Teaching and learning of biomolecules in high school DNA extraction and stimulus to experimentation

Main Article Content

Luciana Duarte Martins da Matta
https://orcid.org/0000-0002-2560-9475
Isabelle Revoredo dos Santos
https://orcid.org/0000-0002-0994-3393
Stephanny Clarissy da Silva Mendonça
https://orcid.org/0000-0002-2935-916X
Diego Vinícius Medeiros de Carvalho
https://orcid.org/0000-0002-1406-8482
Ana Paula Melo da Silveira
https://orcid.org/0000-0003-1611-6342
Roseane Pereira da Silva
https://orcid.org/0000-0001-6159-4461

Abstract

The study of nutrition and energy metabolism in high school depends on a series of concepts of organic chemistry, which will only be worked on in the last year by the Chemistry professor. The great difficulty for Biology teachers is to introduce these chemical concepts in parallel to this content. We believe that only the lectures are not enough to arouse the interest of students. Based on this premise, we believe that the development of new educational materials is very relevant to improve learning. “Survival” is an investigative / cooperative board game on nutrition and energy metabolism. Used as a playful strategy, it was developed as teaching material to assist teachers in reviewing concepts on the topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Matta, L. D. M. da, Santos, I. R. dos, Mendonça, S. C. da S., Carvalho, D. V. M. de, Silveira, A. P. M. da, & Silva, R. P. da. (2020). Teaching and learning of biomolecules in high school: DNA extraction and stimulus to experimentation. SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(1), 59–73. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i1.315
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Luciana Duarte Martins da Matta, Federal University of Rio Grande do Norte

PhD in Biological Sciences - Federal University of Pernambuco - Brazil. Associate professor - Federal University of Rio Grande do Norte. Natal, RN - Brazil.

Isabelle Revoredo dos Santos, Federal University of Rio Grande do Norte

Graduation in Biological Sciences - Federal University of Rio Grande do Norte. Natal, RN - Brazil.

Stephanny Clarissy da Silva Mendonça, Federal University of Rio Grande do Norte

Graduation in Ecology - Federal University of Rio Grande do Norte. Natal, RN - Brazil.

Diego Vinícius Medeiros de Carvalho, Federal University of Rio Grande do Norte

Graduated in Biological Sciences - Federal University of Rio Grande do Norte. Natal, RN - Brazil.

Ana Paula Melo da Silveira, Federal University of Rio Grande do Norte

Graduation in Ecology - Federal University of Rio Grande do Norte. Natal, RN - Brazil.

Roseane Pereira da Silva, State School Judge Floriano Cavalcante. Rio Grande do Norte

Master in Health Sciences - Federal University of Rio Grande do Norte. Natal, RN - Brazil. Biology Professor - at the State School Desembargador Floriano Cavalcante. Natal, RN - Brazil.

References

ABEGG, I.; BASTOS, F. P. Fundamentos para uma prática de ensino-investigativa em Ciências Naturais e suas tecnologias: exemplar de uma experiência em séries iniciais. Revista electronica de enseñanza de lãs ciências, v.4, n.3, p.1-15, 2005.

ANDRADE, B. S.; VASCONCELOS, C. A. O enfoque CTSA no ensino médio: um relato de experiência no ensino de biologia. Scientia Plena, v.10. n.4, p.1-9, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino médio. Brasília: MEC, 2017. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26 de fevereiro de 2018.

CARMO, S.; SCHIMN, E. S. O ensino da biologia através da experimentação. Dia a dia educação, Paraná, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1085-4.pdf. Acesso em: 25 de agosto de 2018.

CARVALHO, D. V. M.; SANTOS, I. R.; MENDONÇA, S. C. S; SILVA, R. P.; MATTA, L. D. M. Desenvolvimento de aulas práticas de citologia como estratégia pedagógica para auxiliar o ensino de biologia a alunos da Escola Estadual Desembargador Floriano Cavalcante - Natal/RN. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU), 5., 2018, Olinda. Anais... Olinda: Editora Realize, 2018.

CHIOFI, L. C.; OLIVEIRA, M. R. F. Uso das tecnologias educacionais como ferramenta didática no processo de ensino e aprendizagem. In: JORNADA DE DIDÁTICA. DESAFIOS PARA A DOCÊNCIA E II SEMINÁRIO DE PESQUISA DO CEMAD, 3., 2014, Londrina. Anais... Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2014, p.329-337.

MATTA, L. D. M; MENDONÇA, S. C. S; CARVALHO, D. V. M; SANTOS, I. R. Uso do Kahoot no ensino de biologia: ferramenta de avaliação e de ensino e aprendizagem a alunos do 2º ano do ensino médio. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU), 5., 2018, Olinda. Anais... Olinda: Editora Realize, 2018.

MENDONÇA, S. C. S; CARVALHO, D. V. M; SANTOS, I. R. SILVA, R. P.; MATTA, L. D. M. Aplicação de aula prática laboratorial como contribuição para o ensino de biologia a alunos de uma escola estadual da cidade de Natal/RN. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU), 5., 2018, Olinda. Anais... Olinda: Editora Realize, 2018.

NASCIMENTO, J. V. Citologia no ensino fundamental: dificuldades e possibilidades na produção de saberes docentes. 2016. 108f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) - Centro Universitário Norte do Espírito Santo, Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus. 2016.

SCHER, R.; FEITOSA, V. L. C. Envoltório Nuclear, Cromatina e Cromossomo. In: SCHER, R.; FEITOSA, V. L. C. (Org.). Biologia Celular. São Cristóvão: Universidade Federal de Sergipe, CESAD, 2009. p.123-140.

SILVA, F. R.; ARANDAS, M. J. G.; MARINHO, K. S. N.; LIMA JUNIOR, N. B.; ANDRADE, M. F.; SANTOS, K. R. P. Experimentação em ciências: verificando a relação entre a teoria e a prática no ensino de genética em uma escola pública no município de Vitória do Santo Antão- PE. Revista Ciência em Extensão, v.13, n.3, p.160-170, 2017.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.