The use of Blogs in Museums and Science Centers in Southeast Brazil an analysis of the blog “Coluna do Astrônomo” from the Planetarium of Rio de Janeiro
Main Article Content
Abstract
Science museums carry out educational and cultural activities for different types of audiences, providing an approach to science. Among its resources, technology has been offering efficient mechanisms for Scientific Dissemination (DC). Among them are blogs, a powerful way of bringing science and society together online. This research sought to investigate the use of blogs by science museums in the Southeast region of Brazil. As a result, out of 156 institutions, only 19 use blogs, six of which are active. Thus, the research led to a Case Study on the blog “Coluna do Astrônomo” of Planetário do Rio de Janeiro with an analysis of DC activities carried out on the blog. Despite the reduction in their use, blogs presented themselves as powerful CD tools through the practice of multiple interactive activities and different types of approach.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ANDRADE, J. F. D. O museu na era da comunicação online. Dissertação (mestrado) - Universidade do Minho, Portugal, 2008.
ASSOCIAÇÃO Brasileira de Centros e Museus de Ciências. Disponível em: abcmc.org.br. Acesso em: set. 2022.
BARBOSA, S. D. F. Serviços educativos online nos museus: análise das actividades. Dissertação (mestrado) - Universidade do Minho, Portugal, 2006.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. 229 p.
BARRY, D. S., MARZOUK, F., CHULAK-OGLU, K., BENNETT, D., TIERNEY, P., & O’KEEFFE, G. W. Anatomy education for the YouTube generation. Anatomical Sciences Education, v.9, n.1, p. 90-96, 2016.
BEIGUELMAN, G. Atropelados pela pandemia, museus rastejam na internet. Folha de S. Paulo, São Paulo, 08 mai. 2020.
BROWN, E.; WOOLSTON, C. Why science blogging still matters. Nature, v. 554, n. 7690, p. 135-138, 2018.
BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, v.155, n.1, esp., p. 1-12, 2010.
CAKIR, H. Use of blogs in pre-service teacher education to improve student engagement. Computers & Education, v. 68, p. 244-252, 2013.
CASTELLS, M. Communication power. Oxford: Oxford University Press, 2013.
CHAVES, R.; MORIGI, V. Os impactos dos usos das mídias sociais em museus. In: ENCONTRO REGIONAL SUL DE HISTÓRIA DA MÍDIA, 7., 2018. Anais do...Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2018.
CHUGH, R.; RUHI, U. Social media in higher education: A literature review of Facebook. Educ Inf Techno. n. 23, 605-616. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10639-017-9621-2 Acesso em set. 2022.
COUNTS, C. We Are Truly Getting Through This Together. Informal Learning Review - ILR Special Issue, p. 9, 2020.
SANTOS-D'AMORIM, Karen Isabelle; CRUZ, Rúbia Wanessa dos Reis; CORREIA, Anna Elizabeth Galvão Coutinho. O uso dos blogs de ciência no campo da Ciência da Informação no Brasil e seus papéis na cultura científica. Brazilian Journal of Information Science: research trends, Marília, SP, v. 14, n. 2, abr./jun., p. 24-48, 2020. DOI: 10.36311/1981-1640.2020.v14n2.03.p24. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/10291. Acesso em: 28 nov. 2024.
DECATUR, R. Reimagining. Informal Learning Review. A publication of informal learning experiences. ILR Special Issue, 2020.
FURLAN, Bruna; MARINHO, Bruno. Redes sociais corporativas. Maringá: Instituto, 2013. Disponível em: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/36714072/DesenvolveTIEBookRedesSociaisCorporativas.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3 58 A&Expires=1510620479&Signature=zkeFZaK820bWi%2F%2B5Zjdgxh0gNFA%3D&r esponse-content-disposition=inline%3B%20filename%3DDesenvolve_TIEBook_Redes_Sociais_Corpor.pdf
GEWEHR, D. Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TIDCs) na escola e em ambientes não escolares. Dissertação (mestrado) - Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, 2016.
GOUVÊA, G.; VALENTE, M.E.; CAZELLI, S.; MARANDINO, M. Redes Cotidianas de Conhecimentos e Museus de Ciências. Parcerias Estratégicas. Parcerias Estratégicas Brasília, 11, p.169-174, 2001.
ICOM. Report: Museums, museum professionals and COVID-19. Paris, International Council of Museums, maio, 2020.
JARREAU, P. B.; PORTER, L. Science in the social media age: profiles of science blog readers. Journalism & Mass Communication Quarterly, v. 95, n. 1, p. 142-168, 2018.
