W. D. de; BENITE, A. M. C. Estudos sobre a relação entre o intérprete de LIBRAS e o professor: implicações para o ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Vol. 15, n. 3, 2015 Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências ISSN 1806-5104 / e-ISSN 1984-2686 597. Disponível em: https://seer.ufmg.br/index.php/rbpec/article/viewFile/2535/1936. Acesso em: 06 de Dez. de 2017.

OLIVEIRA W de. D.; MELO, A. C, C. de; BENITE, A. M. C. Ensino de ciências para deficientes auditivos: um estudo sobre a produção de narrativas em classes regulares inclusivas. Laboratório de Pesquisa em Educação Química e Inclusão. REIEC, v.7, n.1, p.1-9, jul. 2012. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/pdf/reiec/v7n1/v7n1a01.pdf /. Acesso em: 19 de out. 2017.

PEREIRA, C. L; SANTOS, M. Educação Inclusiva: uma breve reflexão sobre avanços no Brasil após a Declaração de Salamanca. Revista da Católica, Uberlândia, v. 1, n. 2, p. 265-274, 2009. Disponível em: http://catolicaonline.com.br/revistadacatolica2/artigosv1n2/21-POS-GRADUACAO-01.pdf. Acesso em: 21 de nov. de 2017.

RIEGER, C. P. E. A Formação do intérprete de LIBRAS para o ensino de ciências – Lacunas Refletidas na Atuação do TILS em sala de aula. Centro de Educação Letras e Saúde. Disponível em: http://tede.unioeste.br/bitstream/tede/1023/1/Camila_Rieger_2016.pdf. Acesso em: 07 de

REIS, E. dos, S.; SILVA, L. P. O ensino das ciências naturais para alunos surdos: concepções e dificuldades dos professores da escola Aloysio Chaves. Revista do EDICC (Encontro de Divulgação de Ciência e Cultura), v. 1, p. 240, out./2012. 240. Disponível em: http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/edicc/article/view/2312/2362. Acesso em: 19 de out. 2017.

SANTIAGO, N. C.O Ensino e a aprendizagem das ciências dos alunos com surdez. Monografia (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná Diretoria De Pesquisa e Pós-Graduação Especialização em Ensino De Ciências. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4383/1/MD_ENSCIE_II_2014_66.pdf. Acesso em: 06 de Dez. de 2017.

SILVA, C. F. e; GAIA. M. C. de M. Educação inclusiva e o ensino de ciências. Disponível em: file:///C:/Users/MASTER/Downloads/402-1212-1- PB%20(3). pdf . Acesso em 19 de out. de 2017.

SOUSA, S. F. de; SILVEIRA, H. E. da. Terminologias Químicas em LIBRAS: a utilização de sinais na aprendizagem de alunos surdos. QUÍMICA NOVA NA ESCOLA Terminologias Químicas em LIBRAS, v. 33, n.1, fev.2011.

Similar Articles

<< < 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)