Contributions of a pedagogical game to teaching Cell biology in the final years of Elementary School

Main Article Content

Adriane Barth
Karine Felinto de Souza Vieira

Abstract

This work aimed to build a pedagogical game to be used as a didactic tool for teaching cells in elementary school II. It was made in a giant board format composed of several questions of the theme cells and whose pieces are the students themselves who move on the board according to the successes or mistakes. After build the game, it was presented to 6th and 7th grade students from two elementary schools. It was possible to see the enthusiasm and motivation of the students to participate in the activity, which consolidated the game as an important tool in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barth, A., & Vieira, K. F. de S. (2024). Contributions of a pedagogical game to teaching Cell biology in the final years of Elementary School. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(2), 942–964. https://doi.org/10.46667/renbio.v17i2.1615
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Adriane Barth, Instituto Federal de Educação

PhD in Genetics and Molecular Biology from the State University of Santa Cruz (UESC). Ilhéus, BA - Brazil. Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT). Rondonópolis, MT - Brazil.

Karine Felinto de Souza Vieira, Instituto Federal de Educação

Graduated in Natural Sciences. Studying a specialization in Science Teaching at the Federal Institute of Education in Science and Technology of Mato Grosso (IFMT). Rondonópolis, MT - Brazil

References

ALVES, Luciana; BIANCHIN, Maysa Alahmar. O jogo como recurso de aprendizagem. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 27, n. 83, p. 282-287, 2010.

BERNARDO, Victoria Simões; TORRES, Flaviene Felix; SILVA, Ana Elizabete. O uso do Jogo “gene a gene” como modelo didático no ensino de genética. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 1-11, 2023.

CARNEIRO, Caroline Carlos Melo; CORTÊS, Bárbara Mendes; BORGES, Paulo Victor; CAPOS, Maria Rita de Cássia. Elaboração de jogos educativos para o ensino de célula eucarionte. Arquivos do MUDI, Maringá, v. 20, n. 1, p. 51-63, 2016.

DALLABONA, Sandra Regina; MENDES, Sueli maria Schmimtt. O lúdico na educação infantil: jogar, brincar, uma forma de educar. Revista de Divulgação Técnico-Científica do ICPG, Londrina, v.1, n.4, p. 107-112, 2004.

BASTOS, Keine Maria de; FARIA, Joana Cristina Neves de Menezes. Aplicação de modelos didáticos para abordagem da célula animal e vegetal, um estudo de caso. Enciclopédia Biosfera, Goiânia, v. 7, n. 13, p. 1867-1877, 2011.

DA SILVA, Henrique Mendes. Observações de uma oficina orientada sobre divisão celular: Contribuições e possibilidades para o ensino de genética e biologia molecular através da construção de modelos didáticos. Scientia Generalis, Patos de Minas, v. 3, n. 1, p. 1-21, 2022.

FIALHO, N. N. Os jogos pedagógicos como ferramentas de ensino. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2008. Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Pontífice Universidade Católica, 2008. Disponível em: https://pdfcoffee.com/qdownload/jogos-no-ensino-de-quimica-e-biologia-pdf-free.html . Acesso em: 10 agosto 2024.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GONÇALVES, Rafaelle Ribeiro; MARTELLO, Alcemar Rodrigues; EPPLE, Bruna; LAURENCE, Cassandra; DESBESSEL, Jaine; POST, Priscila. Bingo da célula: uma ferramenta metodológica para o ensino de biologia celular. Revista Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v.12, n.1, p. 28-47, 2014.

LEVANDOWSKI, Juliano; JUSTUS, José Fabiano Costa. O Ensino sobre Células e as ações nos seres vivos. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE, Curitiba, v.1, 2016. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_cien_uepg_julianolevandowski.pdf. Acesso em:10 agosto 2024.

LIMA, Rafaela Freire. Contribuição do Museu da vida/Fiocruz na aprendizagem do tema citologia: um estudo de caso com alunos do 9º ano do ensino fundamental. 2010. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

MORAES, Fernando Aparecido de; SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa. Construindo conhecimento sobre a biologia evolutiva no ensino médio: a operação, a assimilação e interação lúdica em um jogo pedagógico. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 503-525, 2022.

MORATORI, Patrick Barbosa. Por que utilizar jogos educativos no processo de ensino aprendizagem. 2003. Dissertação (Mestrado de Informática Aplicada à Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2003.

SIMÕES-NETO, José Euzebio; SILVA, Rafael Branco; ALVES, Claudia Thamires da Silva; SILVA, Joseane da Conceição Soares. Elaboração e validação de jogos didáticos propostos por estudantes do Ensino Médio. Revista Debates em Ensino de Química, Recife, v. 2, n. 2, p. 47-54, 2016.

RAMOS, Vânia Patrícia Pires; MARQUES, João José Pereira. Dos jogos educativos à gamificação. Revista de Estúdios e Investigación en Psicologia y Educación, Braga, v. extr., n. 1, p. 319-323, 2017.

ROCHA, Marisa Lopes da; AGUIAR, Katia Faria de. Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 23, n. 4, p. 64-73, 2003.

ROLOFF, Eleana Margarete. A importância do lúdico em sala de aula. In: X Semana de Letras, 2010. Porto Alegre. Anais[...]. Porto Alegre – Pontífice Universidade Católica, 2010. Disponível em: https://ebooks.pucrs.br/edipucrs/anais/Xsemanadeletras/ . Acesso em: 10 agosto 2024.

PIAGET, Jean. Relações entre a afetividade e a inteligência no desenvolvimento mental da criança. Rio de Janeiro: Wak, 2014.

SANTOS, Kelly Pinheiro dos. Elaboração de jogos como recursos didáticos para o ensino de biologia. Bio-grafia, Cidade do México, v. 16 n. 31, p. 108-116. 2023.

SANTOS, William De Souza, ALVES, Lynn Rosalina Gama. Jogos Digitais Educacionais: Tensionamentos no Processo de Produção. Obra Digital, Catalunia, n. 18, p. 13-24, 2020.

SILVA, Alcina; METTRAU, Marsyl; BARRETO, Márcia. O lúdico no processo de ensino-aprendizagem das ciências. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 88, n. 220, p. 445-458, 2007.

TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach; ROLAND, Letícia Coelho; FABRE, Marie-Christine Julie Mascarenhas; KONRATH, Mary Lúcia Pedroso. Jogos educacionais. Revista Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, v.2, n.1, p. 1-7, 2004.

VALGAS Artur Antunes Navarro; WINGEN Natália Medeiros de Albuquerque; CONFORTO Rebecca de Oliveira Varges; GONÇALVES Tatiane Alves; AMARAL Lisandra Catalan. Eco! Jogo pedagógico sobre ecologia do bioma amazônico, aplicado em uma escola do Rio Grande do Sul. Journal of Education, Science and Health, Teresina, v. 2, n. 3, p.1-11, 2022.

VIGARIO, Ana Flavia; CICILLINI, Graça Aparecida. Os saberes e a trama do ensino de Biologia Celular no nível médio. Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n.1, p. 57-74, 2019.

ZANELLA, Liane Carly Hermes. Metodologia da Pesquisa. 2ed. Florianópolis: SEaD/UFSC, 2006.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.