Mediation of racial conflicts in schools disposition of graduates from Biological Sciences

Main Article Content

Cibele Fagundes Capaverde
Rafael Barboza dos Santos
Russel Teresinha Dutra da Rosa

Abstract

From a Bourdieusian perspective, interviews were conducted with six black teachers from Basic Education regarding their academic trajectories and pedagogical practices of conflict mediation, aiming to infer the existence or absence of an anti-racist disposition. The generation or activation of this disposition occurred during undergraduate studies through solidarity social interactions with colleagues and participation in black collectives that engage politically and promote cultural activities. Informal university spaces, more than the curriculum, fostered a positive sense of ethnic-racial belonging and integration into academic life. However, the teaching agency for confronting expressions of racism varies according to school contexts, which can either strengthen or inhibit the anti-racist disposition, depending on the recognition of institutional racism by the school community.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Capaverde, C. F., Santos, R. B. dos, & Rosa, R. T. D. da. (2024). Mediation of racial conflicts in schools: disposition of graduates from Biological Sciences . SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(1), 255–278. https://doi.org/10.46667/renbio.v17i1.1257
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Cibele Fagundes Capaverde, Federal University of Rio Grande do Sul

Master's student in Education - Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Porto Alegre, RS - Brazil

Rafael Barboza dos Santos, Federal University of Rio Grande do Sul

Master's student in Education - Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Porto Alegre, RS - Brazil

Russel Teresinha Dutra da Rosa, Federal University of Rio Grande do Sul

PhD in Education - Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Porto Alegre, RS - Brazil. Full professor - Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Porto Alegre, RS - Brazil.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. São Paulo: Jandaíra, 2021. 264 p. (Coleção Feminismos Plurais).

ANDRADE, Lara Melo; NASCIMENTO, Lia Midori Meyer. Formação de professores/as de Biologia para a educação das relações étnico-raciais. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [s. l.], v. 16, nesp 1, p. 493-512, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.990 . Acesso em: 16 fev. 2024.

BARRETO, Assis Adans da Silva; JUNIOR, Antônio Germano Magalhães. Políticas públicas e mediação de conflitos no ensino médio. Inovação & Tecnologia Social, Fortaleza, v. 2, n. 6, p. 5-22, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.47455/2675-0090.2020.2.6.7743 Acesso em: 28 de novembro de 2023.

BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022. 142 p.

BEHTOUI, Alireza. Empowerment not racialised segregation. British Journal of Sociology of Education, Oxford, v. 44, n. 5, p. 912-926, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1080/01425692.2023.2211232 . Acesso em: 11 jan. 2024.

BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle (volume IV da edição inglesa). Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Luís Fernando Gonçalves Pereira. Petrópolis: Vozes, 1996, 307 p.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Tradução: Daniela Kern, Guilherme J. F. Teixeira. 2.ed. rev. 6ª.reimp. Porto Alegre: Zouk, 2011. 556 p.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. Tradução: Aparecida Joly Gouveia, Maria Alice Nogueira. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org.). Pierre Bourdieu: Escritos de Educação. 9.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. p. 39-64.

BOURDIEU, Pierre (Coord.). A miséria do mundo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. 747 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “história e cultura afro-brasileira”. Diário Oficial da União, Brasília, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, Seção 1, p. 1., 30 ago., 2012.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei n° 14.532 de 11 de janeiro de 2023. Lei da Injúria racial. Diário Oficial da União, Brasília, 11 de janeiro de 2023.

CHRISPINO, A. Gestão do conflito escolar: da classificação dos conflitos aos modelos de mediação. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., Rio de Janeiro, v.15, n. 54, p. 11-28, jan./mar. 2007.

DUSO, Rafaela; ANDREOZZI, Thais. Padrão de relacionamentos na abordagem dos conflitos e meio de resolução. In: SEMÍRAMIS, Maria. Módulo 1 - O Conflito. Ministério da Justiça, Escola Nacional de Mediação e Conciliação, UNB. p. 21-33. Documento eletrônico sem data. Disponível em: https://institutoelo.org.br/site/files/arquivos/d1aaee6d8a529d6737b303af6e4909d6.pdf Acesso em: 30 out. 2023.

FONTOURA, Julian Silveira Diogo de Ávila. Racismo reverso: o porquê da sua não-existência. Interritórios, Revista de Educação, Caruaru, v. 7, n.13, p. 55-67, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/interritorios/article/view/250044/38038 Acesso em: 13 jan. 2024.

