State-of-the-art of the use of geotechnologies in Ecology teaching a quali-quantitative analysis

Main Article Content

João Pedro Ocanha Krizek
Sabrina Leite Alves
Luciana Cavalcanti Maia Santos

Abstract

The use of geotechnologies as teaching/learning tools has been gaining ground recently. However, the difficulties and potentialities of using these tools in ecology teaching are still not properly understood. In this way, this work carried out a bibliographic review of how geotechnologies have been used in the teaching of ecological content in Brazil. Although geotechnologies are important tools for teaching themes related to the ecological stud of the spatio-temporal dynamics of ecosystems and observation of the effects of anthropic impacts, few works were registered that presented these direct applications. This research concludes that there is a need for a closer relationship between the use of geotechnologies and the teaching of ecology, mainly through the training of teachers and/or students of the degree courses in Biological Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Krizek, J. P. O., Alves, S. L., & Santos, L. C. M. (2022). State-of-the-art of the use of geotechnologies in Ecology teaching: a quali-quantitative analysis. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(1), 290–313. https://doi.org/10.46667/renbio.v15i1.674
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

João Pedro Ocanha Krizek, Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo

Graduation in Biological Sciences - Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) São Paulo, SP - Brazil. Teacher of Basic Education - Secretary of Education of the State of São Paulo (SEDUC) São Paulo, SP - Brazil

Sabrina Leite Alves, Paulista State University

Graduado en Ciencias Biológicas - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Campus do Litoral Paulista. São Vicente, SP – Brasil.

Luciana Cavalcanti Maia Santos, Federal Institute of Sao Paulo

Doctorate in Ecology - University of São Paulo (USP). Sao Paulo, SP - Brazil. Effective Professor - Federal Institute of São Paulo (IFSP). Pirituba, SP - Brazil.

References

ARAÚJO, U. F.; ARANTES, V. A.; FILHO, H. F. Ensino de sensoriamento remoto através da aprendizagem baseada em problemas e por projetos: uma proposta metodológica. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SENSORIAMENTO REMOTO (SBSR), 14., 2009. Anais...Natal, p. 2365-2371, 2009.

AUSUBEL D. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Porto: Alicerce Editora, 2003.

BRANQUINHO, E. S.; HAYAKAWA, E. H. Proposta didática de utilização de fotografias aéreas com pipas no ensino de Geografia. Revista Geografares, n. 13, p. 69-101, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: jan. 2022.

BEGON, M.; TOWNSEND, C. R.; HARPER, J. L. Ecologia: de indivíduos a ecossistemas. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

CACHAPUZ, A. et al. (Org.). A necessária renovação do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

CARVALHO, I. C. D. H.; LARANJA, R. E. P.; MARQUES, K. F. G. A experiência docente em projeto interdisciplinar de educação ambiental, utilizando as tecnologias de sensoriamento remoto como recurso didático de apoio. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SENSORIAMENTO REMOTO (SBSR), 15., 2011 Anais...Curitiba, p. 3316-3323, 2011.

CARVALHO, M. V. A.; DORNELAS, T. S.; DI MAIO, A. C. Guia do EduSPRING 5.0 para professores: proposta de auxílio às aulas de Geografia do ensino básico utilizando um SIG brasileiro e gratuito. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SENSORIAMENTO REMOTO- (SBSR), 14., 2009. Anais...Natal, p. 2389-2396, 2009.

CAVALCANTE, M. B. As geotecnologias no ensino da geografia no século XXI. Revista Saber Acadêmico, v. 12, p. 37-40, 2011.

CHERRETT, J. M. Ecological concepts. Oxford: Blackwell Scientific Publications, 1989.

COSTA, E. S. Imagens de satélites no auxílio da Educação Ambiental: o estudo da sub-bacia do Rio Vacacaí-Mirim com alunos da Escola Estadual Professora Margarida Lopes. Monografia (Especialização) - Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria: UFSM, 2011.

FILIPPINI ALBA, J. M. Modelagem SIG em agricultura de precisão: conceitos, revisão e aplicações. In: BERNARDI, A. C. C. et al. (Eds.). Agricultura de precisão: resultados de um novo olhar. Brasília: Embrapa, 2014.

FITZ, P. R. Geoprocessamento sem complicação. São Paulo: Oficina de Textos, 2008.

FLORENZANO, T. G. Iniciação em sensoriamento remoto. 3. ed. ampl. e atual. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

FLORENZANO, T. G.; LIMA, S. F. S.; MORAES, E. C. Formação de professores em geotecnologia por meio de ensino a distância. Educar em Revista, n. 40, p. 69-84, 2011.

FLORENZANO, T. G.; SANTOS, V. M. N. Difusão do sensoriamento remoto através de projetos escolares. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SENSORIAMENTO REMOTO (SBSR), 11., 2003. Anais...Belo Horizonte, p. 775-780, 2003.

