Investigation regarding the occurrence and methodology adopted in teaching-learning about cells in the experiences of undergraduates in Biological Sciences during their supervised internships
Main Article Content
Abstract
The present work had as objective, to investigate the occurrence of the teaching-learning on cells experienced by graduates in Biological Sciences and the methodologies adopted for this process during their supervised internships in schools. The research carried out was exploratory, of a qualitative and quantitative nature and the data were collected through a questionnaire answered by undergraduate students from the sixth period onwards. The responses were analyzed using the content analysis technique and grouped into categories according to the similarity between them. The results showed a low occurrence of experiences with teaching and learning about cells in supervised internships and the lecture was the predominant methodology. Therefore, it is necessary to encourage the improvement of cell teaching at school, with attention to initial and continuing teacher training.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ALBERTS, B.; JOHNSON, A.; LEWIS, J.; MORGAND, D.; RAFF, M.; ROBERTS, K.; WLATER, P. Biologia molecular da célula. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.
BASTOS, F. O conceito de célula viva entre os alunos de segundo grau. Em aberto, Brasília, GO, ano 11, n. 55, p. 63-69, 1992.
BASTOS, K. M.; FARIA, J. C. N. M. Aplicação de modelos didáticos para abordagem da célula animal e vegetal, um estudo de caso. Enciclopédia Biosfera, Goiânia, GO, v.7, n. 13, p. 1867-1877, 2011.
BEZERRA, E. J.; JÚNIOR, A. S. S.; SILVA, D. G.; NEVES, R. F.; MELO, S. W. Concepções e modelos mentais de célula com estudantes do ensino médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015. Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia, 2015. p. 1-8.
BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino Física, Florianópolis, SC, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002.
CABALLER, M. J.; GIMENÉZ, I. Las ideas del alumnado sobre el concepto de célula al finalizar la educación general básica. Enseñanza de las Ciências, Barcelona, v. 11, n. 1, p. 63-68, 1993.
CHAER, G.; DINIZ, R. R. P.; RIBEIRO, E. A. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Evidência, Araxá, MG, v. 7, n. 7, p. 251-266, 2011.
DUMPEL, R.G. Modelos de células interativos: facilitadores na compreensão das estruturas celulares e no processo de inclusão de indivíduos com necessidades educacionais especiais visuais. 2011. 84 f. Dissertação (mestrado) - Instituto de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2011.
DUSO, L. O uso de modelos no ensino de biologia. In: ENDIPE - ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 14., 2012. Anais... Campinas, SP: UNICAMP. 2012. p. 428-437.
FOGAÇA, M. Papel da inferência na relação entre modelos mentais e modelos científicos de célula. 2006. 229 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo. São Paulo, SP: USP, 2006.
FREITAS, M. E. M.; MIRANDA, M.; FERNANDES, H. L.; CINQUETTI, H. C. S.; BENEDITTI, R.; COSTA, E. Desenvolvimento e aplicação de kits educativos tridimensionais de célula animal e vegetal. Ciência em Foco, Campinas, SP, v. 1, n. 2, p. 1-11, 2009.
GALIAZZI, M. C.; ROCHA, J. M. B.; SCHMITZ, L. C.; SOUZA, M. L.; GIESTA, S.; GONÇALVES, F. P. Objetivos das atividades experimentais no Ensino Médio: a pesquisa coletiva como modo de formação de professores de ciências. Ciências & Educação, v. 7, n. 2, p. 249-263, 2001.
GONÇALVES, R. R.; MARTELLO, A. R.; EPPLE, B.; LAURENCE, C.; DESBESSEL, J.; POST, P. Bingo da Célula: uma ferramenta metodológica para o ensino de biologia celular. Revista Ensino e Pesquisa, Curitiba, PR, v. 12, n. 1, p. 28-47, 2014.
JUNQUEIRA, L.C.; CARNEIRO, J. Biologia celular e molecular. 9. ed., Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2012.
LIMA, J. H. G.; SIQUEIRA, A. P. P.; COSTA, S. A utilização de aulas práticas no ensino de Ciências: um desafio para professores. In: SIMPÓSIO DE INTEGRAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA DO SUL CATARINENSE-SICT-SUL, 2., 2013. Anais... Florianópolis: UFSC, 2013. p. 486-495.
MARANDINO, M.; SELLES, S.E.; FERREIRA, M.S. Ensino de biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos, São Paulo: Cortez, 2009.
OLIVEIRA, E. M.; STOLLAR, H. L. F.; MORAES, K. C. M. Tornando o ensino de ciências (biologia celular) mais dinâmico e eficaz através de atividades práticas. In: ENCONTRO LATINO-AMERICANO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 18., 2009; ENCONTRO LATINO AMERICANO DE PÓS-GRADUAÇÃO, 9., 2009. Vale do Paraíba. Anais... Vale do Paraíba: UNIVAP, 2009. p. 1-6.
