Cinema and biology the use of movies in the teaching of invertebrates
Main Article Content
Abstract
The present study aimed to propose a didactic sequence using entertainment films as an alternative didactic resource for the teaching of Zoology, particularly for the group of Invertebrates. This proposal includes part of the activities carried out by the Uirapuru-PIBID-Capes Project at IFAM, in partnership with public schools in Manaus. The sequence was developed in four moments: 1) brief diagnosis of the students' previous knowledge about the subject and the dialogical expositive class; 2) showing the selected films, with instructions for the students on the elements that should be observed in the films; 3) discussion in groups, directed from aspects that should be observed in the film; 4) final evaluation of the activity performed. The teaching proposal was well received by the students participating in the research, who reported having their interest aroused and learning facilitated from the use of the films.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ANDRADE, A. C. Filmes comerciais como recurso didático no ensino de ciências. 2010. Monografia (Especialização) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2010.
BARBOSA, G. M. et al. Cinema na escola: a utilização de filmes no ensino de ciências. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - CONEDU, 5., Olinda, PE, 2018. Anais do...Olinda, PE: Realize, 2018. v.1
BARROS, M. D. M.; GIRASOLE, M.; ZANELLA, P. G. O uso do cinema como estratégia pedagógica para o ensino de ciências e de biologia: o que pensam alguns professores da região metropolitana de Belo Horizonte. Revista Práxis, v. 5, n. 10, dez. 2013.
BUENO, A. J. A.; SILVA, S. L. R. O cinema como linguagem no ensino de ciências. ACTIO, Curitiba, v. 3, n. 2, p. 154-172, maio/ago. 2018.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2000.
BRASIL. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC/SEMTEC, 2002.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília, DF: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
CANDIDO, C.; FERREIRA, J. F. Desenvolvimento de material didático na forma de um jogo para trabalhar com zoologia dos invertebrados em sala de aula. Cadernos da Pedagogia, São Carlos, Ano 6, v. 6 n. 11, p. 22-33, jul./dez., 2012.
COELHO, R. M. F.; VIANA, M. C. V. A utilização de filmes em sala de aula: um breve estudo no Instituto de Ciências Exatas e Biológicas da UFOP. Revista da Educação Matemática, v. 1, 2011.
CONSONE, C. F.; NEZ, E. Cinema: alternativa metodológica para o processo de ensino aprendizagem no ensino fundamental. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL “EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE” - EDUCON, 6., São Cristóvão, SE, 2012. Anais do... São Cristóvão: Universidade Federal de Sergipe, 2012.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2009.
GIANOTTO, D. E. P.; CARVALHO, F. A. Diário de aula na e sua relevância na formação inicial de professores de Ciências Biológicas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.14, n.2, p.131-156, 2015.
GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: ArtMed, 2011.
GIMENO SACRISTÁN, J.; GÓMEZ, A. I. P. Compreender e transformar o ensino. 4.ed. São Paulo: Artmed, 1998.
HILLENBURG, Stephen. Bob Esponja Calça Quadrada. Criação de Stephen Hillenburg. Estados Unidos: Nickelodeon, 1999- .
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: Ed. USP, 2008.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2.ed. Rio de Janeiro: E.P.U, 2015.
MARIA, D. L.; ABRANTES, M. M. R.; ABRANTES, S. H. F. A zoologia no contexto escolar: o conhecimento de alunos e professores sobre a classe reptilia e a utilização de atividade lúdica na educação básica. Experiências em Ensino de Ciências, v. 13, n. 4, p. 367-392, 2018.
MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.
NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2006. 249 p.
OLIVEIRA, B. J. Cinema e imaginário científico. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, v. 13, p. 133-50, out. 2006. (Supl.)
POZO, J. I.; CRESPO, M, A, G. Aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento cientifico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
ROJAS, J. O lúdico na construção interdisciplinar da aprendizagem: uma pedagogia do afeto e da criatividade na escola. Rio de Janeiro: ANPED, 2002.
RUPPERT, E. E.; FOX, R.S.; BARNES R.D. Zoologia dos invertebrados: uma abordagem funcional - evolutiva, 7. ed. São Paulo: Roca, 1145p, 2005.
SANTOS, P. N.; AQUINO, K. A. S. Utilização do cinema na sala de aula: aplicação da química dos perfumes no ensino de funções orgânicas oxigenadas e bioquímica. Química Nova na Escola, v. 33, n. 3, p. 160-167, ago. 2011.
SILVEIRA, P. M. B.; GASTAL, M. L. A. O cinema no ensino de ciências: compreensão de licenciandos em Ciências Biológicas sobre o CTS e o uso de filmes sob essa perspectiva. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENPEC, 9. Anais do... Florianópolis, SC., 2017.
SOUSA, É. C. O uso do cinema no ensino de História: propostas recorrentes, dimensões teóricas e perspectivas da Educação Histórica. Escritas: Revista do Curso de História de Araguaína, v. 4, p. 70-93, 2012.
SOUZA, A. M. L. Avaliação da aprendizagem no ensino superior: aspectos históricos. Revista Exitus, v. 2, n. 1, p. 231-254, 2012.
STANTON, A; UNKRICH, L; WALTERS, G. Procurando Nemo. [Filme-vídeo]. Direção de Andrew Stanton e Lee Unkrich, produção de Graham Walters. Estados Unidos, Estúdios Disney e Pixar, 2003. DVD, 100 min.
TEIXEIRA, M. T.; REIS, M. F. A organização do espaço em sala de aula e as suas implicações na aprendizagem cooperativa. Revista Meta: Avaliação, v. 4, n. 11, p. 162-187, 2012.
VOTTO, R. R.; RODRIGUES, E. F. O cinema no ensino de geografia: proposta de roteiro para trabalho em aula. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 8, n. 15, p. 206-224, jul./dez. 2017.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.