Teaching Biology from the STS Education a critical analysis of the document from Bahia that supports learning

Main Article Content

Thaís Aline da Silva dos Santos
Mara A. Alves da Silva
Marina Rodrigues Martins

Abstract

The STS education aims to educate citizens capable of establishing relationships between science, technology, and society. Therefore, this study aims to analyze the scope and limitations of STS relationships in Biology teaching addressed in Learning Support Books. Content analysis was used to analyze and organize data into two categories: potentialities and limitations of didactic strategies articulated with STS assumptions. The results show that the Books have the potential to dialogue with STS assumptions. However, they did not show sensitivity to the pandemic context in which they were formulated. Furthermore, the results highlight the need to improve the STS relationships that underlie teaching strategies present in the books.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos, T. A. da S. dos, Silva, M. A. A. da, & Martins, M. R. (2023). Teaching Biology from the STS Education: a critical analysis of the document from Bahia that supports learning. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 754–776. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.1044
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biographies

Thaís Aline da Silva dos Santos, Universidad Federal de Recôncavo da Bahía

Master in Animal Science - Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). Cruz das Almas, Bahia - Brazil.

Mara A. Alves da Silva, Federal University of Recôncavo da Bahia

PhD in Education - Federal University of Bahia (UFBA). Salvador, BA - Brazil. Adjunct professor - Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). Amargosa, BA - Brazil.

Marina Rodrigues Martins, Federal University of Recôncavo da Bahia

PhD in Education - Federal University of Minas Gerais. Belo Horizonte, MG. Adjunct professor - Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). Amargosa, BA - Brazil. 

References

ASSIS, J. G. de A.; GALVÃO, R. F. M.; CASTRO, I. R. de; MELO, J. F. de. Plantas Alimentícias Não Convencionais na Bahia: uma rede de consolidação. Agriculturas, v. 13, n. 2, p. 16-20, 2016. Disponível em: https://aspta.org.br/revista/v13-n2-plantas-alimenticias-nao-convencionais/plantas-alimenticias-nao-convencionais-na-bahia-uma-rede-em-consolidacao/. Acesso em: 03 fev. 2023.

BAHIA. Secretaria de Estado da Educação. Cadernos de Apoio a Aprendizagem - Biologia. Salvador: SEC-BA, 2021. Disponível em: http://www.educacao.ba.gov.br/midias/documentos/ensino-medio-biologia. Acesso em: 10 abr. 2022.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2016.

BEZERRA, J. S.; MAGNO, M. E. D. S. P.; MAIA, C. T. Desinformação, antivacina e políticas de morte: o mito (d) e virar jacaré. Revista Mídia e Cotidiano, v. 15, n. 3, p. 6-23, 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/50944. Acesso em: 27 abr. 2023.

CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ, D.; CARVALHO, A. M. P. D. E.; PRAIA, J.; VILCHES, A. A Necessária renovação do ensino das Ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

CAMPOS, F. R. Ciência, Tecnologia e Sociedade. Florianópolis: IF-SC, 2010.

CARVALHO, A. M. P. de. Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2017.

CAVALCANTI, D. B.; COSTA, M. A. F.; CHRISPINO, Á. Educação Ambiental e Movimento CTS, caminhos para a contextualização do Ensino de Biologia. Revista Práxis, v. 6, n. 12, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.25119/praxis-6-12-646. Acesso em: 27 abr. 2023.

CONRADO, D. M.; NUNES-NETO, N. Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas [online]. Salvador: EDUFBA, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788523220174. Acesso em: 03 fev. 2023.

FLEURY, S.; MENEZES, P. Pandemia nas favelas: entre carências e potências. Saúde em debate, v. 44, p. 267-280, 2021.Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-11042020E418. Acesso em: 28 jan. 2023.

GOMES, N. L. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag3.pdf. Acesso em: 27 abr. 2023.

LOPES, W. M.; CUNES, K. E. S.; DUTRA, B. K.; WOLLMANN, E. M. Construção dos saberes docentes e identidade docente de residentes no ensino remoto. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 5, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.26843/rencima.v13n5a06. Acesso em: 27 abr. 2023.

MAIA, P.; JUSTI, R.; SANTOS, M. Aspects About Science in the Context of Production and Communication of Knowledge of COVID-19. Science &Education, v. 30, p. 1075-1098, 2021.Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11191-021-00229-8. Acesso em: 08 mar. 2023.

MARTINS, I. P. Revisitando orientações CTS| CTSA na educação e no ensino das ciências. APEduC Revista-Investigação e Práticas em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 13-29, 2020. Disponível em: https://apeducrevista.utad.pt/index.php/apeduc/article/view/63/1. Acesso em: 27 abr. 2023.

MENDONÇA, M. H. M.; SILVA JUNIOR, A. G.; CUNHA, C. L. F.; LATGÉ, P. K. A pandemia COVID-19 no Brasil: ecos e reflexos nas comunidades periféricas. APS em Revista, v. 2, n. 2, p. 162-168, 2020.Disponível em: https://doi.org/10.14295/aps.v2i2.124. Acesso em: 28 jan. 2023.

MORENO-RODRÍGUEZ, A. S.; DEL PINO, J. C. Propostas didáticas com enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS): Rumo à coerência epistemológica do trabalho docente. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 22, n. 1, p. 146-170, 2023.Disponível em:http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen22/REEC_22_1_7_ex1783_501.pdf. Acesso em: 27 abr. 2023.

PINHEIRO, M. M. Resistência à vacina: as polêmicas do passado e do presente. RECIMA21- Revista Científica Multidisciplinar, v. 4, n. 2, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2835. Acesso em: 06 mar. 2023.

REIS, R. F.; QUINTELA, B. M.; CAMPOS, J. O.; GOMES, J. M.; ROCHA, B. M.; LOBOSCO, M.; SANTOS, R. W. Characterization of the COVID-19 pandemic and the impact of uncertainties, mitigation strategies, and underreporting of cases in South Korea, Italy, and Brazil. Chaos, Solitons&Fractals, v. 136, n. 1, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.chaos.2020.109888. Acesso em: 27 abr. 2023.

RODRIGUES, V. A. B.; VON LINSINGEN, I.; CASSIANI, S. Formação cidadã na educação científica e tecnológica: olhares críticos e decoloniais para as abordagens CTS. Educação e Fronteiras, v. 9, n. 25, p. 71-91, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.30612/eduf.v9i25.11012. Acesso em: 10 mar. 2023.

SANTOS, V. T. dos. O ensino de Biologia de forma remota e a desconstrução de fakenews em tempos de Covid-19: relato de uma intervenção. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 247-267, 2020. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/368. Acesso em: 26 abr. 2023.

SILVA, A. M. (Não) é só uma gripezinha: argumentação e realidade forjada nos pronunciamentos de Jair Bolsonaro sobre a covid-19. Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, v. 2, n. 20, p. 4-28, 2020. Disponível em: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/2736. Acesso em: 27 abr. 2023.

SILVA, M. A. A. Ciência, tecnologia e sociedade, experimentação e formação inicial de professores de química: explorando possibilidades. 2016. 418 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2016. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppgecfp/wp-content/uploads/2017/03/Mara-A-Alves-da-Silva.pdf. Acesso em: 28 Jan. 2023.

VASCONCELLOS, C. S. Planejamento: Projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico – elementos metodológicos para elaboração e realização. 10 ed. São Paulo: Editora Libertad, 2002.

VALLADARES, L. Scientific Literacy and Social Transformation. Science &Education, v.30, p. 557-587, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11191-021-00205-2. Acesso em: 08 fev. 2023.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.