When Biology and poetry meet
Main Article Content
Abstract
The assumption of learning as a process of meaning casts new eyes on the biology classroom and the relationship that students establish with the objects of knowledge translated into the contents to be taught. Considering elements from the theoretical perspective of Vygotsky and Zabala, this work analyzes a didactic unit articulating poetry and the concept of human fertilization to show how students activate and mobilize their previous conceptions in an interactive context to produce scientific and biological meanings. By mediating the interactions, the teacher was able to build more interesting interactive spaces that enabled learning processes in Biology that include the development of cognitive skills that can help in a wider world reading.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
AMABIS, José Mariano; MARTHO, Gilberto Rodrigues. Biologia moderna: Amabis & Martho - 1 Ensino Médio. São Paulo: Moderna, 2016.
ARCÀ, Maria; GUIDONI, Pablo; MAZZOLI, Paolo. Enseñar Ciencia - como empezar: reflexiones para una educación de base. Barcelona/Buenos Aires: Paidos, 1990.
COLL, Cesar. Aprendizagem escolar e construção do conhecimento. Porto Alegre: Penso, 1994.
FIORIN, José Luiz e SAVIOLI, Francisco Platão. Lições de Texto: leitura e redação. São Paulo: Ática. 2011.
GROLLMUS, Nicolás Schöngut; TARRÉS, Joan Pujol. Stories about methodology: diffracting narrative research experiences. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, v. 16, n. 2, 2015. DOI: https://doi.org/10.17169/fqs-16.2.2207
KRASILCHIK, Míriam. Prática de ensino de Biologia. 4. ed. rev. ampl.; 5ª reimp. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.
MACHADO, Ligia Cristina Ferreira; ORSOLON-SOUZA, Guilherme. Das inquietações às questões... aprendizagem e ensino de Biologia nas escolas. Latin American Journal of Science Education. v. 5, p. 1-9, 2018.
MINAYO, Maria Cecília de Sousa. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Sousa. (org.). Pesquisa Social. Teoria, Método e criatividade. 16. ed. Petrópolis: Vozes. 2009, p. 09-29.
MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.
MORTIMER, Eduardo Fleury; MASSICAME, Tomas; TIBERGHIEN, Andrée; BUTY, Christian. Uma metodologia para caracterizar os gêneros de discurso como tipos de estratégias enunciativas nas aulas de Ciências. In: NARDI, Roberto. A pesquisa em ensino de Ciência no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007, p. 53-94.
MUENCHEN, Cristian; DELIZOICOV, Demétrio. Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro “Física”. Ciência e Educação. v. 20, n. 3, p. 617-638, 2014.
POZO, Juan Ignacio; GÓMEZ CRESPO, Miguel Ángel. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: Artmed, 2009.
VÍCTORA, Ceres Gomes; KNAUTH, Daniela Riva; HASSEN, Maria de Nazareth Agra. Pesquisa qualitativa em saúde: uma introdução ao tema. Porto Alegre: Tomo editorial, 2000.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes. 2008.
ZABALA, Antoni. Prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ARTMED, 1998.