Understanding the social function of the curriculum policy in Brazil from the Nature Science areas of the BNCC
Main Article Content
Abstract
The recent National Common Curricular Base (BNCC) is part of a curriculum policy that has been the source of contradictions and difficulties in the scope of Basic Education in Brazil, especially with regard to the area of Natural Sciences (NC). In this context, research was carried out that aimed to understand the educational objectives in the NC skills and abilities in the current BNCC and, consequently, the social function of this proposed teaching. For this, we proceeded from Content Analysis and application of Bloom's Revised Taxonomy. Results were found that point to a propaedeutic and reactionary social function of the curricular policy materialized in the NC of the current BNCC.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
AJZEN, I. The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, v. 50, n. 2, 179-211, dez.1991.
ANDERSON, L. W. et al. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: revision of bloom's taxonomyof educational objectives. Nova York, EUA: Addison Wesley Longman, 2001.
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Trad. Eva Nick e outros. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.
BLOOM, B. S. (ed.); ENGELHART, M. D.; FURST, E. J.; HILL, W. H.; KRATHWOHL, D. R. Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goals. Handbook 1: Cognitive domain. New York: David McKay, 1956.
BORBA, R. C. do N.; ANDRADE, M. C. P. de; SOARES, A. G.; PICCININI, C. L. A UNESCO e suas formulações para a educação: o ensino de ciências em debate. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., jul. 2017, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. Anais… [S.l.]: ABRAPEC, 2017. Disponível em: https://www.abrapec.com/enpec/xi-enpec/anais/ . Acesso em: 27 fev. 2023.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1996.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, 2018.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília: Presidência da República, Secretaria-Geral, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm . Acesso em: 27 fev. 2023.
BRASIL. PL 6840/2013: Da Comissão Especial destinada a promover estudos e proposições para a reformulação do ensino médio. Brasília: Câmara dos Deputados, 2013. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=07B2A00572F05272A556376633D02316.proposicoesWeb2?codteor=1480913&filename=Avulso+-PL+6840/2013 . Acesso em: 27 fev. 2023.
COLL, C.; POZO, J. I.; SARABIO, B.; VALLS, E . Os conteúdos da reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
CORTELLA, M. S. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes. São Paulo: Cortez, 2014.
DIAS, R. E. BNCC no contexto de disputas: implicações para a docência. Espaço do Currículo, João Pessoa, PA, v. 14, n. 1, p. 1-13, jan./abr. 2021.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. 3.ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2009.
FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro, 2008.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se contemplam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa: São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de janeiro: Paz e terra, 1987.
GALIAN, C. V. A.; PIETRI, E. de; SASSERON, L. H. Modelos de professor e aluno sustentados em documentos oficiais: dos PCNs à BNCC. Educação em Revista, Belo Horizonte, MG, v. 37, e25551, 2021.
HYPOLITO, A. M. BNCC, Agenda Global e Formação Docente. Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 13, n. 25, p. 187-201, jan./maio, 2019.
KOEPSEL, E. C. N.; GARCIA, S. R. de O.; CZERNISZ, E. C. da S. A tríade da Reforma do Ensino Médio brasileiro: Lei no 13.415/2017, BNCC e DCNEM. Educação em Revista, Belo Horizonte, MG, v. 36, e222442, 2020.
KRATHWOHL, D. R. A revision of bloom’s taxonomy: an overview. Theory Into Practice, Ohio, v. 41, n. 4, outono 2002.
LEFF, E. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 14, n. 2, 2011.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 23 ed. São Paulo: Loyola, 2009.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.
MANFRÉ, A. H. (Semi)formação, BNCC e escolarização: qual é a base para a educação? Educação por Escrito, Porto Alegre, RS, v. 12, n. 1, p. 1-11, jan./dez. 2021.
MEIRA, M.; BONAMINO, A. Contribuições dos estudos de implementação para a análise de políticas educacionais: uma breve discussão do contexto de implementação da BNCC. Educar em Revista, Curitiba, PR, v. 37, e78979, 2021.
NÉBIAS, C. Formação dos conceitos científicos e práticas pedagógicas. Interface – Comunc. Saúde, Educação, [S.l], n. 4, fev. 1999. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/icse/1999.v3n4/133-140/pt/ . Acesso em: 22 mar. 2023.
PIAGET, J. Epistemologia genética. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
ROCHA, A. R. A.; OLIVEIRA, T. A constituição do sujeito e o ensino em Tomás de Aquino. In: JORNADA DE ESTUDOS ANTIGOS E MEDIEVAIS, 6., 2007, Maringá, PR, Anais... Maringá: Fundação Araucária, out. 2008. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/jeam/anais/2007/trabalhos/027.pdf . Acesso em: 09 set. 2020.
SANTOS, L. L.; OLIVEIRA, L. de. Currículo: lições do passado em tempos de BNCC. Roteiro, Joaçaba, SC, v. 46, e24187, jan./dez. 2021.
SATO, M. Educação ambiental. São Carlos: RiMa, 2002.
SILVA, M. R. da. A BNCC da Reforma do Ensino Médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Belo Horizonte/MG, v. 34, e214130, 2018.
SILVA -MEDEIROS, Diego Marques da; HAYDU, Verônica Bender. Interpretação Ambiental à luz dos princípios da Análise do Comportamento: contribuições para a Educação Ambiental. Perspectivas em Análise do Comportamento, v. 9, n. 1, p. 43-59, 2018.
SILVA, Diego Marques da; LORENCINI JÚNIOR, Álvaro. Gamificação e Interpretação Ambiental: Uma Experiências em Trilha Ecológica. Contexto & Educação, v. 35, n. 112, set./dez. 2020.
SMYTH, J. C. Environment and Education: a view of a changing scene. Environmental Education Research, v. 12, n. 3-4, p. 247-264, jul./set. 2006. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1350462950010101 . Acesso em: 27 set. 2019.
SOOZANDEHFAR, S. M. A.; ADELI, M. R. A Critical Appraisal of Bloom’s Taxonomy. American Research Journal of English and Literature, online, v. 2, 2016. Disponível em: https://arjonline.org/papers/arjel/v2-i1/14.pdf . Acesso em: 24 jul. 2023.
VYGOTSKY, L. Pensamento e linguagem. 3.ed. São Paulo: M. Fontes, 1991.
ZABALA, A. A Prática Educativa: Como ensinar. Trad. Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre, RS: Artmed, 1998.