Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks

Main Article Content

Adeilson Moizés de Oliveira
José Adolfo Mota de Almeida
Jaqueline Moritz

Abstract

Textbooks are an important source of research for teachers; including, for example, topics related to the history of Cell Theory. In this perspective, this research analyzed how the textbooks of Biology have worked the historical issues related to the Cell Theory. Thereby, three textbooks were selected, which were analyzed to verify how the authors used the History of Science when contextualizing themes related to Cell Theory. This is a qualitative research, with bibliographical and documentary analysis. As an analysis methodology we use Content Analysis establishing as categories some of the deformed views presented by Gil Pérez and collaborators. The results revealed that many of the warped views of science are reproduced in textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oliveira, A. M. de, Almeida, J. A. M. de, & Moritz, J. (2023). Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 865–887. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.1013
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biographies

Adeilson Moizés de Oliveira, Federal Institute of Paraná

Degree in Biological Sciences - Federal Institute of Paraná (IFPR) - Umuarama Campus. Umuarama, PR - Brazil. Master's student in Sustainability - Maringá State University and Federal Institute of Paraná (PSU-UEM/IFPR). Maringá, PR - Brazil.

José Adolfo Mota de Almeida, Federal Institute of Paraná

PhD in Science and Mathematics Teaching - State University of Campinas (UNICAMP). Campinas, SP - Brazil. Professor at the Federal Institute of Paraná (IFPR) - Umuarama Campus. Umuarama, PR - Brazil.

Jaqueline Moritz, Federal Institute of Paraná

PhD student in Geography - State University of Centro Oeste (UNICENTRO). Guarapuava, PR - Brazil. Master in Education - State University of Western Paraná (UNIOESTE). Cascavel, PR - Brazil. Teacher - Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraná (IFPR) - Umuarama Campus. Umuarama, PR - Brazil.

References

ALMEIDA, J. A. M.; PINTO NETO, P. C. A lousa digital interativa: táticas e astúcias de professores consumidores de novas tecnologias. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 17, n. 2, p. 394-413, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8636465 . Acesso em: 21 ago. 2021.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016. 279p.

BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 08 fev. 2022.

BRASIL, MEC/SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais / Ensino Médio. Parte III Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/BasesLegais.pdf. Acesso em: 21 ago. 2021.

BRASIL, MEC/SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 21 ago. 2021.

BRASIL, MEC/SEF. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 21 ago. 2021.

CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ, D.; PESSOA DE CARVALHO, A. M.; PRAIA, J.; VILCHES, A. (org.). A necessária renovação do ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

EL-HANI, C. N. Notas sobre o ensino de história e filosofia da ciência na educação científica de nível superior. In: SILVA, C. C. (org.). Estudos de História e Filosofia das Ciências: subsídios para a aplicação no ensino. São Paulo, Editora Livraria da Física, 2006. 416 p.

FIGUEIRÔA S. F. M. História e Filosofia das Geociências: relevância para o ensino e formação profissional. Terra e Didática, 5(1):63-71, 2009.

FIORESE, J. Z.; DELIZOICOV, N. C. Livros didáticos de Biologia e a História da Ciência. Roteiro, v. 40, n. 1, p. 79-100, 2015.

FOUREZ, G. Crise no ensino de ciências? Investigações em ensino de ciências, v. 8, n. 2, p. 109-123, 2003.

GIL-PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C. CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação (Bauru), v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.

HOTTES, C. F. The Contributions to Botany of Julius von Sachs. Annals of the Missouri Botanical Garden , v. 19, n. 1, p. 15-30, 1932.

JACOB, F. A lógica da vida: uma história da hereditariedade. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

KUTSCHERA, U.; NIKLAS, K. J. Julius Sachs (1868): the father of plant physiology. American Journal of Botany , v. 105, n. 4, pág. 656-666, 2018.

LOPES, A. C. MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2018.

MACEDO, E. A imagem da Ciência: folheando um livro didático. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 86, p. 103-129, 2004.

MARTINS, A. A.; GARCIA, N. M. D. Livros didáticos: elementos da cultura escolar, produtos culturais e mercadorias. In: GARCIA, N. M. D. (org.). O livro didático de Física e de Ciências em foco: dez anos de pesquisa. São Paulo: Livraria da Física, 2017.

MARTINS, L. A. P. A. História da Ciência e o ensino de Biologia. Ciência & Ensino, v. 3, n. 2, 1998.

MARTINS, R. A. A história das ciências e seus usos na educação. In: SILVA, C. C. (org.). Estudos de História e Filosofia das Ciências: subsídios para a aplicação no ensino. São Paulo: Livraria da Física, 2006. 416 p.

MARTINS, R. A. Robert Hooke e a pesquisa microscópica dos seres vivos. Filosofia e História da Biologia, v. 6, n. 1, p. 105-142, 2011.

MATTHEWS, M. R. História, Filosofia e ensino de Ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 12, n. 3, p.164-214, 1995.

MATTHEWS, M. R. History, philosophy, and science teaching: The present rapprochement. Science & Education. v.1, n.1, p.11-48, 1992.

