Cordel literature as an enhancement of the teaching and learning processes of Sciences and Biology a bibliographic survey
Main Article Content
Abstract
Cordel Literature in Brazil remains alive. In fact, the resistance of this literary genre has fostered important discussions in academia. As a result, publications on the potential of Cordel in the teaching and learning process have been increasingly constant. In this sense, this research aimed to investigate the potential of using Cordel Literature as a didactic resource in the teaching and learning of Science and Biology through a bibliographic survey. The primary studies analyzed were found through an automatic search using the descriptors Cordel e Ciências, Cordel e Biologia in the databases: Portal de Periódicos CAPES, Scientific Electronic Library Online – SciELO and Google academic. Such productions went through a selection process, seeing from the titles and keywords those that were closest to our object of study. Thus, the sample consisted of six publications. The critical analysis of the selected productions was carried out through a reading of the study in its entirety and the technique of content analysis. We conclude that Cordel, when combined with the teaching and learning process, awakens the student's interest in the most diverse themes. In view of this, we see in the genre an innovative didactic alternative capable of providing the student with a contextualized education.
Keywords: Twine. Biology teaching. Science teaching.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ABREU, M. Histórias de cordéis e folhetos. Campinas: Mercado de Letras : Associação de Libras do Brasil, 1999.
ALMEIDA, C.; MASSARANI, L.; MOREIRA, I. de C. Representações da ciência e da tecnologia na literatura de cordel. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 11, p. 5-25, set./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2176-457324278
ANDRADE, B. M. T. de; OLIVEIRA, A. C. C.; NOVAES, C. G. G.; SILVA, J. A; BEZERRA, B. M. A literatura de Cordel como ferramenta didática para o ensino da Biologia. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, 4., 2017, João Pessoa. Anais eletrônicos [...]. João Pessoa: Editora Realize, 2017. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/35448. Acesso em: 10 jan. 2022.
BARBOSA, A. S. M.; PASSOS, C. M. B.; COELHO, A. de A. O cordel como recurso didático no ensino de ciências. Revista Experiências no Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 62, p. 161- 168, 2011. Disponível em: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID154/v6_n2_a2011.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.
BARDlN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 248, p. 27833-27841, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CÂNDIDO, C. A. T.; LIMA, J. R. P. de. O uso da literatura de Cordel no ensino de Ciências e Biologia: um levantamento das principais estratégias didáticas. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISA E ENSINO DE CIÊNCIA – CONAPESC, 5., 2020, Campina Grande. Anais eletrônicos [...]. Campina Grande: Editora Realize. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/72988. Acesso em: 28 mar. 2022.
COBIAN, M. B.; COSTA M. F de L.; PINTO, M. I. R. Trabalhando com literatura de cordel no ensino fundamental: relato de uma vivência. Revista Soletras, Rio de Janeiro, n. 21, p. 110-116, jan./jun. 2011. DOI: https://doi.org/10.12957/soletras.2011.5304
COSTA, É. M. S.; SANTOS, M. C. dos; MUNIZ, G. S. S. A literatura de Cordel como ferramenta metodológica no ensino de Biologia: reflexões sobre o meio ambiente e a poluição em uma turma de EJA. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 6., 2019, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: Editora Realize, 2019. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/58608. Acesso em: 17 mar. 2022.
FASTFORMAT. Revisão de Literatura: O que é? Como fazer? FASTFORMAT, [s. l.], 8 jun. 2021. Disponível em: https://blog.fastformat.co/revisao-da-literatura-o-que-e-como-fazer/. Acesso em: 16 dez. 2021.
FRANCISCO JUNIOR, W. E.; ARAÚJO, P. D. S.; SANTOS, E. A.; YAMASHITA, M. Literatura de cordel e educação em ciências: uma análise a partir de periódicos e do ENPEC. REAMEC, Cuiabá, v. 10, n. 3, p. 1-21, set./dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v10i3.14051
HAURÉLIO, M. Breve história da literatura de cordel. 2. ed. São Paulo: Claridade, 2018.
LIMA, J. M.; SOUSA, J. M.; GERMANO, M. G. A Literatura de cordel como veículo de popularização da ciência: uma intervenção no ensino de física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – ENPEC, 8., 2011, Campinas. Anais eletrônicos [...]. Campinas: ENPEC, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/14374125/934_1_A_LITERATURA_DE_CORDEL_COMO_VE%C3%8DCULO_DE_POPULARIZA%C3%87%C3%83O_DA_CI%C3%8ANCIA_UMA_INTERVEN%C3%87%C3%83O_NO_ENSINO_DE_F%C3%8DSICA. Acesso em: 23 abr. 2022.
