Socio-scientific aspects in biology teaching a didatic sequence about transgenic, conventional and organic food

Main Article Content

Karolina Martins Almeida e Silva
Jacimeire Carvalho Silva Maciel

Abstract

In this work we present a report about the application of a didactic sequence (DS) about "Organic, transgenic and conventional food" in a group of young people and adults of the Federal Institute of Tocantins. We understand that the issue addressed incites controversy when it seeks to analyze the relationship between the production of different types of food, human health and environmental diversity. Therefore, the work was developed based on the assumptions of Science-Technology-Society Education (STSE) focusing on the approach of different socio-scientific issues (SSI) which denote explanations of, historical, political, economic, social, environmental, cultural and ethical-evaluative in relation to the advent of science and technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, K. M. A. e, & Maciel, J. C. S. . (2018). Socio-scientific aspects in biology teaching: a didatic sequence about transgenic, conventional and organic food. SBEnBio Biology Teaching Journal, 11(1), 5–24. https://doi.org/10.46667/renbio.v11i1.57
Section
Relatos de Experiência

References

BARBEIRO, V.; PIPPONZI, R. Transgênicos: a verdade por trás do mito. Associação Civil Greenpeace Brasil. Cartilha, 2006. Disponível em: http://www.greenpeace.org/brasil/Global/brasil/report/2007/8/greenpeacebr_060329_transgenicos_cartilha_mito_port_v1.pdf. Acesso em: 13 de out, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Câmara dos deputados. Aprovado projeto que dispensa símbolo da transgenia em rótulos de produtos 2005. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/camaranoticias/noticias. Acesso em: nov. De 2016

BRASIL. Lei n. 10.831, de 23 de dezembro de 2003. Dispõe sobre a gricultura orgânica e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.831.htm. Acesso em: out. de 2016.

BRASIL. Ministério da Agricultura. Organismos geneticamente modificados. Disponível em: http://www.agricultura.gov.br/vegetal/organismos-geneticamente- modificados. Acesso em: 10 de out. 2016.

CONTERATO, M. A.; FILIPI, E. E. Teorias do desenvolvimento. SEAD: Editora UFRGS, 2009.

OLIVEIRA, M. K. de. Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, n. 12, p. 59-73, set./dez., 1999.

ORMOND, J. G. P.; PAULA, S. R. L. de; FILHO, P. F.; ROCHA, L. T. M. Agricultura orgânica: quando o passado é futuro. BNDES Setorial, Rio de Janeiro, n. 15, p. 3-34, 2002.

SÁ, L. P.; QUEIROZ, S. L. Estudo de casos no ensino de química. Campinas: Átomo, 2009.

SANTOS, W.L.P.; MORTIMER, E. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v.2, n. 2, p. 1-23, 2002.

SANTOS, W.L.P.; MORTIMER, E. Tomada de decisão para ação social responsável no Ensino de Ciências. Ciência & Educação, v. 7, n. 1, p. 95-111, 2001.

SILVA, K. M. A. Questões sociocientíficas e o pensamento complexo: tecituras para o ensino de ciências. 2016. 303f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós Graduação em Educação – Faculdade de Educação da Universidade de Brasília - UnB, Brasília, 2016.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1998

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.