25 years of the Brazilian Association of Biology Teaching (SBEnBio) a legacy for the training and professionalization of teaching and research in science education and biology teaching in Brazil
Main Article Content
Abstract
This article deals with a narrative written about the 25 years of Brazilian Association of Biology Teaching (SBEnBio), in a writing that articulates movements and episodes at the national level and at the Regional-5/Northeast level of this collective, highlighting aspects considered important in the formation and professionalization of research and teaching in Science Education and Biology Teaching, as well as the origins and advances of SBEnBio. The data for the elaboration of this work were collected from the specialized literature, in messages given to requests made with fellow Brazilian researchers/teachers by e-mail and through WhatsApp, in documents from SBEnBio (Atas de Assemblies, Annals of events, Newsletters, and in photographs), which constitute memories of the biology teaching area.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ASSOCIAÇÃO Brasileira de Ensino de Biologia (SBENBIO). SBEnBIO - INFORMATIVO DEN-SBEnBIO 02 (GESTÃO 2000/2002), 2001.
ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA (ENEBIO), 1., 2005; ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA-REGIONAL 2 (EREBIO), 3.; 2005. Anais... Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), 2005.
ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA (ENEBIO), 2., 2007. ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA-REGIONAL: MG/TO/GO/DF (EREBIO), 1., 2007. UFU/Uberlândia. Anais... Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), 2007.
ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA (ENEBIO), 3., 2010; ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA-REGIONAL-5/NE (EREBIO), 4., 2010. Anais... Fortaleza, CE: Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), 2010.
GAMA, Renata Prenstteter. Desenvolvimento profissional com apoio de grupos colaborativos: o caso de professores de matemática em início de carreira. 2007. 240 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2007.
GOODSON, Ivor. El estudio de las vidas delprofesorado: problemas y posibilidades. In: GOODSON, Ivor. (Org.). Histórias de vida del profesorado. Barcelona: Octaedro 2004, p. 297- 313.
LOPES, Amélia; PEREIRA, Fátima. Escritos de trabalho e construção social da ação educativa institucional: (E)feitos de um processo de investigação-ação. Educação, Sociedade e Culturas, nº 22, p. 109-132, 2004.
NARDI, Roberto.; ALMEIDA, Maria José P. M. A. Constituição da área de ensino de ciências no brasil: memórias de pesquisadores. Enseñanza de las Ciencias, nº. Extra. VII CONGRESO, 2005.
OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato de. Narrativas: contribuições para a formação de professores, para as práticas pedagógicas e para a pesquisa em educação. Revista de Educação Pública, Cuiabá, EdUFMT, v. 20, n. 43, p. 289–305, 2011.
OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes; GAMA, Renata Prenstteter. Desenvolvimento profissional docente e narrativas em diferentes momentos da formação e atuação. Revista da FAEEBA -Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 41, p. 205-219, jan./jun. 2014.
PEREIRA, Marsílvio Gonçalves. Um olhar sobre a experiência formativa a partir de narrativas escritas de um professor/formador: a materialidade da docência num continuum formativo. In: Encontro Nacional de Ensino de Biologia, 7.; ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA (EREBIO), 1., 2018. UFPA, Belém-PA. Anais do... Belém, PA: SBEnBio, 2018, p. 3153-3160.
PRADO, Guilherme do Val Toledo; FERREIRA, Cláudia Roberta; FERNANDES, Carla Helena. Narrativa pedagógica e memoriais de formação: escrita dos profissionais da educação. Revista Teias, Rio de Janeiro, UERJ, v. 12, n. 26, p. 143-153, set./dez. 2011.
SILVA, Lisandra Oliveira E.; DIEHL, Vera Regina Oliveira; MOLINA NETO, Vicente. Narrativa escrita: relacionando a produção de conhecimento e a formação docente. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PESQUISA (AUTO)BIOGRÁFICA, 4., 2010, São Paulo. Anais... São Paulo: FEUSP; BIOGRAPH, 2010. p. 1-11.