Knowledge and expectations of students of the technical courses integrated with high school at IFSC Campus Criciúma regarding the subject of biology

Main Article Content

Pedro Rosso
Erica Mastella Benincá
Gabrieli Aparecida Lorenson
Daiana Cardoso Vargas de Figueiredo

Abstract

Bringing the knowledge addressed in school to what is required for the students' personal, intellectual, social and professional qualification is challenging. The objective was to analyze the students’knowledge and expectations about the subject of biology of the technical courses integrated with High School. Official documents were analyzed and a questionnaire was applied to students of the integrated technical courses of Instituto Federal de Santa Catarina, Criciúma campus. 89.8% knew the object of study of biology, and 30.5% related themes of Science from Elementary Education with biology. The biology topics considered important for personal and professional qualification were the ones related to biodiversity, anatomy and physiology, including pathologies, the origin and evolution of life and the study o the cell.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rosso, P., Benincá, E. M., Lorenson, G. A., & Figueiredo, D. C. V. de. (2020). Knowledge and expectations of students of the technical courses integrated with high school at IFSC Campus Criciúma regarding the subject of biology. SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(1), 74–85. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i1.259
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Pedro Rosso, Federal Institute of Santa Catarina

PhD in Animal Biology - Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Porto Alegrew, RS - Brazil. Professor of Basic, Technical and Technological Education - Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina (IFSC). Florianópolis, SC - Brazil

Erica Mastella Benincá, Federal Institute of Santa Catarina

Master in Environmental Science and Technology - University of Vale do Itajaí (UNIVALI). Itajaí, SC - Brazil. Professor of Basic, Technical and Technological Education - Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina (IFSC). Florianópolis, SC - Brazil.

Gabrieli Aparecida Lorenson, Federal Institute of Santa Catarina

Graduation in Chemistry - Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina (IFSC). Florianópolis, SC - Brazil. Specialization in progress - Teaching in Higher Education - Leonardo da Vinci University Center, (UNIASSELVI). Benedito, SC - Brazil.

Daiana Cardoso Vargas de Figueiredo, Federal Institute of Santa Catarina

Graduation in progress - Degree in Chemistry - Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina (IFSC). Florianópolis, SC - Brazil.

References

BBARROS, Aidil Jesus da Silveira; LEHFELD, Neide Aparecida de Souza. Fundamentos de metodologia científica. 3. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007. 158 p.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 02 abr. 2019.

BRASIL. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em: 02 abr. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Novo ensino médio: Dúvidas. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361#nem_01. Acesso em: 28 out. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. PCN+Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias: Brasília: MEC, 2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 12 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. v. 2. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006. 137 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf. Acesso em: 29 out. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. Acesso em: 02 abr. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais gerais da educação básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. 562p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 out. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998. 138 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf. Acesso em: 14 jul. 2018.

CALDEIRA, Ana Maria de Andrade; BASTOS, Fernando. A didática como área do conhecimento. In: CALDEIRA, Ana Maria de Andrade; ARAÚJO, Elaine S. Nicolini Nabuco de (Org.). Introdução à didática da biologia. São Paulo: Escrituras, 2009. p. 20-43.

CARVALHO, Graça Simões de. A transposição didáctica e o ensino da biologia. In: CALDEIRA, Ana Maria de Andrade; ARAÚJO, Elaine S. Nicolini Nabuco de (Org.). Introdução à didática da biologia. São Paulo: Escrituras, 2009. p. 44-70.

CARVALHO, Ítalo Nascimento; NUNES-NETO, Nei Freitas; EL-HANI, Charbel N. Como selecionar conteúdos de biologia para o ensino médio. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 1, n. 1, ago./dez. 2011. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/1588/774. Acesso em: 14 jul. 2018.

CORADINI, Amanda; SANGALLI, Andréia. Ensino de Biologia: o que os estudantes do Ensino Médio pensam sobre os conteúdos e metodologias. In: ENEPEX - Encontro de Ensino, Pesquisa e Extensão (UEMS/UFGD), 2014. Anais…. Disponível em: http://eventos.ufgd.edu.br/enepex/anais/arquivos/28.pdf. Acesso em: 29 out. 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 148 p.

KLAUSEN, Luciana dos Santos. Aprendizagem significativa: um desafio. In: EDUCERE – Congresso Nacional de Educação, 13., 2017, Curitiba. Anais …. Curitiba: Champagnat/PUCPR, 2017. p. 6403-6411. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/25702_12706.pdf. Acesso em: 19/06/2018.

KRASILCHIK, Myriam. Práticas de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2005.

MEGLIORATTI, Fernanda A.; BRANDO, Fernanda Rocha; ANDRADE, Mariana A. B. S.; CALDEIRAS, Ana Maria de Andrade. A integração conceitual no Ensino de Biologia: uma proposta hierárquica de organização do conhecimento biológico. In: CALDEIRA, Ana Maria de Andrade; ARAÚJO, Elaine S. Nicolini Nabuco de (Org.). Introdução à didática da biologia. São Paulo: Escrituras, 2009. p. 219-237.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.