Flipped classroom adapted to the remote context in the light of the theory of meaningful learning: a proposal for the teaching of Biochemistry

Main Article Content

Gabriela Pinheiro Gomes de Oliveira
Janaína de Albuquerque Couto
Priscila Aparecida dos Santos Cordeiro
Ana Paula da Silva Martins

Abstract

The present proposal sought the development of a pedagogical action involving directed and oriented actions for virtual learning environments, in view of the construction of biochemical concepts, based on the assumptions of the Theory of Meaningful Learning (TAS). The research, of a qualitative and interventional nature, was applied to a Bachelor's Degree in Biological Sciences at a Public Institution of Higher Education. In the methodological path, an intervention was planned with the theme Metabolic Integration inspired by the Flipped Classroom adapted to the remote context. It could be observed in the results that there was a conceptual deepening in the theme, since the students were able to attend to the categories of analysis satisfactorily, as well as, it was verified the importance of mapping the previous conceptions for the direction of the pedagogical actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oliveira, G. P. G. de, Couto, J. de A., Cordeiro, P. A. dos S., & Martins, A. P. da S. (2023). Flipped classroom adapted to the remote context in the light of the theory of meaningful learning: : a proposal for the teaching of Biochemistry. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(2), 1452–1467. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i2.1076
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Gabriela Pinheiro Gomes de Oliveira, Rural Federal University of Pernambuco

Degree in Biological Sciences - Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Recife, PE - Brazil. Teacher - Colégio Nangeo - Jaboatão dos Guararapes, PE - Brazil

Janaína de Albuquerque Couto, Federal Rural University of Pernambuco

PhD in Biological Sciences - Federal University of Pernambuco (UFPE). Recife, PE - Brazil. Associate  Professor - Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE) Recife, PE - Brazil

Priscila Aparecida dos Santos Cordeiro, Federal Rural University of Pernambuco

Master's in Science Teaching - Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Recife, PE - Brazil. PhD student in Science Teaching at the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Recife, PE - Brazil

Ana Paula da Silva Martins, Federal Rural University of Pernambuco

Bachelor in Biomedicine - Federal University of Pernambuco (UFPE). Recife, PE - Brazil. Laboratory Assistant - Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Recife, PE - Brazil

References

AGRA, G. et al. Análise do conceito de aprendizagem significativa à luz da teoria de Ausubel. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 72, p. 248-255, 2019.

AUSUBEL, D. P. The acquisition and retention of knowledge. Dordrecht: Kluwer, 2000.

BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. de M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BEHRENS, M. A. A prática pedagógica e o desafio do paradigma emergente. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 80, n. 196, 1999.

BEHRENS, M. A.; OLIARI, A. L. T. A evolução dos paradigmas na educação: do pensamento científico tradicional a complexidade. Revista diálogo educacional, Curitiba, v. 7, n. 22, p. 53-66, 2007.

BRAYNER-LOPES, F. M. Formação de docentes universitários: num complexo de interações paradigmáticas. 2015, 260f. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências) -Universidade Federal Rural de Pernambuco, 2015.

CRESWUELL, J. W. Projeto de Pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DE OLIVEIRA, M. B. et al. O ensino híbrido no Brasil após pandemia do covid-19. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 918-932, 2021.

FERREIRA, J. de L. ; CARPIM, L.; BEHRENS, M. A. Do paradigma tradicional ao paradigma da complexidade: um novo caminhar na educação profissional. Boletim Técnico do Senac, v. 36, n. 1, p. 51-59, 2010.

HORN, M. B.; STAKER, H.; CHRISTENSEN, C. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2015.

MACÊDO, P. B. Investigando as relações sistêmicas homem-ambiente-teia alimentar à luz do Modelo das Múltiplas Perspectivas de Aprendizagem- MoMuP. 2014, 125f. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, PE, 2014.

MORAN, J. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, p. 27-45, 2015.

MOREIRA, M. A. O que é afinal Aprendizagem Significativa? Qurriculum, La Laguna, Espanha, 2012.

OLIVEIRA, A. B. de et al. A aprendizagem significativa da frutificação utilizando como recurso modelos tridimensionais construídos com a tecnologia da realidade aumentada. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – IX ENPEC, 9., 2013. Atas..., Águas de Lindóia, SP, 2013.

POWERS, Scott K.; HOWLEY, E. T. Fisiologia do exercício: teoria e aplicação ao condicionamento e ao desempenho. 6. ed. Manole, 2010.

ROGATTO, G. P. Perfil metabólico durante o exercício físico: influência da intensidade e da duração do esforço sobre a utilização de substratos energéticos. Revista digital EFDEPORTES, v. 54, 2002.

SÁ, R. G. B. Um estudo sobre a evolução conceitual de respiração. 2007. 161f. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife.

SENAC. DN. Metodologias ativas de aprendizagem. Rio de Janeiro, 2018. (Coleção de Documentos Técnicos do Modelo Pedagógico Senac, 7).

SILVERTHORN, D. Fisiologia humana: uma abordagem integrada. 7. ed. Porto Alegre: Artmed editora, 2017.

TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. Uma proposta de tipologia para pesquisas de natureza interventiva. Ciênc. Educ., Bauru, v. 23, n. 4, p. 1055-1076, 2017.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.