Análise dos conteúdos de Botânica nas provas da Olimpíada Brasileira de Biologia no período de 2018-2023

Main Article Content

Mário Jeová dos Santos
Luana Lima Guimarães

Abstract

This work aimed to analyze the Botany contents of the Brazilian Biology Olympiad (OBB) of the tests applied in the period 2018-2023. The research was carried out in two phases: 1) search and analysis of OBB evidence in the analyzed period; 2) quantitative and careful analysis of issues related to botany and its subareas. The results indicated that the year with the highest number of botany questions was 2019, with 25 questions (30.86%) while in 2023 there were 9 (11.11%) and the most covered subareas were Plant Physiology (20.99%) , Plant Morphology (19.75%) and Phylogeny (14.81%). It is concluded that there was no uniformity in the approach to questions about plant biology in the years analyzed. However, three subareas of botany together presented more than 55% of the questions.


 


Keywords: Educational competitions. Plant Biology. High school.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
dos Santos, M. J., & Lima Guimarães, L. (2025). Análise dos conteúdos de Botânica nas provas da Olimpíada Brasileira de Biologia no período de 2018-2023. SBEnBio Biology Teaching Journal, 18(1), 228–239. https://doi.org/10.46667/renbio.v18i1.1289
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa

References

ALMEIDA, A. F. Análises de exames de ingresso no ensino superior: tendências nos conteúdos de botânica. 2015. 33 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/174744. Acesso em: 12 de Ago. 2023.

ANJOS, C. B.; MOURA, O. S.; BIGIO, N. C. A percepção do Ensino de Botânica no Ensino Médio. Revista Educação e Humanidades, v. 2, n. 2, p. 609-631, jul-dez, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/reh/article/view/8586. Acesso em: 26 de jan. 2024.

GOMES, E. G. Análise e classificação das questões da olimpíada brasileira de biologia (2014-2016): uma proposta com base em competências e habilidades. 2016. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em 2016) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2016. Disponível em: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=82504. Acesso em: 12 de Out de 2024.

GOMES, N. F. et al. A Botânica nos vestibulares da UECE e no ENEM de 2004-2013. In: EDSON-ACSVES, B.; MENDES, RMS; BOLILHA, OH; LUCENA, E. P.. (org.). Contextualizando e ensino de Botânica e Ecologia. Ponta Grossa: Atena Editora, p. 27-37. mar, 2021.

GOMES, T. T. de A., D’ANDREA, R. M. S., & MACHADOO-FILHO, H. (2023). THE BRAZILIAN BIOLOGY OLYMPIAD: THE “X” OF THE QUESTION. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.5494. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/5494. Acesso em: 26 jan. 2024.

Instituto Butantan. Olimpíadas de Biologia. Disponível em: www.olimpiadasdebiologia.butantan.gov.br Acesso em: 12 out 2023.

KINOSHITA, L. S. et al. (Org.) A botânica no Ensino Básico: relatos de uma experiência transformadora. São Carlos: RiMa, 2006.

OLIVEIRA, W. C. et al. Olimpíadas Brasileiras de Biologia: conteúdos e competências exigidos. Revista Thema, v. 19, n. 1, p. 53-70, mar, 2021. DOI: 10.15536/thema.V19.2021.53-70.1575. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1575. Acesso em: 7 fev. 2024.

SALATINO, A. BUCKERIDGE, M. “Mais de que te serve saber botânica?”. Estudos Avançados. v. 30, n. 87, p. 1-20, 2016.

SAPATINI, J. R. Categorização e Análise das Questões de Biologia do ENEM (1998-2012). 2014. 45 f. Monografia (Pós-Graduação em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21682. Acesso em: 10 de set. 2023.

SILVA, A. T. M. Análise dos conteúdos de Botânica nas provas do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) no período de 2009-2018. 2019. 58 f. Trabalho de Conclusão de Curso. Licenciatura em Ciências Biológicas – Universidade Federal de Pernambuco. Pernambuco, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/32117. Acesso em: 6 de jan. 2024.

SILVA, E. S. Avaliação dos conteúdos de botânica nos vestibulares: uma análise das provas da UESPI, UFPI e ENEM, nos anos de 2006 a 2013. 2012. 65 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Piauí. Picos, 2012.

SILVA, E. S. E; ABREU, M. C. Conteúdos de Botânica em provas de ingresso. Caderno de Pesquisa, série Biologia, v. 25, n. 3, p. 77-85, 2014.

WALDEZ, F. et al. Olimpíada de ciências biológicas como ferramenta para o ensino de biologia no alto Solimões, Amazônia brasileira. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, jun. 2014. Disponível em: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/2985. Acesso em: 8 de fev. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.