WHAT CAN A BODY IN A SENSORATORY?
Main Article Content
Abstract
This article proposes to experiment with crossings between science and art in Biology Education, presenting an intervention-type research carried out in a rural school within the scope of the XXXX project, supported by XXXX. At the core of the proposal is the “sensoratory”: a space where the body—more than an object of biological study—becomes a territory of sensations and creations. The classroom reshapes itself, abandoning rigid rows, to compose living stations with microscopes, plants, images, mirrors, and musical sounds. A place where science and art meet in unexpected compositions. The work aims to contribute to the debate on educational practices that value the sensitive dimension and the aesthetic experience in Science and Biology teaching, opening space for blocks of sensations, collective fabulations, and other ways of learning and existing in the Anthropocene, intensifying the vibratile power of the body.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
BELINASO, Leandro; RIPOLL, Daniela. Ensino de Ciências e Biologia: amores estranhos, não humanos, conversas & alianças com as plantas e outras formas de narrar a vida. Educação & Realidade, v. 48, p. e133867, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DcHB4SNFfCqWRmLN5k988SP/?lang=pt. Acesso em: 22 jul. 2025.
BRITO, Maria dos Remédios; COSTA, Dhemersson Warly Santos. Deleuze: o aprender como experiência estética. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação – RESAFE, [s. l.], n.32/33, p. 120-135, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/resafe/article/view/35117 Acesso em: 10 jul. 2025.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é filosofia. Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. v.1. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Suely Rolnik. v. 4. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Tradução de Roberto Machado. 6. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2017.
LAPOUJADE, David. As existências mínimas. Traduzido por Hortência Santos Lencastre. São Paulo: Editora n-1 edições, 128 p. 2017.
GUIMARÃES, Leandro Belinaso; KRELLING, Aline Gevaerd. Os objetos das ciências: imaginações em uma experiência de ensino. V ENEBIO e II EREBIO Regional, v. 1, p. 4679-4687, 2014.
KRENAK, Ailton. Futuro Ancestral. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
PATZDORF, Danilo. Artista-educa-dor: A somatopolítica neoliberal e a crise da sensibilidade do corpo ocidental. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 40, mar./abr. 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19373. Acesso em: 10 jul. 2025.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2. ed. Porto Alegre: Sulina; Editorada UFRGS, 2011.
ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. 2. ed. São Paulo: n-1 edições, 2018.
SALES, Tiago Amaral; RIGUE, Fernanda Monteiro; DALMASO, Alice Copetti. Modos de Habitar o Mundo: uma educação em ciências com/em meio à/pela vida. Educação & Realidade, v. 48, p. e124171, 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/124171
SILVA, Mariane Schmidt; PAIVA, Vitoria Frigo; GREGO, Ana Maria. ln. BioArte: encontros e produções indisciplinares na educação básica. ClimaCom – Ciência.Vida.Educação. [online], Campinas, ano 10, n. 24., mai. 2023. Disponível em: https://climacom.mudancasclimaticas.net.br/bioarte-encontros-e-producoes/. Acesso em: 2 ago. 2025
ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.