BECOMING WITH VIRUSES IN THE ANTHROPOCENE: SCIENTIFIC COMMUNICATION ON WORK TABLES DIVULGAÇÕES CIENTÍFICAS MENORES EM MESAS DE TRABALHO

Main Article Content

Tiago Amaral Sales
https://orcid.org/0000-0002-3555-8026
Susana Oliveira Dias

Abstract

We seek, in this article, to present ways in which the existence of viruses can affect scientific communication, linking dialogues with education and the teaching of science and biology. We start from the assumption that viruses are “companion species” (Haraway, 2021) with humans and experience the methodology of work tables (Dias; Remédios, 2022) as minor practices of learning, teaching and communicating with viruses. From three work tables with viruses we mobilized writings in speculative fabulações (Despret, 2021; Haraway, 2023). In these movements, we ally ourselves with authors such as Deleuze and Guattari (2011; 2017), Preciado (2023), Haraway (2021; 2022; 2023), Tsing (2019) and Carstens (2019; 2020; 2023) to think smaller and fabulate as the viruses possible sciences, arts, education and communications open to becomings. We conclude that, in contrast to the educational and communicative logic based on denunciation and judgement, that we take these beings above all as a threat to be combated and eliminated, we need to think, feel and imagine how to learn to live with our companions, and how the images and words can infect us to become part of active political symbioses.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Amaral Sales, T., & Dias, S. O. (2025). BECOMING WITH VIRUSES IN THE ANTHROPOCENE: SCIENTIFIC COMMUNICATION ON WORK TABLES: DIVULGAÇÕES CIENTÍFICAS MENORES EM MESAS DE TRABALHO. SBEnBio Biology Teaching Journal, 18(nesp.1), 731–751. https://doi.org/10.46667/renbio.v18inesp.1.1973
Section
Dossiê Temático: Ensino de Biologia diante do Antropoceno: fabulando respostas, experimentando caminhos
Author Biographies

Tiago Amaral Sales, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Professor Assistente nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas, vinculados ao Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal (ICENP), da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Campus Pontal. Professor Permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação Básica (PPGPEDU) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Pós-doutorado em Divulgação Científica e Cultural pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (PPGED/UFU). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (PPGED/UFU). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estácio de Santa Catarina (UNESA). Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas pelo Instituto de Biologia da Universidade Federal de Uberlândia (INBIO/UFU).  

tiagoamaralsales@gmail.com

http://lattes.cnpq.br/2295345372533795 

https://orcid.org/0000-0002-3555-8026

Susana Oliveira Dias, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Bahia (UFPA), mestre e doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pesquisadora no Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo (Labjor), professora do Programa de Pós-Graduação em Divulgação Científica e Cultural do Labjor-IEL-Unicamp, líder do grupo de pesquisas multiTÃO - prolifer-artes subvertendo ciências, educações e comunicações, coordenadora da Rede Latino-americana de Divulgação Científica e Mudanças Climáticas e editora da Revista ClimaCom. E-mail: susana@unicamp.br     

References

BOGUE, Ronald. Por uma teoria deleuziana da fabulação. In: AMORIM, Antônio Carlos; MARQUES, Davina; DIAS, Suzana O. (Orgs.). Conexões: Deleuze e Vida e Fabulações e… Petrópolis, RJ, De Petrus; Brasília, DF: CNPq, Campinas ALB, 2011, p. 17-35.

CARSTENS, Delphi. An octo-aesthetic figuration for learning in times of crisis. CRISTAL. 2023, v. 11, n. 2, p. 1-18.

CARSTENS, Delphi. Toward a pedagogy of speculative fabulation. CrisTal - Critical Studies in Teaching and Learning, v. 8, Special Issue, 2020.

CARTENS, Delphi. New Materialist Perspectives for Pedagogies in Times of Movement, Crisis and Change. Alternation, v. 26, n. 2, 138 – 160, 2019.

CELL. Living in Their World. Cell, v. 172, p. 1137-1138, 2018.

COCCIA, Emanuele. A Vida das Plantas: uma metafísica da mistura. Florianópolis: Cultura e Barbárie Editora, 2018.

