Biotechnology in high school daily life analysis of student perception

Main Article Content

Jairo Ribeiro de Lima
Luis Fernando Marques Santos

Abstract

Biotechnology is a multidisciplinary science, with great added potential, which impacts all sectors of society. Thus, in order to contribute to the Teaching of Biology, the objective of this work was to investigate the perceptions of 420 high school students, belonging to 14 public schools in 11 municipalities of the state of Paraíba, in relation to the theme in question. The research is a descriptive-exploratory study, using a printed questionnaire with open questions. The results obtained showed that the biotechnological themes, even though they are part of the Basic Education curriculum, have passed unnoticed in the school routine, since most students did not provide, correctly, the concepts and applications of this promising area of science.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lima, J. R. de, & Santos, L. F. M. (2022). Biotechnology in high school daily life: analysis of student perception. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(1), 260–276. https://doi.org/10.46667/renbio.v15i1.599
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Jairo Ribeiro de Lima, Federal University of Ceara

Master in Biology Teaching - Federal University of Paraíba (UFPB) - João Pessoa, PB - Brazil. Doctoral Student in Teaching - Postgraduate Program in Science and Mathematics Teaching - Federal University of Ceará (UFC) - Fortaleza, CE - Brazil. Teacher Basic Education III - Department of Education and Science and Technology (PB) - Santa Helena, PB - Brazil

Luis Fernando Marques Santos, Federal University of Paraiba

Doctor in Biological Chemistry - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) - Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Associate Professor IV - Department of Molecular Biology - Federal University of Paraíba (UFPB) - João Pessoa, PB - Brazil

References

BARBOSA, F. B. C. A biotecnologia e a conservação da biodiversidade amazônica, sua inserção na política ambiental. Cadernos Ciência & Tecnologia. Brasília, v. 18, n. 2, p. 69-94, mai./ago. 2001. Disponível em: https://seer.sct.embrapa.br/index.php/cct/article/view/8843 . Acesso em: 10 mai. 2019.

BARTH, W. L. Engenharia genética e bioética. Revista PUCRS. Rio Grande do Sul, v. 35, n. 149, p. 361-391, set. 2005. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/teo/article/viewFile/1694/1227 . Acesso em: 15 jan. 2018.

BATISTETI, C. B. et al. As interpretações dos estudos de Avery, McLeod e Maccarty sobre a natureza química do “fator transformante” em bactérias. Filosofia e História da Biologia, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 71-94, 2008. Disponível em: http://www.abfhib.org/FHB/FHB-03/FHB-v03-05-Caroline-Batisteti-et-al.pdf. Acesso em: 20 fev 2018.

BENNET, J. W; CHUNG, K. T. Alexander Fleming and the discovery of penicillin. Advances in applied microbiology, Cambridge, v. 49, p. 162-184, 2001. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0065216401490137 . Acesso em: 20 fev. 2018.

BRASIL. Lei nº 11.105, de 24 de março de 2005. Estabelece normas de segurança e mecanismos de fiscalização de atividades que envolvam organismos geneticamente modificados - OGM e seus derivados, e dá outras providências. Brasília: Casa Civil, 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11105.htm . Acesso em: 20 set, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros curriculares Nacionais (Ensino Médio) – PCN+, Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC, 2002.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Convenção sobre Diversidade Biológica – CDB. Brasília, DF: MMA, 2000.

BRUNO, A. N. (Org.). Biotecnologia I: princípios e métodos. Porto Alegre: Artmed, 2014.

FONSECA, V. B.; BOBROWSKI, V. L. Biotecnologia na escola: a inserção do tema nos livros didáticos. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Canoas, v. 17, n. 2, p. 496-509, mai./ago. 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/1231 . Acesso em: 16 fev, 2018.

GEISON, G. L. The private science of Louis Pasteur. New Jersey: Princeton University Press, 1995.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2002.

HALLAL, P. C. SOS Brazil: science under attack. The Lancet. Londres, v.397, ISSUE 10272, p. 373-374, jan. 2021. Disponível em: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00141-0/fulltext . Acesso em: 01 fev. 2021.

IBGE. Paraíba. Disponível em: em https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pb/panorama . Acesso em: 03 mai. 2019.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de Biologia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

LABARCE, C. E. Ensino de biologia e o desenvolvimento de habilidades cognitivas por meio de atividades práticas e contextualizadas. 2009. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Baurú, 2009.

LONDOÑO, E. et. al. ‘Playing With Lives’: Brazil’s Covid Vaccine Plan Is Mired in Chaos. The New York Times, New York, dez. 2020. Disponível em: https://www.nytimes.com/2020/12/14/world/americas/brazil-coronavirus-vaccine.html . Acesso em: 01 fev. 2021.

MALAJOVICH, M. A. Biotecnologia: fundamentos. Rio de Janeiro: Biblioteca Max Feffer, 2009.

MALAJOVICH, M. A. Biotecnologia. 2.ed. Rio de Janeiro, 2016.

MALAJOVICH, M. A. O ensino de Biotecnologia. Rio de Janeiro, 2017.

MOREIRA, D.A. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson Learnig, 2004.

ODDA, L. M.; SOARES, B. E. C. Biotecnologia no Brasil: Aceitabilidade pública e desenvolvimento econômico. Parcerias e Estratégias, Brasília, v. 6, n. 10, p. 162-173, mar. 2001. Disponível em: http://seer.cgee.org.br/index.php/parcerias_estrategicas/article/view/150 Acesso em: 15 fev., 2018.

PEZENTE, V. T. Bioética e Biossegurança: Interface necessária no ensino da biotecnologia em programas de pós-graduação no Brasil. Revista de Ciência da Saúde, Rio de Janeiro, v. 29, n. 2, p. 85-95, 2017. Disponível em: https://periodicos.furg.br/vittalle/article/view/6687 . Acesso em: 15 jan. 2019.

ROITT, Ivan M. et al. Fundamentos de imunologia. São Paulo: Guanabara Koogan, 2013.

SANTOS, R. A. et al. Alfabetização Científica nos anos iniciais: novas linguagens e possibilidades para o Ensino de Ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindoia. Anais [...]. Águas de Lindoia: ABRAPEC, 2015. p. 1-8. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/pt/index.php . Acesso em: 02 mai. 2019.

STAKE, R. E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.

WATSON, J. D. A dupla hélice, como descobri a estrutura do DNA. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

WIEMAM, C. Why not try a scientific approach to science education, Change, Washington, v. 39, n. 1, p. 9-15, set./out. 2007. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3200/CHNG.39.5.9-15 . Acesso em: 29 jan. 2019.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.