BECOMING WITH VIRUSES IN THE ANTHROPOCENE: SCIENTIFIC COMMUNICATION ON WORK TABLES DIVULGAÇÕES CIENTÍFICAS MENORES EM MESAS DE TRABALHO
Main Article Content
Abstract
We seek, in this article, to present ways in which the existence of viruses can affect scientific communication, linking dialogues with education and the teaching of science and biology. We start from the assumption that viruses are “companion species” (Haraway, 2021) with humans and experience the methodology of work tables (Dias; Remédios, 2022) as minor practices of learning, teaching and communicating with viruses. From three work tables with viruses we mobilized writings in speculative fabulações (Despret, 2021; Haraway, 2023). In these movements, we ally ourselves with authors such as Deleuze and Guattari (2011; 2017), Preciado (2023), Haraway (2021; 2022; 2023), Tsing (2019) and Carstens (2019; 2020; 2023) to think smaller and fabulate as the viruses possible sciences, arts, education and communications open to becomings. We conclude that, in contrast to the educational and communicative logic based on denunciation and judgement, that we take these beings above all as a threat to be combated and eliminated, we need to think, feel and imagine how to learn to live with our companions, and how the images and words can infect us to become part of active political symbioses.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
BOGUE, Ronald. Por uma teoria deleuziana da fabulação. In: AMORIM, Antônio Carlos; MARQUES, Davina; DIAS, Suzana O. (Orgs.). Conexões: Deleuze e Vida e Fabulações e… Petrópolis, RJ, De Petrus; Brasília, DF: CNPq, Campinas ALB, 2011, p. 17-35.
CARSTENS, Delphi. An octo-aesthetic figuration for learning in times of crisis. CRISTAL. 2023, v. 11, n. 2, p. 1-18.
CARSTENS, Delphi. Toward a pedagogy of speculative fabulation. CrisTal - Critical Studies in Teaching and Learning, v. 8, Special Issue, 2020.
CARTENS, Delphi. New Materialist Perspectives for Pedagogies in Times of Movement, Crisis and Change. Alternation, v. 26, n. 2, 138 – 160, 2019.
CELL. Living in Their World. Cell, v. 172, p. 1137-1138, 2018.
COCCIA, Emanuele. A Vida das Plantas: uma metafísica da mistura. Florianópolis: Cultura e Barbárie Editora, 2018.
COCCIA, Emanuele. Metamorfoses. Desenhos de Luiz Zerbini, tradução de Madeleine Deschamps e Victoria Mouawad. 1ª ed. Rio de Janeiro. Dantes Editora, 2020.
DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.
DELEUZE, Gilles. Conversações. 3. ed. São Paulo: Ed. 34, 2013.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. Vol. I. São Paulo, Ed. 34. 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. KAFKA: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
DESPRET, Vinciane. O que diriam os animais? Trad. Leticia Mei. São Paulo: Ubu Editora, 2021.
DIAS, Susana Oliveira. Perceber-fazer floresta: da aventura de entrar em comunicação com um mundo todo vivo. ClimaCom, Campinas, v. 7, n. 17, Jun. 2020.
DIAS, Susana; BRITO, Maria dos Remédios de. A arte pública diante do Antropoceno: experimentações em “mesas de trabalhos”. In: FUREGATTI, Sylvia; BASSANI, Thiago Samuel; SEQUEIRA, Alexandre. Arte pública no Brasil: convergências e dissensos. Campinas, SP: IA/UNICAMP, 2022. pp. 201-210.
DIAZ, Santiago. Contra-pedagogia do contágio. Ecos: Estudos Contemporâneos da Subjetividade, Niterói, v. 2, n. 10, p. 169-172, 2020.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. Tradução de Maria Ermantina de Almeida Prado Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
GALLO, Sílvio. Em torno da educação menor. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 27, p. 169-178, jul-dez. 2002.
GALLO, Sílvio. O que é filosofia da educação? Anotações a partir de Deleuze e Guattari. Perspectiva, Florianópolis, v. 18, n. 34, p. 49-68, 2000.
GREENHOUGH, Beth. Where species meet and mingle: endemic human-virus relations, embodied communication and more-than-human agency at the common cold unit 1946-90. Cultural Geographies, [S.L.], v. 19, n. 3, p. 281-301, 6 jan. 2012.
HARAWAY, Donna. O manifesto das espécies companheiras: cachorros, pessoas e alteridade significativa. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.
HARAWAY, Donna. Quando as espécies se encontram. São Paulo: UBU Editora. 2022.
HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentes no Chthluceno. São Paulo: n-1 edições. 2023.
MBEMBE, Achille. NECROPOLÍTICA: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: n-1 edições, 2018.
PRECIADO, Paul B. Dysphoria mundi: o som do mundo desmoronando. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
RANNIERY, Thiago. Vivendo no Mundo Deles: currículo a partir de um apelo geontológico. Curriculo Sem Fronteiras, [S.L.], p. 729-754, 1 nov. 2020.
RANNIERY, Thiago. Currículo, cuidado com a Terra e responsabilidade planetária. Revista Brasileira de Estudos da Homocultura, Cuiabá, v. 5, n. 17, p. 53-67, 2022.
SALES, Tiago Amaral; ESTEVINHO, Lúcia de Fátima Dinelli. Cartografias de vida-e-morte em territórios pandêmicos: marcas-ferida, necro-bio-políticas e linhas de fuga. Revista M. Estudos sobre a morte, os mortos e o morrer, Rio de Janeiro, v. 6, n. 11, p. 275–293, 2021.
SALES, Tiago Amaral. O Que Podem as Educações Menores em HIV/aids? Revista Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 32, n. 72, p. 391-410, 17 nov. 2023.
SALES, Tiago Amaral. Entre tesões, tensões e prevenções: HIV/Aids e contaminações com as obras de Adriana Bertini. ClimaCom – Epidemiologias, Campinas, v. 7, n. 19, dez. 2020.
SALES, Tiago Amaral. Diante do Antropoceno: educações para viralizar mundos possíveis. Criar Educação, Criciúma, v. 13, n. 3, p. 350-373, 5 nov. 2024b.
SALES, Tiago Amaral. Vivir y morir con: (trágicos) aprendizajes multiespecie y formas de decir adiós. Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales, [S.l.], v. 11, n. 2, p. 1–17, 2024a.
SANTOS, Sandro Prado; MARTINS, Matheus Moura. Entre encontros e ensino de biologia e gêneros e sexualidades: sopros e insurgências de uma biologia menor. Revista de Ensino de Biologia da Sbenbio, [S.L.], p. 141-152, 7 jul. 2020.
TSING, Anna. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Brasília: IEB Mil Folhas, 2019.