OCEAN LITERACY IN BASIC EDUCATION: A TEACHING EXPERIENCE REPORT ON AN INQUIRY-BASED ACTIVITY INVOLVING MARINE ANIMALS FROM MUSEUM X relato de experiência de uma proposta de atividade investigativa envolvendo animais marinhos do Museu de Diversidade Biológica da Unicamp (MDBio)
Main Article Content
Abstract
This teaching experience report aims to present the didactic sequence (DS) entitled: “How is a new species discovered? Researcher 1 and Researcher 2 know and will tell you.” The DS was based on the results published in the article “Title omitted to ensure blind review.” The DS adopts an inquiry-based approach to explore the scientific process of identifying and describing species of the class Ophiuroidea (Echinodermata), highlighting the importance of museums, especially the Museum X, in this process. The implementation of the DS involved 25 high school students over three lessons. Among the results, we observed that students had little previous experience with science and/or natural history museums. Regarding taxonomy, the DS proved to be an effective learning tool, as none of the students previously knew the species identification process.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
AUTORES. Retirado para evitar identificação dos autores.
BOMBANA, Briana; GRILLI, Natalia de Miranda; XAVIER, Luciana Yokoyama; GONÇALVES, Leandra Regina et al. Uso e conservação do oceano: para além do que se vê. In: HARARI, Joseph (org.). Noções de Oceanografia. São Paulo: Instituto Oceanográfico, 2021. p. 819–845.
BORGES, Michela; ALITTO, Renata Aparecida Santos; AMARAL, Antonia Cecília Zacagnini. Classe Ophiuroidea. In: STEINER, Tatiana; AMARAL, Antonia Cecília Zacagnini, et al (org.). Manual de identificação dos invertebrados marinhos da região sudeste-sul do Brasil. São Paulo: EdUSP, Volume 2, 2021. v. 2, cap. 338, p. 278–306.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação e Desporto, 2018.
CALEGARI, Andreia dos Santos. Biodiversidade nos materiais didáticos e na opinião dos professores: possibilidades para o Biota Educação. 2025. 344 f. (Tese) - Pós-graduação em Ensino e História das Ciências e Matemática, Universidade Federal do ABC, Santo André.
CALEGARI, Andreia dos Santos; SANTANA, Carolina Maria Boccuzzi; SOARES, João Paulo Reis; FRANZOLIN, Fernanda. Biodiversidade em uma coleção de livros didáticos do ensino fundamental: um estudo piloto. In: DE LIMA, Jaqueline Rabelo; DE OLIVEIRA, Mario Cezar Amorim, et al (org.). Itinerários de Resistência: pluralidade e laicidade no ensino de Ciências e Biologia. Campina Grande: Realize Editora, 2021. p. 450–460.
CAVA, Francesca; SCHOEDINGER, S; STRANG, C; TUDDENHAM, Peter. Science Content and Standards for Ocean Literacy: A Report on Ocean Literacy. National Geographic Society, p. 1–50. 2005.
GERLING, Cynthia; RANIERI, Cynthia; FERNANDES, Luena; GOUVEIA, Maria Teresa de J. et al. Manual de ecossistemas marinhos e costeiros para educadores. Santos: Editora Comunnicar, 2016. 64 p. 978-85-8136-062-1.
HENDLER, Gordon; MILLER, John E; PAWSON, David L; KIER, Porter M. Sea stars, sea urchins, and allies: echinoderms of Florida and the Caribbean. Washington: Smithsonian Institution Press, 1995. 390 p. 1560984503.
JOLY, Carlos A.; RODRIGUES, Ricardo R.; METZGER, Jean Paul; HADDAD, Célio F. B. et al. Biodiversity Conservation Research, Training, and Policy in São Paulo. Science, 328, n. 5984, p. 1358–1359, 2010.Disponível em https://science.sciencemag.org/content/sci/328/5984/1358.full.pdf. Acesso em: 02 jul. 2025.
MASSARANI, Luisa; CASTELFRANCHI, Yurij; FAGUNDES, Vanessa; MOREIRA, Ildeu. O que os jovens brasileiros pensam da ciência e da tecnologia? pesquisa realizada pelo Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT). Rio de Janeiro: Fiocruz/COC; INCT-CPCT, 2021. 225 p. 978-65-87465-18-0.
PAZOTO, Carmen Edith; SILVA, Edson Pereira; DUARTE, Michelle Rezende. Ocean literacy in Brazilian school curricula: An opportunity to improve coastal management and address coastal risks? Ocean & Coastal Management, 219, p. 106047, 2022.Disponível em https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0964569122000230. Acesso em: 02 jul. 2025.
PEDASTE, Margus; MÄEOTS, Mario; SIIMAN, Leo A.; DE JONG, Ton et al. Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, p. 47–61, 2015.Disponível em https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003. Acesso em: 02 jul. 2025.
PINHO, Luiz Carlos. Bringing taxonomy to school kids: Aedokritus adotivae sp. n. from Amazon (Diptera: Chironomidae). Zootaxa, 4399, n. 4, p. 586–590, 2018.Disponível em https://doi.org/10.11646/zootaxa.4399.4.9. Acesso em: 02 jul. 2025.
SANTORO, Francesca; SANTIN, Selvaggia; SCOWCROFT, Gail; FAUVILLE, Géraldine et al. Cultura Oceânica para todos: kit pedagógico. França: UNESCO, 2020. 137 p.
STEVENSON, Victória; PRATA, Jessica; CHRISTOFFERSEN, Martin L. Filo Echinodermata: percepção e modelagem tridimensional com alunos de uma escola estadual em João Pessoa. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 14, n. 1, p. 1–25, 2023.Disponível em https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3410. Acesso em: 02 jul. 2025.
UNESCO-IOC. A Ciência que precisamos para o oceano que queremos: Década das Nações Unidas da Ciência Oceânica para o Desenvolvimento Sustentável (2021-2030). p. 24, 2019.Disponível em https://ciencianomar.mctic.gov.br/wp-content/uploads/2020/06/265198por.pdf. Acesso em: 02 jul. 2025.
URSI, Suzana; SCARPA, Daniela Lopes. Ensino de Ciências por investigação: sequência didática “Enigma do Costão Rochoso”. São Paulo: Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, 2016a. 63 p. 978-85-85658-60-1.
URSI, Suzana; SCARPA, Daniela Lopes. Ensino de Ciências por investigação: sequência didática “Mata Atlântica - Restinga”. São Paulo: Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, 2016b. 49 p. 978-85-85658-59-5.