Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil

Main Article Content

Walter do Nascimento Santana
Eraldo Medeiros Costa Neto
João Paulo dos Santos Silva

Abstract

Considering that arachnids are disliked by a part of society, this study aimed to record and analyze the perceptions on spiders and scorpions of students from the 7th and 8th grades of  a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil. Thirty-six students aged between 12 and 17 were interviewed. Students define spiders and scorpions as “insects”, for the most part, “poisonous”. This categorization is related to their appearance and the fact that they are venomous animals. This repulsion causes, in most cases, that students kill these animals because they are afraid of them. It is necessary to carry out pedagogical practices that allow the change of mistaken perspectives related to these arachnids.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santana, W. do N., Costa Neto, E. M., & Silva, J. P. dos S. (2023). Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(1), 120–141. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i1.903
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Walter do Nascimento Santana, Secretary of Education of the State of Alagoas

Graduated in Biological Sciences - State University of Feira de Santana (UEFS). Feira de Santana, BA - Brazil. Biology Professor - Secretary of Education of the State of Alagoas (SEDUC). Maceios, AL - Brazil.

Eraldo Medeiros Costa Neto, State University of Feira de Santana

PhD in Ecology and Natural Resources - Federal University of São Carlos (UFSCar). Sao Carlos, SP - Brazil. Full Professor - State University of Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana - Brazil.

João Paulo dos Santos Silva, State University of Feira de Santana

Master in Education - State University of Feira de Santana (UEFS). Feira de Santana, BA - Brazil. Effective teacher - State Department of Education of Alagoas.

References

ALMEIDA NETO J. R.; COSTA NETO, E.M. ; SILVA P. R. R.; BARROS, R. F. M. Percepções sobre insetos em duas comunidades rurais da Serra do Passa Tempo, Nordeste do Brasil. Revista Espacios, v. 36, n. 11, p. 1-12, 2015.

ALMEIDA R. C. S.; MATOS E. P. N. B.; Uso de modelos didáticos como uma metodologia alternativa no ensino da morfologia e diversidade das ordens Araneae e Scorpionidae para alunos do ensino médio. Série Educar - Volume 13, p. 98-104, 2020.

ALMEIDA T. F.; SOARES M. A. Ações em educação ambiental na prevenção de acidentes com animais perigosos na zona oeste do Rio de Janeiro. Revista Educação Ambiental, n. 63, p. 1-6, 2018.

BAPTISTA, G. C. S. A etnobiologia como subsídio metodológico para o ensino e a aprendizagem significativa em Ciências Biológicas. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 11, n. 17, p. 179-185, 2002.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70. 2009.

BRASIL. Ministério da Saúde. Ministério da Saúde alerta sobre animais peçonhentos. 2013. Disponível em: http://www.brasil.gov.br/noticias/saude/2013/11/ministerio-da-saude-alerta-sobre-animais-peconhentos-1 . Acesso em: 06 jan. 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Manual de controle de escorpiões. Brasília: Ministério da saúde, 2009a.

BRASIL. Ministério da Saúde. Vigilância em saúde: zoonoses. Brasília: Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica, 2009b.

BRAVO, F.; CALOR, A. R. (org.). Conhecendo os artrópodes do semiárido. 1. ed. São Paulo: Métis Produção Editorial, 2016.

BRAZIL, T. K. et. al. Aranhas de importância médica do estado da Bahia, Brasil. Gazeta Médica da Bahia, v. 79, n. 1, p. 56-65, 2009.

BRAZIL, T. K.; PORTO, T. J. Os escorpiões. Salvador: EDUFBA, 2010.

BRUSCA, R. C.; BRUSCA, G. J. Invertebrados. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan 2007.

BUCHERL, W. Distribuição geográfica dos aracnóides peçonhentos temíveis. Mem. Instituto Butantan, 31: 55-66. 1964.

COLOMBO, W. D. Etnoaracnologia no ensino de biologia: uma visão dos alunos do ensino médio sobre os escorpiões. Revista Ibérica de Aracnologia, n. 26, p. 99-106, 2015.

COLOMBO, W. D.; ALENCAR. I. D. C. C. Escorpiões: um estudo de caso com alunos do Ensino Fundamental em escolas dos municípios de Santa Teresa e São Roque do Canaã, Espírito Santo, Brasil. Bol. Mus. Biol. Mello Leitão, v. 39, n. 1, p. 39-67, 2017.

CORREARD, L. C. P. Aranhas!. 2009. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3321294/mod_resource/content/1/Aranhas_CORREARD.pdf . Acesso em: 02 fev. 2019.

COSTA NETO, E. M. Biotransformações de insetos no povoado de Pedra Branca, Estado da Bahia, Brasil. Interciência, v. 29, n. 5, p. 280-283, 2004.

COSTA NETO, E. M. Faunistic resources used as medicines by an afro-brazilian community from Chapada Diamantina National Park, State of Bahia - Brazil. Sitientibus, n. 15, p. 211-219, 1996.

