Thematic approach for Biology teaching the rio formate as a space to address Botanical and Ecology
Main Article Content
Abstract
The research discusses the promotion of Biology Education, specifically the contents of Botany and Ecology from the Thematic Approach and the development of a didactic sequence and a field class in a non-formal educational setting adjacent to the school, The Formate river, which is located in the community where the reference educational institution is inserted. This work aims to discuss the application of an investigative Didactic Sequence (SD) for the teaching of Botany and Ecology in Basic Education, by using dynamic activities in content teaching and a field class, encouraging the autonomy and the protagonism of students in the learning process. This is a research in education, a pedagogical intervention developed in a school environment, whose data were collected during the intervention and qualitatively approached.As results, it is pointed out the awareness, the interaction and reconstruction of the concepts of Botany and Ecology, valuing and enhancing the students’ previous knowledge about the Formate River.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
CAMPOS, Carlos Roberto Pires; SILVA, Marcelo Scabelo da; FERRAZ, V. V. R.; LOPES, F. P.; CONDE, J. Aula de campo na Floresta Nacional de Pacotuba (ES): aprendizagem colaborativa na formação continuada de professores de Ciências da Natureza. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, v. 11, n. 3, p. 68-96, 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/21548/16024 . Acesso em: 15 nov. 2019.
LIMA, D. B. O ensino investigativo e suas contribuições para a aprendizagem de Genética no Ensino Médio. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2012.
MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009.
SANTIAGO, Izabella Costa. Refazer o caminho da história local: uma possibilidade de ensino a partir da parceria “escola & comunidade”. 2018. 205 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Humanidades) - Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018. Disponível em: https://repositorio. ifes.edu.br/bitstream/handle/123456789/434/DISSERTA%c3%87%c3%83O_Refazer_caminho_da_hist%c3%b3ria_local.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 4 jul. 2020.
SECRETARIA DE ESTADUAL DE ENSINO DO ESPÍRITO SANTO. Plano de Retorno às Aulas Presenciais da Rede Pública Estadual de Ensino do Espírito Santo. Espírito Santo: SEDU, 2022.
SENICIATO, Tatiana; CAVASSAN, Osmar. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências: um estudo com alunos do Ensino Fundamental. Ciência e Educação, Bauru, v. 10, n.1, pp. 133-147, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/d5zfyGJTDgv9nrw6hkWrbZK/?lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2020.
SOLINO, A. P.; GEHLEN, S. T. Abordagem temática freireana e o ensino de ciências por investigação: possíveis relações epistemológicas e pedagógicas. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 19, n. 1, pp. 141-162, 2014. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/download/100/71 . Acesso em: 27 ago.