Why are there no vaccines for certain diseases? investigative didactic sequence for high school students

Main Article Content

Michel Aspahan Brandão
Carlos José de Carvalho Pinto
Norma Machado da Silva

Abstract

The covid-19 pandemic brought several questions on the production of vaccines and their reliability. This investigative didactic sequence (IDS) aimed to demistify some fake news and clarify to students why some diseases have their respective vaccines available in a short period of time while others take longer. Firstly, through an activity, the students analyzed what are the steps for the production of a vaccine. The students raised hypotheses and conducted research to answer the question. It was noticed that de IDS could bring a new meaning to the student’s knowledge about the subject and that they were able to contextualize the concepts with reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Brandão, M. A., Pinto, C. J. de C., & Silva, N. M. da. (2023). Why are there no vaccines for certain diseases? investigative didactic sequence for high school students. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(2), 1246–1256. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i2.1030
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Michel Aspahan Brandão, Escola de Educação Básica Profa. Jandira D'Ávila

Professional master's degree in Biology teaching (ProfBio) - Federal University of Santa Catarina (UFSC). Florianópolis, SC - Brazil. High school teacher - Escola de Educação Básica Profa. Jandira D'Ávila (EEM Dep. Nagib Zattar). Joinville, SC - Brazil

Carlos José de Carvalho Pinto, Federal University of Santa Catarina

PhD in Parasite Biology - Oswaldo Cruz Institute (IOC/Fiocruz), Rio Janeiro, RJ - Brazil. Associate Professor - Federal University of Santa Catarina (UFSC). Florianópolis, SC - Brazil.

Norma Machado da Silva, Federal University of Santa Catarina

PhD in Genetics and Molecular Biology - State University of Campinas (UNICAMP) Campinas, SP - Brazil. Adjunct Professor - Federal University of Santa Catarina, Florianópolis, SC- Brazil

References

CAPUCHO, José Paiva. Fact Check: covid não existe e pandemia foi combinada em outubro de 2019 no "Evento 201”? 2020. Disponível em: https://observador.pt/factchecks/fact-check-covid-nao-existe-e-pandemia-foi-combinada-em-outubro-de-2019-no-evento-201 Acesso em: 02 mar. 2023.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de Carvalho. Fundamentos teóricos e metodológicos do ensino por investigação. Revista Brasileira de Pesquisa e Educação em Ciências, Rio de Janeiro, v. 18, n. 3, p. 765-794, 15 dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852 . Acesso em: 04 mar. 2023.

CHAGAS, Catarina. Três mitos sobre as vacinas da covid-19, contestado por especialistas. 2021. Disponível em: http://coronavirusdc.com.br/2021/03/11/tres-mitos-sobre-as-vacinas-contra-a-covid-19-contestados-por-especialistas/ . Acesso em: 02 mar. 2023.

CRISTALDO, Heloisa; BRANDÃO, Marcelo. Vacinação contra a covid-19 começa em todo o país. 2021. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2021-01/vacinacao-contra-covid-19-come%C3%A7a-em-todo-o-pais . Acesso em: 02 mar. 2023.

CUNHA, Simone. ‘Vacina com chip’: por que as pessoas acreditam em teorias da conspiração? 2021. Disponível em: https://www.uol.com.br/vivabem/noticias/redacao/2021/04/13/por-que-as-pessoas-acreditam-em-teorias-da-conspiracao.htm . Acesso em: 02 mar. 2023.

GALHARDI, Claudia Pereira; FREIRE, Neyson Pinheiro; MINAYO, Maria Cecília de Souza; FAGUNDES, Maria Clara Marques. Fato ou fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da covid-19 no Brasil. 2020. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.25, n.2, out. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-812320202510.2.28922020 . Acesso em: 02 mar. 2023.

LIMA, Thalita. Vacina: etapas de pesquisa e desenvolvimento. [S. l.: s. n.], 9 jan. 2021. 1 vídeo (4 min 52 s). Publicado pelo canal Vida de Farmácia. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gojgI006Qzw . Acesso em: 04 mar. 2023.

PEDASTE, Margus; MÄEOTS, Mario; SIIMAN, Léo A.; JONG, Ton de; RIESEN, Siswa A. N. van; KAMP, Ellen T.; MANOLI, Constantinos C.; ZACHARIA, Zacharias C.; TSOURLIDAKI, Eleftheria. Phases of inquiry-based learning: definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, v. 14, p. 47-61, 2015.

PIERRO, Bruno de. Epidemia de fake news. 2020. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/epidemia-de-fake-news/ . Acesso em: 02 mar. 2023.

SCHRAER, Rachel; GOODMAN, Jack. Ivermectina: como falsa ciência criou crença de remédio milagroso contra covid. 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/saude/coronavirus/noticia/2021/10/07/ivermectina-como-falsa-ciencia-criou-crenca-de-remedio-milagroso-contra-covid.ghtml . Acesso em: 02 mar. 2023.

VERLÉDIO, Andreia. Primeira morte no Brasil por covid-19 aconteceu em 12 de março. 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2020-06/primeira-morte-por-covid-19-no-brasil-aconteceu-em-12-de-marco . Acesso em: 02 mar. 2023.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.