GADIOLI, Monique Ferreira; MULLER, Tânia Maria Pedroso. Branquitude e cotidiano escolar. In: MULLER, Tânia Mara Pedroso; CARDOSO Lourenço. Branquitude: estudo sobre a identidade branca no Brasil. Curitiba: Appris, 2017. p. 227-239.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017. 154 p.

GUIMARÃES, Nadya Araujo; ANDRADA, Ana Carolina; PICANÇO, Monise Fernandes. Transitando entre universidade e trabalho: trajetórias desiguais e políticas afirmativas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 172, p. 284-309, abr. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053146216 Acesso em: 10 abr. 2023.

HORNER, B. Belonging and becoming in the space[s] of higher education. South African Journal of Higher Education, Stellenbosch, 2022. Disponível em: https://dx.doi.org/10.20853/36-6-5520 Acesso em: 22 dez. 2023.

LAHIRE, Bernard. El espíritu sociológico. Buenos Aires: Manantial, 2006. 408 p.

LAHIRE, Bernard. Retratos Sociológicos: disposições e variações individuais. Porto Alegre, RS: Artmed, 2004. 344 p.

LIMA, Raul Vinícius Araújo. A sociologia bourdieusiana e a construção social do habitus negro. Praça: Revista Discente da Pós-Graduação em Sociologia da UFPE, Recife, v. 3, n. 1, p. 7-22, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/praca/article/view/242820

MALOMALO, Bas’Ilele. Branquitude como dominação do corpo negro: diálogo com a sociologia de Bourdieu. Revista da ABPN, Curitiba, v. 6, n. 13, p. 175-200, mar.-jun., 2014. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/158/155 Acesso em: 09 jan., 2024.

MEINERZ, C. B. Ensino de História, diálogo intercultural e relações étnico- raciais. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 1, jan./mar, p. 59-77, 2017.

MELLO, Luciana Garcia de. Discriminação em palavras: as queixas de racismo no mercado de trabalho gaúcho. Afro-Ásia, Bahía, n. 52, p. 311-338, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77050451010 Acesso em: 09 jan. 2024.

MILLS, Carmen; GALE, Trevor; PARKER, Stephen; SMITH, Catherine; CROSS, Russell. Activist dispositions for social justice in advantaged and disadvantaged contexts of schooling. British Journal of Sociology of Education, Oxford, v. 40, n. 5, p. 614-630, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/01425692.2019.1582322 . Acesso em: 11 jan. 2024.

ORTIZ, José Antonio Caicedo. Injusticia curricular y currículo antirracista: contribuciones al debate sobre el racismo escolar. In: ANGULO, Luis Ernesto Valencia (Editor Acadêmico). Debates y reflexiones contemporáneas sobre el racismo en el suroccidente de Colombia. Cali: Universidad Icesi; Bogotá: Universidad Externado de Colombia, Editorial Universidad Icesi, 2020, p. 17-420.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023. 160 p.

RIBEIRO, Shirlyjaine da Silva Francisco; PAIVA, Ayane de Souza. Duas décadas da lei 10.639/2003. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [s. l.], v. 16, n. 2, p. 1543-1559, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.46667/renbio.v16i2.1070 . Acesso em: 21 fev. 2024.

SANTOS, Maglis Vieira dos; SANTOS, Alex Sandro Franco dos. O ensino de Biologia em diálogos com tecnologias negras. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [s. l.], v. 16, nesp 1, p. 974-986, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.1098 . Acesso em: 16 fev. 2024.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Educação das relações étnico-raciais nas instituições escolares. In: Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 123-150, maio/jun. 2018.

SPOSITO, M. P.; GALVÃO, I. A experiência e as percepções de jovens na vida escolar na encruzilhada das aprendizagens: o conhecimento, a indisciplina, a violência. Perspectiva (Dossiê Juventudes e Educação), Florianópolis, v. 22, n. 2, p. 345-380, jul. 2004. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9649/8876 Acesso em: 25 abr. 2022.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. 325 p.

WACQUANT, Loïc. Esclarecer o habitus. Educação & linguagem, São Bernardo do Campo, ano 10, n. 16, p. 323-336, jul./dez. 2007. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/EL/article/view/126 Acesso em: 15 nov. 2022.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.