FOGAÇA, G. B. et al. A interdisciplinaridade do sensoriamento remoto e a melhoria da qualidade de ensino em ciências no Ensino Fundamental. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SENSORIAMENTO REMOTO (SBSR), 18., 2017. Anais...Santos, p. 1627-1634, 2017.

FONSECA, S. F.; MENDONÇA, G. L. Uso de geoprocessamento em projetos na educação básica. Revista de Ensino de Geografia, v. 6, n. 11, p. 5-19, 2015.

HIGUCHI, M. F. F.; LUQUE, L. Uso de imagens de satélites como linguagem não verbal no ensino de Geografia do Ensino Médio paulista. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SENSORIAMENTO REMOTO (SBSR), 15., 2011. Anais... Curitiba, p. 3359-3366, 2011.

JANZANTTI, P. H. F. et al. O uso do Google Earth na Educação Ambiental: áreas contaminadas. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SENSORIAMENTO REMOTO (SBSR), 18., 2017. Anais...Santos, p. 1114-1120, 2017.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.

KRIZEK, J. P. O.; GERALDINO, C. F. G. Eureka!, barbas e explosões: concepções de ciência e de cientista no Ensino Fundamental II. REGRASP, v. 5, n. 4, p. 84-105, 2020.

KRIZEK, J. P. O.; MULLER, M. V. D. V. Desafios e potencialidades no ensino de ecologia na Educação Básica. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 14, n. 1, p. 700-720, 2021.

LAGEOP/UFRJ - Laboratório de Geoprocessamento da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Sobre o LAGEOP/UFRJ. Disponível em: http://www.viconsaga.com.br/lageop/ #curiosidade-17. Acesso em: 01 de fev. de 2022.

LIMA, S. F. S.; FLORENZANO, T. G. Uso de geotecnologia no estudo do Pantanal na educação básica. SIMPÓSIO DE GEOTECNOLOGIAS NO PANTANAL, 2., 2009. Anais...Corumbá, p. 7-11, 2009.

LONGLEY, P. A. et al. Sistemas e ciência da informação geográfica. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2013.

MARQUES DA SILVA, R. et al. Geotecnologias e divulgação do saber: narrativa sobre a criação de portais de conteúdos geográficos e mapoteca digital. Revista electrónica de recursos en Internet sobre Geografía y Ciencias Sociales, n. 146, 2011.

MOREIRA, M. A. ¿Al final, qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, v. 25, p. 29-56, 2012.

MONTEIRO, J. A.; PAULA, A. A.; FERNANDES JUNIOR, A. N. Fotografia e história: um olhar crítico para o ensino da Ecologia de Paisagens. Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulista, v. 15, n. 2, p. 80-94, 2019.

NEUMAN, G.; SANTOS, M. R. R. A tecnologia a favor do ensino de geografia: a utilização do software Google Earth. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SENSORIAMENTO REMOTO (SBSR), 16., 2013. Anais... Foz do Iguaçu, p. 2606-2610, 2013.

NOVO, E. M. L. M. Sensoriamento remoto: princípios e aplicações. 4. ed. São Paulo: Blucher, 2010.

ODUM, E. The emergence of ecology as a new integrative discipline. Science, v. 195, p. 1289-1293, 1977.

ODUM, E.; BARRETT, G. Fundamentos de ecologia. São Paulo: Cengage Learning, 2015.

PÉREZ, D. G. et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.

ROSA, R. Geotecnologias na geografia aplicada. Revista do Departamento de Geografia, v. 16, p. 81-90, 2005.

SANTOS, J. M. Avaliação de uma oficina sobre biomas brasileiros junto à licenciandos em Ciências Biológicas, utilizando o sensoriamento remoto como ferramenta. Dissertação de Mestrado: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2009.

SANTOS, L. C. M.; BITENCOURT, M. D. Remote sensing in the study of Brazilian mangroves: review, gaps in the knowledge, new perspectives and contributions for management. Journal of Integrated Coastal Zone Management, v. 16, n. 3, p. 245-261, 2016.

SARMIENTO, N. C. C.; ZACHARIAS, A. A. O uso de imagens de satélite no ensino de geografia. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SENSORIAMENTO REMOTO (SBSR), 16., 2013. Anais... Foz do Iguaçu, p. 2665-2671, 2013.

SAUSEN, T. M.; COELHO, O. G. W. Projeto EDUCA SeRe - ensino de geografia no Ensino Fundamental e Médio usando sensoriamento remoto. JORNADA DE EDUCAÇÃO EM SENSORIAMENTO REMOTO NO ÂMBITO DO MERCOSUL, 4., 2004. Anais... São Leopoldo, 2004.

SOUZA, K. V.; DORNELLES, L. M. A.; MONSUETO, R. L. sistema de Análise GeoAmbiental: Uma Aplicação para o Ensino Médio. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SENSORIAMENTO REMOTO (SBSR), 14., 2009. Anais...Natal, p. 2491-2498, 2009.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.