THE MODEL OF EDUCATIONAL RECONSTRUCTION AND THE DEVELOPMENT OF TEACHING LEARNING SEQUENCES A BIOLOGY TEACHER'S EXPERIENCES OF INITIAL TRAINING

Main Article Content

Yuri Gabriel Paulo Epaminondas
Roberta Smania-Marques
Michelle Garcia da Silva

Abstract

The objective of this experience report is to delineate the insights gained by a trainee biology teacher during their improvement in the design of an Teaching Learning Sequence (TLS) on food chains, based on the Model of Education Reconstruction (MER). This model was the theoretical framework that guided the analysis of the practice intended here. We start from the idea that the educational value of a DS, built on the theoretical-methodological assumptions of the MER, lies both in its potential to organize teaching work, generating knowledge and reflections on educational practice; as well as its potential to favour the expansion of students' repertoire of knowledge, in this case, biological scientific knowledge. Thus, we used autobiographical narratives to recount the significant episodes of the three moments - before, during and after the implementation of the TLS - that characterised the experience. Analysing the episodes in the light of the MER helped me to become aware of the learning  had acquired in relation to professional teaching practice (e.g. understanding the impact of good planning on a teacher's work; understanding student conceptions as tools in teaching and learning processes); and those acquired by my students, relating to improving their understanding of the food chain (e.g. understanding that man is part of the food chain; improving their understanding of producers and consumers). Then as well as supporting the development of educational interventions, the use of the MER can stimulate reflection and the construction of knowledge about professional teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Epaminondas, Y. G. P., Smania-Marques, R., & Garcia da Silva, M. (2025). THE MODEL OF EDUCATIONAL RECONSTRUCTION AND THE DEVELOPMENT OF TEACHING LEARNING SEQUENCES: A BIOLOGY TEACHER’S EXPERIENCES OF INITIAL TRAINING. SBEnBio Biology Teaching Journal, 18(1), 41–63. https://doi.org/10.46667/renbio.v18i1.1717
Section
Relatos de Experiência

References

BARBOSA, M. D. C. P., SANTOS, J. W. M., SILVA, F. C. L., GUILHERME, B. C. O ensino de botânica por meio de sequência didática: uma experiência no ensino de ciências com aulas práticas. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 45105-45122, 2020.

BRITO, O.L.O. Mobilização dos Pressupostos Teóricos e Metodológicos do Modelo de Reconstrução Educacional para a Construção de uma Sequência Didática sobre Cadeia Alimentar, Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, Paraíba, 2020.

DELMONDES, S. D. S; SOARES, A. L.; LIMA, F. J.; NETO,J. N. A., Programa Residência Pedagógica: Desenvolvimento de Sequência Didática sobre adição e subtração de numero inteiros no Ensino Fundamental. Anais IX CONEDU, Campina Grande: Editora Realize, 2023.

DUIT, R. et al. The Modelo of Educational Reconstruction – A Framework for Improving Teaching Science. In: JORDE, D, J. (Eds.).. Science Education Research and Practice in Europe: Restropertive and Prospective. [s.1] Sense Publishers, p. 13-38, 2012.

FREITAS, D.; GALVÃO, C. O uso de narrativas autobiográficas no desenvolvimento profissional de professores. Ciência &Cognição, v.12, p.219-233, 2007.

GIORDAN, M., GUIMARÃES, Y. A. F. E; MASSI, L. Uma análise das abordagens investigativas de trabalhos sobre sequências didáticas: Tendências no ensino de Ciências. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 8, p. 1-12, 2011.

GUNZEL, Rafaela Engers; DORNELES, Aline Machado; Investigação Narrativa (Auto)Biográfica como modo de Percepção da Constituição Docente Ambiental e Crítica. Revista Iniciação & Formação Docente da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, v. 7, n. 4, 2020.

KOMOREK, M.; KATTMANN, U. The model of educational reconstruction. Four decades of research in science education–from curriculum development to quality improvement, p. 171-188, 2008.

LOPES, C. A. P.; BECKER-RITT, A. B.; AZAMBUJA, L. L. Gamificação na Educação De Jovens E Adultos (Eja): Ensino De Química Através De Sequência Didática Sobre Necrochorume. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, Brasil, v. 12, p. 24034, 2024.

LORENZETTI, L., COSTA, E.M.C. A promoção da alfabetização científica nos anos finais do ensino fundamental por meio de uma sequência didática sobre crustáceos. Revista Brasileira de Ensino de Ciênciasc e Matemática, Passo Fundo, v. 3, n. 1, p. 11-47, jan./jun. 2020

MÉHEUT, M.; PSILLOS, D.. Teaching–learning sequences: aims and tools for science education research. International Journal of Science Education, v. 26, n. 5, p. 515-535, 2004.

PRADO, H. V. Sequência Didática: uma possibilidade para ensinar e aprender Geologia nas aulas de Geografia.Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, 2024.

SARMENTO, A. C. DE H. et al. Investigando princípios de Design de uma Sequência Didática sobre metabolismo energético. Ciência & Educação, v. 19, n. 3, p. 573-598, 2013.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes Limitada, 2012.

TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. A Produção Acadêmica em Ensino de Biologia no Brasil – 40 anos (1972–2011): Base Institucional e Tendências Temáticas e Metodológicas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S.l.], v. 17, n. 2, p. 521–549, 2017.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Tradução Ernani F. F. Rosa. Porto Alegre. Artmed, 1998.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.