BLACK REPRESENTATIONS IN HEALTH THEMES AN ANALYSIS OF NATURE SCIENCE TEXTBOOKS FROM PNLD 2021

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Kewin Leonardo Santana Costa
https://orcid.org/0009-0003-0683-2633
Lívia de Rezende Cardoso
https://orcid.org/0000-0003-4091-9110

Abstract

In this study, we aimed to analyze how representations of Black and White individuals and their interrelations are depicted in texts and images related to health themes in Natural Science Textbooks approved by the National Book and Textbook Program of 2021. We examined the two most used collections in public schools of Aracaju/SE. The texts were analyzed using four steps to identify relevant information, while the images were examined through an exploratory-descriptive-interpretative method. The results showed that the textbooks use biomedical and behavioral approaches to discuss health themes, fail to racialize these discussions and (re)produce statements based on hegemonic and hyper-biologized perspectives.

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How to Cite
Santana Costa, K. L., & de Rezende Cardoso, L. (2025). BLACK REPRESENTATIONS IN HEALTH THEMES: AN ANALYSIS OF NATURE SCIENCE TEXTBOOKS FROM PNLD 2021. SBEnBio Biology Teaching Journal, 18(2), 701–721. https://doi.org/10.46667/renbio.v18i2.1714
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Kewin Leonardo Santana Costa, Federal University of Sergipe

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (PPGED/UFS). Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Sergipe. Possui experiência como docente na Educação Básica e no Ensino Superior. É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Científica (GEPEC/UFS) e desenvolve pesquisas na área de Educação, tendo como foco as relações étnico-raciais, o pensamento decolonial e o ensino de Biologia.

Lívia de Rezende Cardoso, Universidade Federal de Sergipe

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora do Departamento de Biologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Científica.

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