The use of podcasts as a pedagogical instrument for the scientific dissemination of Astrobiology in basic education

Main Article Content

Luiz Gustavo Lima Cordeiro
Larissa Santos Serra
Rafael Ramos Longuinhos
Simone Souza de Oliveira

Abstract

The work discusses the podcasts that were produced and used as a methodological tool for scientific dissemination, given that, with the spread of the Internet, there is a need for new and more advanced pedagogical strategies. With this, the works were applied to the 1st and 2nd year classes of high school in the afternoon shift. With this project, the objective is to bring to the school environment, discussions about the themes involving Astrobiology, in addition to addressing the possibilities of this audio tool as a didactic-pedagogical instrument that enhances learning, bringing Science closer to the reality of students in their daily activities. As a result, five podcasts were obtained and shared in the virtual learning environment with participating students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cordeiro, L. G. L., Serra, L. S., Longuinhos, R. R., & Oliveira, S. S. de. (2023). The use of podcasts as a pedagogical instrument for the scientific dissemination of Astrobiology in basic education. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(2), 1233–1245. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i2.650
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Luiz Gustavo Lima Cordeiro, State University of Feira de Santana

Student of the Bachelor's degree in Biological Sciences. State University of Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA - Brazil

Larissa Santos Serra, State University of Feira de Santana

Student of the Licentiate Degree in Biological Sciences  - Universidad Estatal de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA - Brasil

Rafael Ramos Longuinhos, State University of Feira de Santana

Master in Astronomy Teaching - State University of Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA - Brazil. Teacher - Assis Chateaubriand Integrated Education Center (CIEAC), Feira de Santana - BA, Brazil

Simone Souza de Oliveira, State University of Feira de Santana

PhD in Biotechnology in Health and Investigative Medicine. Gonçalo Moniz Research Center - FIOCRUZ/BA. Salvador, BA - Brazil. Adjunct Professor - State University of Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana - BA, Brazil

References

BAHIA. Secretaria Estadual de Educação da Bahia. Instrução Normativa nº 03/2021. Salvador, Bahia, 2021. Disponível em: http://www.educacao.ba.gov.br/sites/default/files/private/midiateca/documentos/2021/instrucaonormativa032021acc.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.

BELL, T.; COCKBURN A.; WINGKVIST A.; GREEN R. Podcasts as a supplement in tertiary education: a nexperiment witht two Computer Science courses. MoLTA 2007: Conference on Mobile Learning Technologies and Applications, New Zealand, 2007, p. 70 – 77. Disponível em: https://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/handle/10092/482/12602889_podcast.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 13 mai. 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 02 jul. 2021.

CARVALHO, C. J. O uso de podcasts no ensino e na aprendizagem das Ciências Naturais: um estudo com alunos de 9º ano sobre temas do Corpo Humano/Saúde. Ozarfaxinars, Portugal, n. 8, p. 2009. Disponível em: https://cfaematosinhos.eu/O%20Uso%20de%20Podcasts%20no%20Ensino%20e%20na%20Aprendizagem_08.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.

CARVALHO, A. A. A.; AGUIAR, C.; MACIEL, R. Taxonomia de podcasts: da criação à utilização em contexto educativo. In: CARVALHO, C. V. de; SILVEIRA, R.; CAEIRO, M. (Coord.) TICAI 2009 -TIC'spora o Aprendizagem da Engenharia. Portugal: Edições Politema - Fundação Instituto Politécnico do Porto, 2011. p. 171 - 177. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/15964/1/TICAI2009TaxonomiaPodcasts.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.

CIEAC - CENTRO INTEGRADO DE EDUCAÇÃO ASSIS CHATEAUBRIAND. Projeto Político Pedagógico (PPP) do CIEAC, nº 1, de 22 de dezembro de 2017. Feira de Santana, BA, 2017.

CRUZ, S. C. O podcast no ensino básico. In: Carvalho, A. A. A. (org.) Actas do Encontro sobre Podcasts, Centro de Investigação em Educação (CIEd), Portugal, 2009. p. 65 - 80. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/9991/1/Cruz-2009-Enc%20sobre%20Podcasts.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.

CUNHA, M. B. A percepção de Ciência e Tecnologia dos estudantes de ensino médio e a divulgação científica. 2009. 364 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-02032010-091909/publico/Marcia_Borin_Cunha.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 34.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

MARQUES, C. G.; CARVALHO, A. A. A. Podcasts no ensino superior: um estudo em licenciaturas de gestão. In: CARVALHO, C. V. de; SILVEIRA, R.; CAEIRO, M. (coord.) TICAI 2009 -TIC'spora o Aprendizagem da Engenharia. Porto, Portugal: Edições Politema - Fundação Instituto Politécnico do Porto, 2011. p. 161 - 166. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/15743/1/TICAI2009PodcastsEnSuperior.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.

OLIVEIRA, A. D.; ROCHA, D. C.; FRANCISCO, A. C. A ciência cantada: um meio de popularização da ciência e um recurso de aprendizagem no processo educacional. SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA, v. 1, p. 1-10, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/setembro2012/biologia_artigos/musica_ciencias.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.

SOARES, A. B.; MIRANDA, P. V.; SMANIOTTO, C. B. Potencial pedagógico do podcast no ensino superior. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, v. 7, n. 1, 2018. Disponível em: http://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1078. Acesso em: 13 mai. 2022.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.