LIMA, M. K. F. da S.; SOVIERZOSKI, H. H. Invertebrados bentônicos marinhos e o uso didático do cordel: dialogando saberes. Revista Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 14, n. 1, p. 406-421, 2019. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/43/32. Acesso em: 14 mar. 2022.
LIMA, S. T. Os PCN e as potencialidades didático-pedagógicas do cordel. Acta Scientiarum, Maringá, v. 35, n. 1, p. 133-139, jan./jun. 2013. Disponível em: http://10.4025/actascieduc.v34i1.16750. Acesso em: 10 abr. 2022.
MACEDO, R. S. Currículo: campo, conceito e pesquisa. Petrópolis: Vozes, 2007.
MACEDO, R. S. Atos de currículos: uma incessante atividade etnometódica e fonte de análise de práticas curriculares. Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 13, n. 3, p. 427-435, set./dez. 2013. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss3articles/macedo.pdf. Acesso em: 30 jul. 2023.
MATTOS, P. de C. Tipos de revisão de literatura. Botucatu: Unesp, 2015. Disponível em: https://www.fca.unesp.br/Home/Biblioteca/tipos-de-evisao-de-literatura.pdf. Acesso em: 30 jul. 2023.
MENEZES, J. B. F.; PAULA, F. W. S.; PAIXÃO, G. C. Biologia em cordel: quando a literatura e a ciência se encontram em sala de aula. Revista SBENBio, [s. l.], v. 7, p. 2687-2698, 2014. Disponível em: https://docplayer.com.br/6667104-Biologia-em-cordel-quando-a-literatura-e-a-ciencia-se-encontram-em-sala-de-aula.html. Acesso em: 23 mar. 2022.
OLIVEIRA, A. C. S.; SOUZA, J. R de; ALMEIDA, K. da S.; SILVA, B. M. A da; LUZ, A. J. R.V. da. A literatura de cordel como metodologia ativa no ensino e aprendizagem de Química. Research, Society and Development, [s. l.], v. 10, n. 7, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/16854/14719/210164. Acesso em: 23 fev. 2022.
OLIVEIRA, S. M. L de; ALMEIDA, R. O de. A utilização da literatura de cordel como instrumento mediador na aprendizagem sobre aquecimento global. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – ENPEC, 10., 2015, Águas de Lindóia. Anais eletrônicos [...]. Águas de Lindóia: ENPEC, 2015. Disponível em: https://docplayer.com.br/23495931-A-utilizacao-da-literatura-de-cordel-como-instrumento-mediador-na-aprendizagem-sobre-aquecimento-global.html. Acesso em: 15 maio 2022.
PINHO, M. J. S. Gênero em Biologia no ensino médio: uma análise de livros didáticos e discurso docente. 2009. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
SANTANA, B. B. S.; BATISTA, R. B. Literatura de cordel: interdisciplinaridade em sala de aula. Revista Boitatá, Londrina, v. 2, n. 4, p. 1-8, 2007. DOI: https://doi.org/10.5433/boitata.2007v2.e30892
SANTOS, E. dos; SILVA, I. P. da; SANTOS, W. J dos. Reflexões acerca das potencialidades didáticas da literatura de cordel para o ensino de ciências. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Belém, v. 9, n. 2, 2019. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/4976/3056. Acesso em: 14 maio 2022.
SILVA, F. R. de S. O uso da literatura de Cordel no ensino de Ciências em uma turma de 5º ano de uma escola de Viçosa do Ceará – CE. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 6. 2019, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: Editora Realize, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/61689. Acesso em: 22 abr. 2022.
SILVA, M. C. C. de P. e. A utilização da literatura de Cordel como ferramenta pedagógica para a compreensão de conhecimentos de Biologia. In: ENCONTRO DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA, 3., 2013, Campina Grande. Anais eletrônicos [...]. Campina Grande: Editora Realize, 2013. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enid/2013/Modalidade_3datahora_01_10_2013_16_50_21_idinscrito_396_1434b9350ec610c1c1138351a8aa0400.pdf. Acesso em: 22 abr. 2022.
SOUSA, I. C de. Literatura de cordel: uma ferramenta didática para ensino e aprendizagem da fisiologia humana integrada. Revista SBENBio, [s. l.], v. 9, p. 4710-4720, 2016. Disponível em: https://silo.tips/embed/literatura-de-cordel-uma-ferramenta-didatica-para-ensino-e-aprendizagemda-fisiol.html. Acesso em: 14 maio 2022.
SOUTO, P. C.; SOUSA, A. A de.; SOUTO, J. S. Saber acadêmico versus saber popular: a literatura de cordel no ensino de práticas agrícolas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 245, p. 195-212, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/330612261