BEYOND THE ENVIRONMENTAL: POPULAR EDUCATION AND BIOLOGY TEACHING IN SHAPING FUTURES AMID THE CLIMATE CRISIS ENSINO DE BIOLOGIA E EDUCAÇÃO POPULAR NA CONSTRUÇÃO DE FUTUROS DIANTE DA CRISE CLIMÁTICA
Main Article Content
Abstract
The global climate crisis has increasingly been addressed in classrooms, especially in biology education, since the environmental consequences of this process are often included in ecological themes. However, approaching the climate crisis strictly from an environmental perspective limits the depth of the discussions and the potential for transformation among those involved in the educational process. In this report, we explore the possibilities of addressing this issue through the lens of popular education, in an interdisciplinary way, understanding it as one of the consequences of what Malcom Ferdinand calls the “colonial inhabiting” of the Earth. Based on teaching sequences carried out in two different educational contexts in São Paulo city — a public high school and a community preparatory course — we discuss how different themes in biology education and diverse teaching strategies can contribute to a more contextualized and in-depth debate on the socio-environmental crisis we are experiencing, fostering new ways of perceiving and confronting it.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
Albrecht, G. Chronic environmental change: Emerging 'psychoterratic' syndromes. In I. Weissbecker (Ed.), Climate change and human well-being: Global challenges and opportunities (pp. 43–56). Springer Science + Business Media, 2011.
ARVOREAGUA. Glossário Ilustrado da Justiça Climática. [S.l.], 04 jul. 2023. Disponível em: https://arvoreagua.org/povos-tradicionais/glossario-ilustrado-da-justica-climatica/. Acesso em: 18 ago. 2025.
Associação Americana de Psicologia; ecoAmerica. Mental Health and Our Changing Climate: Impacts, Implications, and Guidance. Washington, D.C.: American Psychological Association, 2017. Disponível em: https://www.apa.org/news/press/releases/2017/03/mental-health-climate.pdf. Acesso em: 18 ago. 2025.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Educação popular. Memorial Virtual Paulo Freire, 1986. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/4211. Acesso em: 25 jul. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, v. 2, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Saúde. Uma Só Saúde. S/d. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/u/uma-so-saude. Acesso em: 26 ago. 2025.
CARVALHO, Gustavo Mendelsohn. Ecoansiedade: pesquisadora explica como mudanças climáticas podem afetar a saúde mental. Agência Fiocruz de Notícias, 2024. Disponível em: https://agencia.fiocruz.br/ecoansiedade-pesquisadora-explica-como-mudancas-climaticas-podem-afetar-saude-mental. Acesso em: 18 ago. 2025.
CBJC - Centro Brasileiro de Justiça Climática. Boletim Saúde, Raça e Clima 2024. [S.l.], 2024. Disponível em: https://cbjc.com.br/wp-content/uploads/2024/11/Boletim-Saude-Raca-Clima-2024-Centro-Brasileiro-de-Justica-Climatica-CBJC.pdf. Acesso em: 18 ago. 2025.
ESCOLA DE APLICAÇÃO da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Ensino Fundamental II. São Paulo, s.d. Disponível em: https://www3.ea.fe.usp.br/ensino-fundamental-ii/. Acesso em: 18 ago. 2025.
FERDINAND, Malcom. Uma ecologia decolonial: pensar a partir do mundo caribenho. São Paulo: Ubu Editora, 2022. 320 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 47ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 73ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.
GADOTTI, Moacir. Estado e educação popular - Desafios de uma política nacional. 2016. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/4336/2/FPF_PTPF_01_0955.pdf. Acesso em: 25 jul. 2023.
HERCULANO, Selene. Racismo ambiental, o que é isso? In: HERCULANO, Selene; PACHECO, Tânia (org.). Racismo Ambiental – I Seminário Brasileiro contra o Racismo Ambiental. Rio de Janeiro: FASE, 2006. pp. 21-28.
INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE – IPCC. Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. Contribution of Working Group II to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2022. 3.056 p. DOI: 10.1017/9781009325844. Disponível em: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/downloads/report/IPCC_AR6_WGII_FullReport.pdf
. Acesso em: 18 ago. 2025.
LAZARINI, Ariane. Educação popular em cursos pré-universitários: os casos dos cursinhos da Psico/USP e do Núcleo de Consciência Negra na USP. 2025. Dissertação (Mestrado em Estado, Sociedade e Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2025. doi:10.11606/D.48.2025.tde-12062025-103021. Acesso em: 2025-08-18.
LAZARINI, Ariane; LONGO, Gabriela Rossi; ROSA, Danrley Soares da; NUNES, Vitor Alves; INOUE, João Ryoki Gutierrez. Discutindo fome e cultura alimentar: interdisciplinaridade em um cursinho popular autogestionado. Resumo apresentado oralmente no Encontro Paulista de Pesquisas sobre Educação com Jovens, Adultos e Idosos, 2024, São Paulo: Faculdade de Educação da USP, 19 a 21 set. 2024.
REDE NOSSA SÃO PAULO; INSTITUTO CIDADES SUSTENTÁVEIS. Mapa da Desigualdade de São Paulo. Disponível em: https://institutocidadessustentaveis.shinyapps.io/mapadesigualdadesaopaulo/. Acesso em: 18 ago. 2025.
SIZUKI, Shin. O que é 'ecoansiedade', angústia pelo planeta que atinge mais crianças e adolescentes. BBC News Brasil, São Paulo, 22 abr. 2023. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/articles/c84m3j2nx7po. Acesso em: 18 ago. 2025.