Didactic strategies for teaching environmental education a look at research

Main Article Content

Viviani Zorzo
Isabela Custódio Talora Bozzini

Abstract

This work is the result of a qualitative research that investigated the didactic strategies used in the teaching of Environmental Education (EA) in schools, based on articles published in Ciência & Educação. After the search and appreciation of the texts, they were categorized based on Discursive Textual Analysis. The categories created were: field activities, dissemination, discursive, experimental, playful, contextualization, dramatization, didactic modeling, lectures and expository classes, researches, problematization, group work and generator theme. The data showed that research that describes EE actions is more present in the final years of Elementary and High School. As for the strategies it was possible to observe a plurality, evidencing that one can and should teach EA in different ways.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zorzo, V., & Bozzini, I. C. T. (2018). Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research. SBEnBio Biology Teaching Journal, 11(1), 122–138. https://doi.org/10.46667/renbio.v11i1.145
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Viviani Zorzo, Federal University of São Carlos

Professor of Basic Education in the municipal network of Araras, master's student of the Graduate Program in Science and Mathematics at the Federal University of São Carlos.

Isabela Custódio Talora Bozzini, Federal University of São Carlos

PhD in Education from the Federal University of São Carlos (2005). She is currently an adjunct professor in the Department of Natural Sciences, Mathematics and Education (DCNME) at the Center for Agricultural Sciences (CCA) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), campus of Araras.

References

ACEVEDO-DÍAZGARCÍA-CARMONA, A., ARAGÓN-MÉNDEZ, M, M., y OLIVA-MARTÍNEZ, J.M. Modelos científicos: significado y papel en la práctica científica. Revista Científica, v.30, n.3, p.155-166, 2017.

ADOLFO, R. e cols. Inclusão de atividades de educação ambiental em escola infantil através da reciclagem e compostagem de lixo. FÓRUM INTERNACIONAL DE RESÍDUOS SÓLIDOS, 2., 2009. Anais..., 2009.

ADÚRIZ-BRAVO, A. Consideraciones acerca del estatuto epistemológico de la didáctica específica de las ciencias naturales. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, v.9, n.17, p.49-52, 2000.

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P.. (Org.). Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Univille, 2004.

ANDRADE, E. C. P. de; CARVALHO, L. M. de. O pro-álcool e algumas relações CTS concebidas por alunos de 6ª série do ensino fundamental.Ciênc. educ. (Bauru), Bauru , v. 8, n. 2, p. 167-185, 2002.

BERGMANN, M.; PEDROZO, C. S. Explorando uma bacia hidrográfica na escola: contribuições à Educação Ambiental. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 14, n. 3, p.537-553, 2008.

BORGES, M. D.; ARANHA, J. M.; SABINO, J. A fotografia de natureza como instrumento para educação ambiental. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 16, n. 1, p. 149-161, 2010.

BRASIL. Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências.

BRASIL. Resolução n.º 2, de 15 de Junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental.

CACHAPUZ, A. et al., (Org.). A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2011.

CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2011.

CAZOTO, J. L.; TOZONI-REIS, M. C.. Construção coletiva de uma trilha ecológica no cerrado: pesquisa participativa em educação ambiental. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v.14, n. 3, p. 575-582, 2008.

CERATI, T. M.; LAZARINI, R. A. M. A pesquisa-ação em educação ambiental: uma experiência no entorno de uma unidade de conservação urbana. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 15, n. 2, p. 383-392, 2009.

DILL, R.E.; RITCHTER, L. SIQUEIRA, A.B. A dança do átomo: uma dramatização no ensino de ciências. Revista Dialogus, v.2 , n.1, 2013.

FARIAS, C. R. de O.; CARVALHO, W. L. P. O direito ambiental na sala de aula: significados de uma prática educativa no ensino médio. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v.13, n. 2, p. 157-174, 2007.

FREITAS, D. de. Educação ambiental e o papel do/a professor/a: educar para além da sociedade do conhecimento. In: PAVÃO, A.C.; FREITAS, D. de. (Org.) Quanta ciência há no ensino de ciências. São Carlos: EdUFSCar, 2011.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2011.

GRZEBIELUKA, D.; KUBIAK, I.; SCHILLER, A.M. Educação ambiental: a importância deste debate na educação infantil. Revista Monografias Ambientais – REMOA, v.13, n.5, p.3881-3906, 2014.

JANKE, N.; TOZONI-REIS, M. F. C. Produção coletiva de conhecimentos sobre qualidade de vida: por uma educação ambiental participativa e emancipatória. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 14, n. 1, p. 147-157, 2008.

JESUS, D.M.de; VIEIRA, A.B.; EFFGEN, A.P. S. Pesquisa-ação colaborativo-crítica: em busca de uma epistemologia. Educ. Real., Porto Alegre , v. 39, n. 3, p. 771-788, 2014.