COSTA NETO, E. M. The significance of the category ‘insect’ for folk biological classification systems. Journal of Ecological Anthropology, v. 4, p. 70-75, 2000.

COSTA NETO, E. M.; PACHECO, J. M. A construção do domínio etnozoológico “inseto” pelos moradores do povoado Pedra Branca, Santa Terezinha, Estado da Bahia. Acta Scientiarum. Biological Sciences, v. 26, n. 1, p. 81-90, 2004.

COSTA NETO, E. M.; RESENDE, J. J. A percepção de animais como “insetos” e sua utilização como recursos medicinais na cidade de Feira de Santana, Estado da Bahia, Brasil. Acta Scientiarum. Biological Sciences, v. 26, n. 2, p. 143-149, 2004.

COSTA NETO, E. M. Bird-spiders (Arachnida, Mygalomorphae) as perceived by the inhabitants of the village of Pedra Branca, Bahia State, Brazil. Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine, v. 2, n. 50, p. 1-7, 2006.

FERREIRA, A. M.; SOARES, C. A. A. A. Aracnídeos Peçonhentos: Análise das Informações nos Livros Didáticos De Ciências. Ciências e Educação. v.14, n.2, p. 307-‐314. 2008.

FERNANDES, S. C. R. Caracterização Qquímica e biológica de compostos bioativos da peçonha da aranha caranguejeira Nhandu coloratovillosus (Schmidt, 1998). 2010. Dissertação (Mestrado em Biologia Animal) - Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

FERNÁNDEZ-RUBIO, F. Artrópodos y salud humana. Navarra: Gobierno de Navarra; Departamento de Salud, 1999. p. 209-217.

GRAEFF, F. G. Minor tranquilizers and brain defense systems. Brazilian Journal of Medical and Biological Research = Revista Brasileira de Pesquisas Médicas e Biologicas, 14(4-5):239-265, 01 out. 1981.

GRISMADO, C. J. Two new species of the genus Philoponella from Brazil and Argentina (Araneae, Uloboridae). Iheringia, Sér. Zool., Porto Alegre, v. 94, n. 1, p. 105-109, 2004.

JESUS, J. N. et al. Geoespacialização das informações do meio físico do distrito de Matinha dos Pretos - Feira De Santana (Ba). In: SEMINÁRIO E INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA UEFS, 20., 2016, Feira de Santana. Anais... Feira de Santana: UEFS, 2016.

LELIS, T. B. S. et al. Práticas de educação ambiental na prevenção de acidentes com aranhas de importância médica na zona oeste do Rio de Janeiro - RJ. In: SIMPÓSIO DE GESTÃO AMBIENTAL E BIODIVERSIDADE, 6., 2017. Anais... 2017. p. 260-264.

LOURENÇO, W. R. Scorpions and life-history strategies: from evolutionary dynamics toward the scorpionism problem. Journal of Venomous Animals and Toxins including Tropical Diseases, 24:19, p.1-12, 2018.

MALONEY, D. et al. Spider predation in agroecosystems: can spiders effectively control pest populations? Maine agricultural and forest experiment station. The University of Maine. 2003.

MARCATTO, C. Educação ambiental: conceitos e princípios. Belo Horizonte: FEAM, 2002. 64 p.

MEDEIROS, A. B et al. A importância da educação na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, p. 1-17, 2011.

OLIVEIRA JÚNIOR, S. B.; SATO, M. O saber local da cultura e da natureza nas narrativas biorregionais do Quilombo Mata Cavalo. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 17, n. 35, p. 549-559, 2008.

PASIN, E. B.; BOZELLI, R. L. Sentidos da educação ambiental mobilizados em discursos de professores de escolas envolvidas na formação de licenciandos em ciências biológicas. Investigações em Ensino de Ciências, v.22 (2), p. 33-56, 2017. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/332 . Acesso em: 09 jun. 2023.

PINHEIRO, R. P. A. Etnozoologia como ferramenta no ensino de Educação Ambiental a partir do conhecimento dos catadores de caranguejo de Gargau. 2017. Trabalho de conclusão do curso (graduação) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense., campus Campos, 2017.

PLATNICK, N. I. The world spider catalog, version 19.5 online. Disponível em: https://wsc.nmbe.ch/. Acesso em: 02 set. 2022.

POSEY, D. Introdução - Etnobiologia: teoria e prática. In: RIBEIRO, B.; RIBEIRO, D. (ed.) Suma Etnológica Brasileira. Etnobiologia. Petrópolis: Vozes, v. 1. p. 15, 1987.

ROCHA, F. M. A. Ocorrência de escorpiões no município de São José dos Campos – SP no período de 2014 a 2016. 2017. Relatório final. Faculdade de Educação e Artes, Universidade do Vale do Paraíba, 2017.

RODRIGUES, D. A.; SANTOS, J. P. S. "A fragmentação da formação como dificuldade no desenvolvimento da educação ambiental no Ceará". In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 21., 2022. Anais..., Uberlândia, 2022. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1QUKGifGZjDnh7VEPqTogmglTRh8i-Mxq/view . Acesso em: 09 jun. 2023.