COCCIA, Emanuele. Metamorfoses. Desenhos de Luiz Zerbini, tradução de Madeleine Deschamps e Victoria Mouawad. 1ª ed. Rio de Janeiro. Dantes Editora, 2020.

DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles. Conversações. 3. ed. São Paulo: Ed. 34, 2013.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. Vol. I. São Paulo, Ed. 34. 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. KAFKA: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

DESPRET, Vinciane. O que diriam os animais? Trad. Leticia Mei. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

DIAS, Susana Oliveira. Perceber-fazer floresta: da aventura de entrar em comunicação com um mundo todo vivo. ClimaCom, Campinas, v. 7, n. 17, Jun. 2020.

DIAS, Susana; BRITO, Maria dos Remédios de. A arte pública diante do Antropoceno: experimentações em “mesas de trabalhos”. In: FUREGATTI, Sylvia; BASSANI, Thiago Samuel; SEQUEIRA, Alexandre. Arte pública no Brasil: convergências e dissensos. Campinas, SP: IA/UNICAMP, 2022. pp. 201-210.

DIAZ, Santiago. Contra-pedagogia do contágio. Ecos: Estudos Contemporâneos da Subjetividade, Niterói, v. 2, n. 10, p. 169-172, 2020.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. Tradução de Maria Ermantina de Almeida Prado Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

GALLO, Sílvio. Em torno da educação menor. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 27, p. 169-178, jul-dez. 2002.

GALLO, Sílvio. O que é filosofia da educação? Anotações a partir de Deleuze e Guattari. Perspectiva, Florianópolis, v. 18, n. 34, p. 49-68, 2000.

GREENHOUGH, Beth. Where species meet and mingle: endemic human-virus relations, embodied communication and more-than-human agency at the common cold unit 1946-90. Cultural Geographies, [S.L.], v. 19, n. 3, p. 281-301, 6 jan. 2012.

HARAWAY, Donna. O manifesto das espécies companheiras: cachorros, pessoas e alteridade significativa. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

HARAWAY, Donna. Quando as espécies se encontram. São Paulo: UBU Editora. 2022.

HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentes no Chthluceno. São Paulo: n-1 edições. 2023.

MBEMBE, Achille. NECROPOLÍTICA: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: n-1 edições, 2018.

PRECIADO, Paul B. Dysphoria mundi: o som do mundo desmoronando. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.

RANNIERY, Thiago. Vivendo no Mundo Deles: currículo a partir de um apelo geontológico. Curriculo Sem Fronteiras, [S.L.], p. 729-754, 1 nov. 2020.

RANNIERY, Thiago. Currículo, cuidado com a Terra e responsabilidade planetária. Revista Brasileira de Estudos da Homocultura, Cuiabá, v. 5, n. 17, p. 53-67, 2022.

SALES, Tiago Amaral; ESTEVINHO, Lúcia de Fátima Dinelli. Cartografias de vida-e-morte em territórios pandêmicos: marcas-ferida, necro-bio-políticas e linhas de fuga. Revista M. Estudos sobre a morte, os mortos e o morrer, Rio de Janeiro, v. 6, n. 11, p. 275–293, 2021.

SALES, Tiago Amaral. O Que Podem as Educações Menores em HIV/aids? Revista Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 32, n. 72, p. 391-410, 17 nov. 2023.

SALES, Tiago Amaral. Entre tesões, tensões e prevenções: HIV/Aids e contaminações com as obras de Adriana Bertini. ClimaCom – Epidemiologias, Campinas, v. 7, n. 19, dez. 2020.

SALES, Tiago Amaral. Diante do Antropoceno: educações para viralizar mundos possíveis. Criar Educação, Criciúma, v. 13, n. 3, p. 350-373, 5 nov. 2024b.

SALES, Tiago Amaral. Vivir y morir con: (trágicos) aprendizajes multiespecie y formas de decir adiós. Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales, [S.l.], v. 11, n. 2, p. 1–17, 2024a.

SANTOS, Sandro Prado; MARTINS, Matheus Moura. Entre encontros e ensino de biologia e gêneros e sexualidades: sopros e insurgências de uma biologia menor. Revista de Ensino de Biologia da Sbenbio, [S.L.], p. 141-152, 7 jul. 2020.

TSING, Anna. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Brasília: IEB Mil Folhas, 2019.