MATTHEWS, M. R. Science Teaching: The role of history and philosophy of Science. New York: Routledge, 1994.

MATTHEWS, M. R. Um papel da história e da filosofia no ensino de ciências. Interchange, v. 20, n. 2, p. 3-15, 1989.

MAYR, E. Isto é biologia: a ciência do mundo vivo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

MINAYO, M. C. S. Ciência técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, S. F.; CRUZ NETO, O.; GOMES, R. MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2002. 80p.

NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Construção de estatutos de ciência para a biologia numa perspectiva histórico-filosófica: uma abordagem estruturante para seu ensino. 2010. 439 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) - Universidade Estadual Paulista. Bauru: UNESP, 2010.

NIKLAS, K. J.; KUTSCHERA, U. Revisiting Julius Sachs’s “Physiological Notes: II. contributions to the theory of the cell. a) energids and cells” (1892). Biological Theory, p.01-05, 2022.

OGO, M. Y.; GODOY, L. P. Introdução ao estudo das células. In: OGO, M. Y.; GODOY, L. P. Contato Biologia. São Paulo: Quinteto, 2016. v.1, p. 46-57.

OLIVEIRA, V. D. R. B. As dificuldades da contextualização pela história da ciência no ensino de biologia: o episódio da dupla hélice do DNA. 2009. 96 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina. Londrina: UEL, 2009.

ORTIZ, E. História da ciência no ensino de biologia: virtudes e dificuldades da contextualização histórica do episódio da dupla hélice do DNA. 2015. 133 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática- Universidade Estadual de Londrina. Londrina: UEL, 2015.

PAVÃO, A. C.; FREITAS, D. (org.), Quanta Ciência há no Ensino de Ciências. Edufscar, São Carlos-SP, 2008.

PINHEIRO, R. M. S.; ECHALAR, A. D. L. F.; QUEIROZ, J. R. O. O conceito de célula em livros didáticos de Biologia: ciência aproblemática e a-histórica. Ciência & Educação (Bauru), v. 27, 2021.

PRESTES, M. E. B. Teoria celular: de Hooke a Schwann. São Paulo: Scipione, 1997.

PRESTES, M. E. B.; CALDEIRA, A. M. A. A importância da história da Ciência na educação científica. Filosofia e história da biologia, v. 4, n. 1, p. 1-16, 2009.

ROSA, M. D. O livro didático, o currículo e a atividade dos professores de Ciências do Ensino Fundamental. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 1, n. 1, 2018.

SACHS, J. História da botânica (1530-1860). Clarendon Press, 1890.

SANDRIN, M. F. N.; TERRAZZAN, E. A. História da ciência no ensino de biologia: A cronobiologia e o estudo do "sono das plantas." In: ENCONTRO REGIONAL SUL DE ENSINO DE BIOLOGIA; SIMPÓSIO LATINO-AMERICANO E CARIBENHO DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS DO INTERNATIONAL COUNCIL OF ASSOCIATIONS FOR SCIENCE EDUCATION, 5., 2011, Londrina. Anais [...] Londrina: V EREBIO-SUL; IV ICASE. Disponível em: http://www.uel.br/ccb/biologiageral/eventos/erebio/comunicacoes/T224.pdf Acesso em: 29 jun. 2021.

SANTOS, A. F.; OLIOSI, E. C. A importância do ensino de ciências da natureza integrado à história da ciência e à filosofia da ciência: uma abordagem contextual. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 22, n. 39, 24 jun. 2013.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História e Ciências Sociais, São Leopoldo, RS, Ano 1, n. 1, jul., 2009.

SEQUEIRA, M.; LEITE, L. A História da Ciência no ensino-aprendizagem das Ciências. Revista Portuguesa de Educação. v.1, n.2, 1998.

SILVA JÚNIOR, C.; SASSON, S.; CALDINI JÚNIOR, N. A célula, unidade fundamental dos seres vivos. In: SILVA JÚNIOR, C.; SASSON, S.; CALDINI JÚNIOR, N. Biologia. 12. ed. São Paulo: Saraiva, 2016. v.1, p. 182-192.

SILVA, A. P. B.; SILVA, J. A. A influência da Naturphilosophie nas ciências do século XIX: eletromagnetismo e energia. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 24, p. 687-705, 2017.

SILVA, E. C. C. A Teoria Celular em livros didáticos de biologia: uma análise a partir da abordagem histórico-filosófica da ciência. 290p. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática -Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.

SILVA, E. C. C.; AIRES, J. A. Concepções filosóficas de vida: contribuições ao ensino da teoria celular. Philosophy & History of Biology, v. 14, n. 2, 2019.

SILVA, M. R.; PASSOS, M. M.; VILAS BOAS, A. A história da dupla hélice do DNA nos livros didáticos: suas potencialidades e uma proposta de diálogo. Ciência e Educação, v.19, n.3, p.599-616, 2013.

THOMPSON, M.; RIOS, E. P. A descoberta da célula. In: THOMPSON, M.; RIOS, E. P. Conexões com a Biologia. 2. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2016. v.1, p. 240-242.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.