SORRENTINO, M.; TRAIBER, R.; MENDONÇA, P.; FERRARO JUNIOR, L. A. Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, maio/ago. 2005.

SILVA, J. D. Escorpionismo no Brasil. 2012. Universidade Federal do Rio Grande do Sul Instituto de Biociências. Programa de Pós-graduação em Biologia Animal (Especialização em Diversidade e Conservação da Fauna). 2012.

SILVA L. C. S. et al. Aracnídeos no ensino de Ciências Biológicas: uma análise dos artigos publicados. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, v.2, n.2, p. 52-58, dez., 2012.

SILVA, T. B. C., et al. Promovendo a sensibilização sobre a importância ecológica das aranhas no parque natural municipal da serra do Mendanha, Rio de Janeiro- RJ. In: CONGRESSO NACIONAL DE MEIO AMBIENTE, 15., 2018. Anais... Poço de Caldas, 2018.

SILVA, T. F. P.; COSTA NETO, E. M. Percepção de insetos por moradores da comunidade Olhos D’Água, Município de Cabeceiras do Paraguaçu, Bahia, Brasil. Boletín de la Sociedad Entomológica Aragonesa, n. 35, p. 261-268, 2004.

SILVA, T. R. A. etnobiologia utilizada como ferramenta para a prática da educação ambiental. REVISEA - Revista Sergipana de Educação Ambiental, São Cristóvão, v. 1, n. 3, p. 142-151, 2016.

SCHNEIDER, E. M.; FUJII, R. A. X.; CORAZZA, M. J. Pesquisas quali-quantitativas: contribuições para a pesquisa em ensino de ciências. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 5, n. 9, p. 569-584, 2017.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DA BAHIA (SEC-BA). Documento curricular referencial da Bahia para educação infantil e ensino fundamental (v. 1) / Secretaria da Educação do Estado da Bahia. – Rio de Janeiro : FGV Editora, 2020. 484 p.

SOUZA, A. M. B. Estudo Etnoecológico: importância médica dos aracnídeos (ARACHNIDA: ARANEAE, SCORPIONES) e sua relação com a comunidade de Caetité, BA. In: CONGRESSO DE ECOLOGIA DO BRASIL, 10., 2011. Anais... Sociedade de Ecologia do Brasil, 2011. p. 1-3.

SOUZA, J. H. Os aracnídeos (Arachnida: Araneae, Scorpiones) na comunidade quilombola de Mesquita, Goiás: um estudo de caso sobre etnobiologia. 2007. Dissertação (Mestrado em Biologia Animal) - Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

TATSCH, H. et al. Ludicidade aplicada ao estudo dos aracnídeos. 2012. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/marco2012/biologia_artigos/18ludicidade_aracnideos.pdf. Acesso em: 03 dez. 2021.

TEIXEIRA, C. S. B., et al. Práticas de educação ambiental na prevenção de acidentes com escorpiões na zona oeste do Rio de Janeiro, RJ. In: SIMPÓSIO DE GESTÃO AMBIENTAL E BIODIVERSIDADE, 6., 2017. Anais... 2017. p. 265-268.

TRAVESSAS A. O.; BENCHIMOL F. Conhecendo as aranhas do Pampa. PIBID BIOLOGIA - UNIPAMPA, 2017. Disponível em: http://porteiras.s.unipampa.edu.br/pibid/files/2017/08/conhecendo-as-principais-aranhas-do-pampa-amanda-oliveira-travessas.pdf . Acesso em: 06 fev. 2019.

TRÉZ, T. A. Feyerabend, interculturalismo e etnobiologia: algumas possíveis articulações no ensino de Biologia. Biotemas, v. 24, n. 3, p. 129-140, 2011.

VASCONCELOS, E. et al. Influência da exploração madeireira na diversidade e abundância de aranhas. Curso de Campo Ecologia da Floresta Amazônica. p. 26-28, 2002.

WALKER, C. Spider sense: fast facts on extreme arachnids. National Geographic News. June 23, 2004. Disponível em: https://www.nationalgeographic.com/news/2004/6/spider-sense-fast-facts-on-extreme-arachnids/ Acesso em: 04 ago. 2019.

WEN, F.H.; MALAQUE, S.; FRANCO, M.M. Acidentes com animais peçonhentos. Divisão de desenvolvimento Cultural do Instituto Butantan, 2009. Disponível em: http://www.infobibos.com/Artigos/2009_3/acidentes/index.htm Acesso em: 10 dez. 2018.

WISE, D.H. Spiders in ecological webs. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

ZUBEN, A. P. B. Manual de controle integrado de pragas. Secretaria Municipal de Saúde. Campinas - SP, 2004. Disponível em: http://www.campinas.sp.gov.br/sa/impressos/adm/FO086.pdf. Acesso em: 06 fev. 2019.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.