CREATING A WILD DISCIPLINE: THE FORMATION OF SCIENCE TEACHERS IN/FOR THE ANTHROPOCENE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES E PROFESSORAS DE CIÊNCIAS NO/PARA O ANTROPOCENO

Main Article Content

Lana Claudia de Souza Fonseca
Sophia Laura da Costa Vieira
Neilton dos Reis Goularth

Abstract

In the face of the socio-environmental and epistemological crises of the Anthropocene, this study seeks to map subversive possibilities for Science education, drawing on classroom narratives and teaching experiences. The proposal is structured around two central axes: the urgency of a subversive and sensitive pedagogy, and the valorization of diversity and epistemic interconnections. Employing biographical narratives as a methodological strategy, the instructional process was organized into four stages: disequilibration, rupture, connection, and reinvention. Findings suggest that teacher education, in this context, demands more than the mere application of methodological techniques. Beyond didactic strategies, it is essential to foster practices of attentive listening, encourage epistemic encounters, and advance an educational praxis capable of serving as a bridge for approximation and meaningful engagement with students’ everyday lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
de Souza Fonseca, L. C., Vieira, S. L. da C., & dos Reis Goularth, N. (2025). CREATING A WILD DISCIPLINE: THE FORMATION OF SCIENCE TEACHERS IN/FOR THE ANTHROPOCENE: A FORMAÇÃO DE PROFESSORES E PROFESSORAS DE CIÊNCIAS NO/PARA O ANTROPOCENO. SBEnBio Biology Teaching Journal, 18(nesp.1), 185–201. https://doi.org/10.46667/renbio.v18inesp.1.2014
Section
Dossiê Temático: Ensino de Biologia diante do Antropoceno: fabulando respostas, experimentando caminhos
Author Biographies

Lana Claudia de Souza Fonseca, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Possui graduação em Ciências Biológicas Licenciatura Plena pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1991), mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1999) e doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2005). Atualmente é professora Associado II da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, na área de Ensino de Ciências e Biologia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências e Biologia, discutindo a relação entre os saberes populares e o conhecimento científico, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências e biologia, epistemologia e didática, educação popular e relação ciência/religião. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Biologia. . 

Sophia Laura da Costa Vieira, https://ror.org/00xwgyp12

Undergraduate student in Biological Sciences at the Federal Rural University of Rio de Janeiro. Teaching assistant for the course Biology Teaching I. Member of the Study and Research Group on Biology Education.

Neilton dos Reis Goularth, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Assistant Professor at the Federal University of Rio de Janeiro. He holds a Ph.D. in Education from the Federal University of Minas Gerais, a Master's degree in Education from the Federal University of Juiz de Fora, and a Bachelor's degree in Biological Sciences from the Federal Rural University of Rio de Janeiro.

References

ACOSTA, Alberto. O bem viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. São Paulo: Autonomia Literária; Elefante, 2016.

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. Porto Alegre: Artmed, 2000.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996 [1938].

BISPO DOS SANTOS, Antonio (Nego Bispo). A terra dá. A terra quer. São Paulo: Ubu; Piseagrama, 2023.

BLACK, Carol (Dir.). Escolarizando o mundo [documentário], 2010. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=245QzE-2Fds&t=118s&ab_channel=OmarSchneider. Acesso em: 19 jul. 2025.

DELORY-MOMBERGER, Christine. História de vida e projeto: um paradigma biográfico para as ciências sociais. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 303–320, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais. Campinas: Papirus, 2004.

HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentes no Chthuluceno. São Paulo: Ubu, 2016.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2002.

KIMMERER, Robin Wall. A maravilhosa trama das coisas: sabedoria indígena, conhecimento científico e os ensinamentos das plantas. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2023.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LOVELOCK, James. Gaia: cura para um planeta doente. São Paulo: Cultrix, 2006.

MARGULIS, Lynn. Planeta simbiótico: um novo olhar para a evolução. Rio de Janeiro: Dantes, 2022.

PASSEGGI, Maria da Conceição. A construção de narrativas de formação: um campo em construção. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, Salvador, v. 1, n. 1, p. 111–135, 2011.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SCARANO, Fabio Rubio. Regenerantes de Gaia. Rio de Janeiro: Dantes, 2019.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

STENGERS, Isabelle. Uma outra ciência é possível: manifesto por uma desaceleração das ciências. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2023.

TSING, Anna Lowenhaupt. The mushroom at the end of the world: on the possibility of life in capitalist ruins. Princeton: Princeton University Press, 2015.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Coordenação do Curso de Ciências Biológicas. Projeto pedagógico dos cursos de Ciências Biológicas: Licenciatura e Bacharelado integrais/diurnos. XXXXXXXX 2021.

Selvagem. Ciclo de Estudos sobre a Vida, 2018.Disponível em:https://selvagemciclo.org.br/. Acesso em: 19 jul.2025.