OLIVEIRA, K. S. S.; MARIANO, P. G.; COLOMBO, W. D.; ALENCAR, I. C. C.; AMADO, M.V. Uma breve revisão sobre o ensino de biologia celular no Brasil. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, Vitória, ES, v. 3, n. 2, p. 14-24, 2013.
OLIVEIRA, N. M.; JÚNIOR, W. D. O uso do vídeo como ferramenta de ensino aplicada em Biologia Celular. In: Enciclopédia Biosfera. Jandaia, GO: Centro Científico Conhecer, v. 8, n. 14, p. 1788-1809, 2012.
PALMERO, M. L. R. La célula vista por el alumnado. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 229-246, 2003.
PEDRANCINI, V. D.; NUNES, M. J. C.; GALUCH, M. T. B.; MOREIRA, A. L. O. R.; RIBEIRO, A. C. Ensino e aprendizagem de biologia no ensino médio e a apropriação do saber científico e biotecnológico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v. 6, n.2, p. 299-309, 2007.
PELIZZARI, A.; KRIEGL, M. L.; BARON, M. P.; FINCK, N. T. L.; DOROCINSKI, S. I. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Revista PEC, Curitiba, PR, v.2, n. 1, p. 37-42, 2002.
PENTEADO, R. M. R.; KOVALICZN, R. A. Importância de materiais de laboratório para ensinar Ciências, p. 1-17. 2011.
Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/22-4.pdf Acesso em: 23 de junho de 2020.
PERETTO, E.; POTRICH, M.; LOZANO, E. R.; BOGONI, R. F.; EICHELBERGER, A. C. A. Influência do PIBID nas aulas de Ciências e Biologia. Unosec e Ciência, Joaçaba, SC, v. 6, n. 2, p. 181-186, 2015.
PINTO, V. F.; VIANA, A. P.; OLIVEIRA, A. E. A. Impacto do laboratório didático na melhoria do ensino de ciências e biologia em uma escola pública de Campos dos Goytacazes/RJ. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, PR, v. 9, n. 1, 2013.
PLANINSIC, G. Water-Drop Projector. The physics teacher, Maryland, v.39, 2001.
RAMOS, L. B. C.; ROSA, P. R. S. O ensino de ciências: fatores intrínsecos e extrínsecos que limitam a realização de atividades experimentais pelos professores dos anos iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensinos de Ciências, Porto Alegre, RS, v.13, n. 3, p. 299-331, 2008.
SEPEL, L. M. N.; ROCHA, J. B. T.; LORETO, E. L. S. Construindo um Microscópio II. Bem simples e mais barato. Genética na Escola, Ribeirão Preto, SP, v.6, n. 2, 2011.
SILVA, A. H.; FOSSÁ, M. I. T. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análises de dados qualitativos. Qualit@s Revista Eletrônica, Campina Grande, PB, v. 17, n. 1, 2015.
SILVEIRA, G. D.; FONSECA, V. B.; MANZKE, G. R.; SILVEIRA, D. T.; MANZKE, V. H. B. Percepção das diferentes estruturas celulares por alunos egressos do Ensino Fundamental: exercício 01. In: ENCONTRO REGIONAL SUL DE ENSINO DE BIOLOGIA (EREBIO-SUL), 6., 2013; SEMANA ACADÊMICA DE CIÊNCIAS BIOLÓGICAS, 14., 2013. Pelotas. Anais...Pelotas: URI, 2013. p. 1-4.
SOUZA, N. C.; DIAS, V. M.; SCWANTES, L. Reflexões sobre o laboratório e o ensino de ciências: Experiências a partir do programa observatório da Educação. In: Associação Nacional de Política e Administração da Educação-ANPAE. 2013. Disponível em: https://anpae.org.br/simposio26/3relatos/NeusianeChavesdeSouza-relatodeexperiencia-int.pdf. Acesso em: 23 de junho de 2020.
TANAKA, A. L. D.; RAMOS, R. A.; ANIC, C. C. Contribuições do pibid para o ensino de ciências: ação-reflexão-ação em uma escola pública de Manaus/AM. Revista Práxis, Volta Redonda, RJ, v. 5, n. 9, p. 43-49, 2013.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, Vozes, 2002.
VAINI, J. O.; CRISPIM, B. A.; PEREIRA, M. F. R.; FERNANDES, M. G. Aulas práticas de biologia celular para alunos do ensino médio da rede pública de ensino na cidade de Dourados,MS: um relato de experiência. Horizontes-Revista de Educação, Dourados, MS, n. 1, v. 1, p. 145-152, 2013.
VIGÁRIO, A. F. As tramas do ensino de biologia celular na educação básica: conteúdo específico, prática pedagógica e formação de professores/as. 2017. 232 f. Tese (doutorado). Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, MG: UFU, 2017.
VIGÁRIO, A. F.; CICILLINI, G. A. Os saberes e a trama do ensino de Biologia Celular no nível médio. Ciências da Educação, Bauru, SP, v. 25, n. 1, p. 57-74, 2019.