Gender and sexuality as curricular components in the initial training of science and biology teachers in Rio de Janeiro, RJ

Main Article Content

Raquel Alexandre Pinho dos Santos

Abstract

This paper aims to understand how twelve undergraduate biology teacher courses in the city of Rio de Janeiro (RJ) insert gender and sexuality themes on its curricula. To reach it, these instutions were mapped and visited to schedule interviews with teachers and coordinators. A total of sixteen interviews were conducted. Furthermore, some curriculary documents served as analysis support. The results were four mandatory disciplines that adressed the themes tanglently and two elective disciplines that adressed them essencially. On the interviews, it was noted that the insertion is made by thematic hooks, conflict of opinions or by intitutional demand. There is no consensus pertaining the disciplinarization or the transversalization of the theme.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos, R. A. P. dos. (2021). Gender and sexuality as curricular components in the initial training of science and biology teachers in Rio de Janeiro, RJ. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(1), 32–54. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.550
Section
Dossiê Temático - Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas
Author Biography

Raquel Alexandre Pinho dos Santos, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio)

PhD in Education - Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio). Associate Researcher. Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio)

References

BASTOS, Felipe. “A diretora sabe que você está trabalhando isso na sala de aula?” Diversidade sexual e Ensino de Ciências, 2015, 180 f. Dissertação (Mestrado). Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

BIANCON, Mateus L. A educação sexual na escola e as tendências da prática pedagógica dos professores. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina, 2005.

BRASIL. Resolução CNE/CES 02/2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: CNE/CES, 2015.

COELHO, Leando J.; CAMPOS Luciana. M. L. Diversidade sexual e licenciandos em Ciências Biológicas: que professor formamos? Revista SBEnBio, Niterói, v. 5, p. 1-10, 2012.

ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema, uma coisa de educação também. IN: SILVA, T. T. (Org.). Nunca fomos humanos – nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. P. 07-76.

FERRARI, Anderson. Silêncio e silenciamento em torno das homossexualidades masculinas. IN: _____.; MARQUES, L. P. (Org.). Silêncios e educação. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2011. P. 91-112.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Lisboa: Edições 70, 2014.

FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos, volume IV: estratégia, poder-saber. 3ª edição. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012a.

FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos, volume V: ética, sexualidade e política. 3ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012b.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Nascimento na Prisão. Petrópolis: Vozes, 2008.

JAPIASSÚ, Hilton. & MARCONDES, Danilo. Dicionário Básico de Filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

JARDIM, Dulcilene P.; BRÊTAS, José R. S. Orientação sexual na escola: a concepção dos professores de Jandira-SP. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 59, n. 2, p. 57-62, 2006.

LOURO, Guacira Lopes. O currículo e as diferenças sexuais e de gênero. IN: COSTA, Marisa Vorraber. (Org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 2ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. P. 85-92.

REVEL, Judith. Michel Foucault: conceitos fundamentais. São Carlos: claraluz, 2005.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.