Image challenge use of photography in the botanics teaching-learning process

Main Article Content

Vanessa Thomazini da Silva
Elisa Mitsuko Aoyama

Abstract

Botany is often seen as dry and boring school material. Thinking about this panorama, the objective was the development and analysis of a didactic sequence that would promote the study of botany through the use of photographic language. The study was carried out through action research at a college in a municipality in the state of Espirito Santo with two third-grade classes in regular high school covering 61 students. The information collected was treated through content analysis in a qualitative approach. Considering the theoretical assumptions and through the execution of the didactic sequence, it was possible to demonstrate that the potential of using photography for teaching botany is great and can be used in several other areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, V. T. da, & Aoyama, E. M. (2021). Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(1), 616–638. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.391
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Vanessa Thomazini da Silva, Secretariat of Education of the State of Bahia (SEC-BA)

Master in Biology Teaching in the National Network - PROFBIO - Federal University of Espírito Santo (UFES). Professor - Secretary of Education of the State of Bahia (SEC-BA).

Elisa Mitsuko Aoyama, Federal University of Espírito Santo (UFES)

PhD in Plant Biodiversity and Environment - Instituto de Botânica, SP. Adjunct Professor - Federal University of Espírito Santo (UFES).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.

BAUER, Martin. W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF.1998.

CACHAPUZ, Antonio et al. A necessária renovação do ensino das Ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo, Cengage Learning, 2013.

CORRÊA, Bruno Jan Schramm et al. Aprendendo Botânica no Ensino Médio por meio de atividades práticas. Revista da SBEnBio, n.9, p. 4314-4324, 2016.

CHASSOT, Attico. A ciência através dos tempos. São Paulo: Moderna, 2000.

GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. A botânica e seu ensino: história, concepções e currículo. 147f. Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências). Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul, 2003.

LEMOS, Jesus Rodrigues. Botânica na Escola: enfoque no processo de ensino e aprendizagem. Curitiba, CRV, 2016.

LOPES, Ana Elisabete. Ato fotográfico e processos de inclusão: análise dos resultados de uma pesquisa-intervenção. In: LENZI, Lúcia Helena.; DA ROS, Sílvia Zanatta.; SOUZA, Ana Maria Alves de.; GONÇALVES, Marise Matos. (Org.). Imagem: intervenção e pesquisa. Florianópolis: NUP, CED, UFSC, 2006, 299p.

MORAN, José Manuel.; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. rev. e atual. Campinas, São Paulo, Papirus, 2013.

NASCIMENTO, Beatriz Miguez et al. Propostas pedagógicas para o ensino de Botânica nas aulas de ciências: diminuindo entraves. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias Vol. 16, Nº 2, 298-315, 2017. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen16/REEC_16_2_7_ex1120.pdf. Acesso em: 01 de out. 2018.

RAMOS, Fernanda Zandonadi.; SILVA, Lenice Heloíza de Arruda. Contextualizando o Processo de Ensino-aprendizagem de Botânica. 1. ed. Curitiba: Prismas, 2013.

SALATINO, Antonio.; BUCKERIDGE, Marcos. “Mas de que te serve saber botânica?”. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v30n87/0103-4014-ea-30-87-00177.pdf. Acesso em: 22 de jan. 2018.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Patrícia Gomes Pinheiro da.; CAVASSAN, Osmar. O ambiente natural como um contexto experiencial no ensino de Botânica. 146 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/102000. Acesso em: 20 de jan. 2018.

SILVA, Patrícia. Gomes Pinheiro da. O ensino da botânica no nível fundamental: um enfoque nos procedimentos metodológicos. 2008. 146 f. Tese (Doutorado em Educação para Ciências) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2008.

TOWATA, Naomi et al. Análise da percepção dos licenciandos sobre o "ensino de botânica da educação básica". Revista da SBenBio, v.3, p.1603-12, 2010. Disponível em http://www.sbenbio.org.br/cds/3enebio/B050.pdf. Acesso em: 22 de jan. 2018.

TRIGUEIRO, Rodrigo de Menezes. Metodologia científica. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A., 2014.

WANDERSEE, James H.; SCHUSSLER, E. Elisabeth. Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin, v.47, p.2-9, 2002.

WIETH, Stefany Hepp. As potencialidades pedagógicas da fotografia como interface entre as mídias, tecnologia, o ensino e a aprendizagem da biologia. X AMPED SUL, Florianópolis, outubro, 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1466-0.pdf. Acesso em: 20 de jan. 2018.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.