KOUPER, I. Science blogs and public engagement with science: practices, challenges, and opportunities. Journal of Science Communication, v. 9, n. 1, p. A02, 2010.
LEITE, B. S. M-Learning: o uso de dispositivos móveis como ferramenta didática no Ensino de Química. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 22, n. 3, p. 55-68, 2014.
LEIVA, J. Blogs: una herramienta de difusión para profesionales de la información. Revista TK, n. 18, p. 173-180, 2006.
MASSARANI, L.; CASTELFRANCHI, Y.; FAGUNDES, V.; MOREIRA, I.; MENDES, I. O que os jovens brasileiros pensam da ciência e da tecnologia? Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT). 2019.
MOLL, R., & NIELSEN, W. Development and validation of a social media and science learning survey. International Journal of Science Education, Particle B, 14–30. 2016.
NASSI-CALÒ, L. Blogs como forma de comunicação científica na era das redes sociais (online). In: SciELO em Perspectiva, 2018. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2018/03/07/blogs-como-forma-de-comunicacao-cientificana-era-das-redes-sociais/#.YNpS0-hKi00. Acesso em: set. 2022.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2008.
PESQUISA Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD), 2019.
PLANETÁRIO. Sobre o Planetário. Fundação Planetário. Disponível em: https://planeta.rio/sobre-o-planetario/ . Acesso em: ago., 2023.
PSCHEIDT, C; LORENZETTI, L. Contribuições de um curso de formação continuada para a promoção da alfabetização científica de docentes no Museu da Terra e da Vida. Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. Alexandria, 13, n.1, 155-180, 2020.
REALE, M. V.; MARTYNIUK, V. L. Divulgação científica no youtube: a construção de sentido de pesquisadores nerds comunicando ciência. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, p. 1-15, 2016.
RECUERO, R. C. Warblogs: os blogs, a guerra do Iraque e o jornalismo online. Verso e Reverso, v.17, n.37, 2003.
REINHARDT, J. Social media in second and foreign language teaching and learning: blogs, wikis, and social networking. Language teaching, v. 52, n. 1, p. 1-39, 2018.
RELATÓRIO Digital Global. Hootsuite e we are Social. (2020).
SANTOS SILVA, A.C., LORENZETTI, L.; DA SILVA, C.S. Divulgação científica em um Museu de: um estudo de público tendo como foco as famílias visitantes. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 12, n. 1, p. .36-53, 2019.
SCHENKEL, C. Em quarentena: apontamentos sobre educação em museus em tempos de pandemia. Revista de Artes Visuais. Porto Arte, v. 25, n. 44. 2020.
SCHWEIBENZ. W. Museums and Web 2.0: Some Thoughts about Authority, communication, 1, Participation and Trust. In: STYLIARAS, Georgios; KOUKOPOLOUS, Dimitrios; LAZARINIS, Fotis (ed.). Handbook of research on technologies and cultural heritage: applications and environment. New York: Information Science Reference, 2011. p. 1-15.
SILVA, A. H.; FOSSÁ, M. I. T. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas revista eletrônica, v. 16, n. 1, p. 1-14, 2015.
SILVA, C.; CHRISTO GOBBI, B.; ADALGISA SIMÃO, A. O uso da análise de conteúdo como uma ferramenta para a pesquisa qualitativa: descrição e aplicação do método. Organizações rurais & agroindustriais, v. 7, n. 1, 2005.
SILVA, L.D.L.; ALVES, A.G & MÜLLER, L.H. Tecnologia interativa para aprendizagem sobre vida marinha em espaço museal. Revista Brasileira de Informática na Educação, v.28, p. 549-572, 2020.
SILVA, S. L. R.; ORKIEL, E. O blog como instrumento de auxílio ao ensino. Revista Ensino & Pesquisa, v.16, n.1, p.190-201. 2018. 2022.
TAKATA, R. Há uma crise nos blogues brazucas de ciências? Blog Gene Repórter, v. 1, 2013.
TORRES S. D.; CABEZAS-CLAVIJO, A. Los blogs como nuevo medio de comunicación científica [Comunicação], 2008.
VALLIS, M.; PINTO, B. C. T. Um olhar sobre as bioexposições e divulgação científica em um aquário de visitação no Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Revista Ciências & Ideias, p. e23142141, 2023. ISSN: 2176-1477
ZHU, Y., XIO, C., HU, D., & XIE, Z. The Impact of Tik Tok video marketing on tourist destination image cognition and tourism intention. INTERNATIONAL WORKSHOP ON ELECTRONIC COMMUNICATION AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE (IWECAI), p.116-119, jun. 2020.