Percepção de serviços ecossistêmicos por alunos do ensino médio e superior
Main Article Content
Abstract
The study investigated the understanding and perception of ecosystem services among high school and undergraduate students the field of Biological Sciences in the state of São Paulo. A semi-structured questionnaire was applied, and statistical analyses revealed significant differences in perception between the two groups and attributed to formal education and cultural experiences. The results demonstrated the need for specific educational strategies to increase awareness of ecosystem services, especially in high school. Early inclusion of these topics in the curriculum and practical activities is recommended to enhance understanding and appreciation of these concepts. Environmental education is essential for developing individuals who are conscious and capable of building more sustainable and environmentally responsible societies.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ALMEIDA, R.; SCATENA, L. M.; LUZ, M. S. DA. Environmental perception and public policies - dichotomy and challenges to the development of a sustainability culture. Ambiente & Sociedade, v. 20, n. 1, p. 43–64, mar. 2017.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BOURSCHEID, J. L. W. A convergência da educação ambiental, sustentabilidade, ciência, tecnologia e sociedade (CTS) e ambiente (CTSA) no ensino de ciências. Metaverso Revista Thema. Volume 11. Número 1. Visconde da Graça: IFSul, 2014.
BORGES, W. B.; OLIVEIRA, A. D. DE; MÜLLER, E. S. Percepção da biodiversidade: qual a contribuição da educação básica? Research, Society and Development, v. 11, n. 13, p. e401111335620, 10 out. 2022.
CHEN, S. et al. Trends in Research on Forest Ecosystem Services in the Most Recent 20 Years: A Bibliometric Analysis. Forests, v. 13, n. 7, p. 1087, 11 jul. 2022.
COLAGRANDE, E. A. et al. Educação Ambiental em Escolas Municipais de Diadema, SP: estudo de características e práxis. Ciência & Educação (Bauru), v. 27, 2021.
COSTANZA, R. et al. The value of the world’s ecosystem services and natural capital. Nature, v. 387, n. 6630, 1997.
DE GROOT, R. S.; WILSON, M. A.; BOUMANS, R. M. J. A typology for the classification, description and valuation of ecosystem functions, goods and services. Ecological Economics, v. 41, n. 3, p. 393–408, jun. 2002.
FRANCISCO, B. S. Desenvolvimento de protocolos para seleção de espécies e avaliação de funções ecológicas e serviços ecossistêmicos. Tese (Doutorado em Planejamento e Uso de Recursos Renováveis) – Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba, Sorocaba, 2023.
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas. Volume 35. Número 2. São Paulo: RAE, 1995.
GRAÇA, M. et al. Street trees as cultural elements in the city: Understanding how perception affects ecosystem services management in Porto, Portugal. Urban Forestry & Urban Greening, v. 30, p. 194–205, mar. 2018.
HENRIQUE FERREIRA, M.; PRESTES DA SILVEIRA, D.; LORENZETTI, L. A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio.” Revista Sergipana de Educação Ambiental, v. 10, p. 1–19, 27 out. 2023.
KADRY, V. O.; PIÑA-RODRIGUES, F. M.; PIRATELLI, A. J. Percepção de agricultores familiares de Ubatuba – SP sobre serviços ecossistêmicos. Biotemas, v. 30, n. 4, p. 101–115, 8 dez. 2017.
LAGBAS, A. J.; DL. HABITO, C. Ecosystem services of coastal and fisheries resources: Perspectives of high school students in Municipality of Panukulan, Polillo Island, Quezon, Philippines. Journal of Marine and Island Cultures, v. 5, n. 2, p. 145–158, dez. 2016.
MILLENNIUM ECOSYSTEM ASSESSMENT. Ecosystems and human well-being: a framework for assessment. Washington, DC: Island Press, 2003.
NEIMAN, Zysman. Era verde?: ecossistemas brasileiros ameaçados. 24a. Edição. Editora Atual, 2012.
PEREIRA, G. R. et al. Desenvolvimento de propostas pedagógicas para Educação Ambiental de alunos do ensino médio. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 18, n. 2, p. 260–276, 1 mar. 2023.
SANTOS ARAÚJO, E. C. et al. Percepção ambiental de estudantes do ensino fundamental de uma escola pública. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 1, p. 530–538, 2020.
SEQUEIRA, T. ; GONCALVES, H. ; FRANCISCO, B. S. ; PIRRA, A. ; JOUKES, V. . WELL-BEING AND QUALITY OF LIFE: DIFFERENT PERSPECTIVES IN RURAL AND PERI-URBAN AREAS IN THE NORTH OF PORTUGAL. Regional Science Inquiry, v. XV, p. 13-28, 2023.
SILVA, C. S. DE S. DA et al. Pesquisa de Percepções de Estudantes do Ensino Médio sobre os Desafios Ambientais. Ciência & Educação (Bauru), v. 26, 2020.
SILVA, E.; SANTOS, T. M. M.; SANTOS, L. N. Educação Ambiental: percepção dos estudantes do Ensino público de Campina Grande, Paraíba. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 17, n. 2, p. 211–225, 31 dez. 2022.
SILVA, V. E. Abordagem da biodiversidade no ensino médio. Momentos: Diálogos em Educação. Volume 21. Número 1. Porto Alegre: PPGEDU, 2012.
TELES, C. D.; DUTRA, C. C.; RIBEIRO, J. L. D.; GUIMARÃES, L. B. M. Uma proposta para avaliação da sustentabilidade socioambiental utilizando suporte analítico e gráfico. Production Journal. Volume 26. Número 2. Rio de Janeiro: ABEPRO, 2016.
TORKAR, G.; KRAŠOVEC, U. Students’ attitudes toward forest ecosystem services, knowledge about ecology, and direct experience with forests. Ecosystem Services, v. 37, p. 100916, jun. 2019.
ZAKRZEVSKI, S. B. B.; VARGAS, C. V.; DECIAN, V. S. Percepções de Agricultores do Norte do Rio Grande do Sul sobre os Serviços Ecossistêmicos prestados pelas Florestas. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, 2020.