KATO, D. S.; KAWASAKI, C. S. As concepções de contextualização do ensino em documentos curriculares oficiais e de professores de ciências. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 17, n. 1, p. 35-50, 2011.

JACOBI, P. Educação e meio ambiente - transformando as práticas. Revista brasileira de educação ambiental / Rede Brasileira de Educação Ambiental, Brasília: Rede Brasileira de Educação Ambiental, n.0, nov. 2004.

JACOBI, P. R. Educação ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 233-250, 2005.

LABURÚ, C.E.; ARRUDA, S.M.; NARDI, R. Pluralismo metodológico no ensino de ciências. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 247-260, 2003.

LOUREIRO, C.F.B. Educar, participar e transformar em educação ambiental. Revista brasileira de educação ambiental / Rede Brasileira de Educação Ambiental, Brasília: Rede Brasileira de Educação Ambiental, n.0, nov. 2004.

LUCATTO, L. G.; TALAMONI, J. L. B.. A construção coletiva interdisciplinar em educação ambiental no ensino médio: a microbacia hidrográfica do Ribeirão dos Peixes como tema gerador. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 13, n. 3, p. 389-398, 2007.

MORAES, R. As práticas e a experimentação no processo da pesquisa. In: PAVÃO, A.C.; FREITAS, D. de. (Org.) Quanta ciência há no ensino de ciências. São Carlos: EdUFSCar, 2011.

MORAES, R.; GALIAZZI, M.C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2011.

MOREIRA, C.H.P.; ARAÚJO, M.L.F.; ALVES, B. F. Realização de uma dramatização em favor do ensino de biologia: um relato de experiência. JORNADA DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO – JEPEX, 13., 2013. Anais...Recife : UFRPE: Recife, 2013.

MORO, F.M.M.R.; LIMA, L.C.de; ARRUDA, M. P.de. Educação ambiental na educação infantil. Revista Uniplac,v. 5, n. 1, 2017.

PAVÃO, A.C. Descobrir; educar, divulgar: uma trilogia para a transformação social. In: PAVÃO, A.C.; FREITAS, D. de. (Org.) Quanta ciência há no ensino de ciências. São Carlos: EdUFSCar, 2011.

PINTO, J.A.; MACIEL, M.D. Discussão e debate de questões CTS por alunos do último ano de um curso de licenciatura em química: definições de ciência e tecnologia. HOLOS, Capa, Ano 30, v.01, 2014.

REIGADA, C.; TOZONI-REIS, M. F. C.. Educação ambiental para crianças no ambiente urbano: uma proposta de pesquisa-ação. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v.10, n.2, p.149-159, 2004.

REIGOTA, M. O que é educação ambiental?. São Paulo: Brasiliense, 2010. (Col. Primeiros Passos)

RICARDO, E. C. A Problematização e a contextualização no ensino das ciências: acerca das ideias de Paulo Freire e Gérard Fourez. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), 4., 2003. Anais... Bauru, SP, 2003.

RODRIGUES, C. Educação infantil e educação ambiental: um encontro das abordagens teóricas com a prática educativa. REMEA- Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 26, 2011.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em educação ambiental. In: SATO, M.; CARVALHO, I.C.M. e cols. Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Revista Ensaio. Belo Horizonte, v.17, n.especial, p. 49-67, 2015.

SCHWARZ, M. L. et al . "Chuva, como te queremos!": representações sociais da água através dos desenhos de crianças pertencentes a uma região rural semiárida do México. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 22, n. 3, p. 651-669, 2016.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23.ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, S. G.da; MANFRINATO, M. H. V.; ANACLETO, T. C. S.. Morcegos: percepção

dos alunos do Ensino Fundamental 3º e 4º ciclos e práticas de Educação Ambiental. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 19, n. 4, p. 859-877, 2013.

SILVEIRA, A. F. da; ATAÍDE, A. R. P. de; FREIRE, M. F. Atividades lúdicas no ensino de ciências: uma adaptação metodológica através do teatro para comunicar a ciência a todos. Educar, Curitiba, n. 34, p. 251-262, 2009.

SOUTO, A.; SILVA, E.P.de Q. Ciência, criatividade e imagem. In: In: PAVÃO, A.C.; FREITAS, D. de. (Orgs) Quanta ciência há no ensino de ciências. São Carlos: EdUFSCar, 2011.

VIVEIRO, A.A.; DINIZ, R. E. da S. As atividades de campo no ensino de ciências: reflexões a partir das perspectivas de um grupo de professores. In: NARDI, R. (Org.). Ensino de ciências e matemática, I: temas sobre a formação de professores [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.