“FRUTUROS” DO CERRADO MARANHENSE DA BOTÂNICA À VALORIZAÇÃO DA ALIMENTAÇÃO ANCESTRAL

Main Article Content

Rosa Maria Duarte Veloso
https://orcid.org/0000-0001-8844-6901
Fernando César Silva

Abstract

The expansion of soybean and corn cultivation across the Cerrado of Maranhão is devastating biodiversity and erasing the memories of its people. Under the false pretense of being necessary to feed the nation, this process eliminates a variety of fruits that tell the stories of traditional communities and were once integral to their ancestral diets. This experience report discusses the "Fruturos do Cerrado Maranhense" project, which unfolded in a public school in the interior of Maranhão. Beginning with the collection of plants in riparian forests, students created herbarium specimens. The activities then broadened to include fruit collection, community workshops, and food production. The work done with the gathered fruits played a significant role in shifting a common perception among many students - that these fruits were merely animal food. Reviving ancestral foodways not only honors traditional knowledge but also contributes to tackling climate change and preserving the Cerrado.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Duarte Veloso, R. M., & César Silva, F. (2025). “FRUTUROS” DO CERRADO MARANHENSE: DA BOTÂNICA À VALORIZAÇÃO DA ALIMENTAÇÃO ANCESTRAL. SBEnBio Biology Teaching Journal, 18(nesp.1), 461–477. https://doi.org/10.46667/renbio.v18inesp.1.1846
Section
Dossiê Temático: Ensino de Biologia diante do Antropoceno: fabulando respostas, experimentando caminhos

References

AMORIM, Jhonatam Dias; CARDOSO, Kesse Dhone Viana. Matopiba: a fronteira agrícola sob o olhar de estudantes da educação básica. Revista Eixo, v. 13, n. 2, p. 4-19, 2024.

DAWSON, Emily. Social justice and out‐of‐school science learning: Exploring equity in science television, science clubs and maker spaces. Science Education, v. 101, n. 4, p. 539, 2017.

DORNELES, Dandara Rodrigues. Palavras germinantes: entrevista com Nego Bispo. Identidade!, v. 26, n. 1 e 2, p. 14-26, 2021.

DOS SANTOS LEANDRO, Rebeca Rose; PORTILHO, Fátima. Ativismos alimentares e movimentos em torno das plantas alimentícias não convencionais (PANC). Raízes: Revista de Ciências Sociais e Econômicas, v. 44, n. 1, p. 80-95, 2024.

KINUPP, Valdely Ferreira. Plantas alimentícias não-convencionais da Região Metropolitana de Porto Alegre, RS. 2007. Tese (Doutorado em Fitotecnia) – Faculdade de Agronomia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS. 2007.

KINUPP, Valdely Ferreira; BARROS, Ingrid Bergmann Inchausti. Levantamento de dados e divulgação do potencial das plantas alimentícias alternativas no Brasil. Horticultura brasileira, v. 22, n. 2, p. 17-25, 2004.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2010.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, A. Futuro ancestral. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2022.

LIMA, Ruth Santos; SOUZA, Davison da Silva; SILVA, Ingrid Gomes. “A natureza é nossa ancestral”: a ótica do racismo ambiental e a vagueza do debate no ensino superior cearense. Terra Livre, v. 1, n. 62, p. 644-667, 2024.

MARANHÃO. Secretaria de Estado da Educação. Caderno de orientações curriculares para o ensino médio da rede estadual do Maranhão. São Luís, 2022. Disponível em: https://www.educacao.ma.gov.br/wp-content/uploads/2023/02/CADERNO-DE-ORIENTACOES-CURRICULARES-PARA-A-REDE-ESTADUAL-.pdf Acesso em 30 abr. 2025.

MORTARI, Rodrigo; ANDRADE, Consuelo Lima Navarro de; CONCEIÇÃO, Abel Augusto. Plantas alimentícias tradicionais da comunidade quilombola Riacho do Mel. Iraquara, BA: Pifferprint, 2024.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, Quilombo: modos e significados. Brasília: INCTI; UnB; INCT; CNPq; MCTI, 2015.

SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora, 2023.

SANTOS, Antônio Bispo dos; Fonseca, Cacá; Silva, Élbio de Brito; Silva, Givânia Maria da; Tupinambá, Glicéria; Ferreira, Joelson; Castro, Laura; Firmeza, Yuri. Composto Escola: Comunidades de sabenças vivas. São Paulo: N-1 Edições, 2022.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização. Rio de Janeiro: Editora Record, 2008.

SANTOS, Maglis Vieira; SANTOS, Alex Sandro Franco. O ensino de Biologia em diálogos com tecnologias negras. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 16, nesp. 1, p. 974-986, 2023.

SARTORI, Valdirene Camatti; THEODORO, Heloisa; MINELLO, Luana Vanessa; PANSERA, Marcia Regina; BASSO, Andréa; SCUR, Luciana (org.). Plantas Alimentícias Não Convencionais – PANC: resgatando a soberania alimentar e nutricional. Caxias do Sul, RS: Educs, 2020. E-book. Disponível em: https://www.ucs.br/educs/livro/plantas-alimenticias-nao-convencionais-panc-resgatando-a-soberania-alimentar-e-nutricional/ Acesso em: 30 abr. 2025.

SILVA, João Vitor da Costa. Os efeitos da Revolução Verde e do avanço da agricultura convencional sobre a marginalização das consequências ambientais e o desrespeito ao DHAA e ao ODS2. In: LIMA, Roberta Oliveira; DE JESUS, Júlio César Moreira (org.). Direito humano à alimentação adequada e ODS2: solidariedade intergeracional e justiça ambiental. João Pessoa: Editora Porta, 2022. p. 46-65.

TAPIA MORALES, Carmensusana. Améjimínaa majcho:" La comida de nuestra gente". Etnografía de la alimentación entre los miraña. Culturales, v. 5, n. 9, p. 39-72, 2009.

TOMIO, Daniela; HERMANN, Andiara Paula. Mapeamento dos clubes de ciências da América Latina e construção do site da rede internacional de clubes de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 21, p. e10483, 2019.

VALLADARES, Liliana. Scientific literacy and social transformation: Critical perspectives about science participation and emancipation. Science & Education, v. 30, n. 3, p. 557-587, 2021.

VALLADARES, Liliana. Educación para la reducción de riesgos de desastres como una práctica de pedagogía pública: retos y posibilidades para el contexto mexicano. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, v. 21, n. 47, p. 307-335, 2022.