Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education

Main Article Content

Anna Carolina Araújo Panteleão
Maria do Carmo Pimentel Batitucci

Abstract

Science was able to produce racist discourses that, until today, have severe consequences for different ethnicities, so it is important that science education educates in order to promote positive ethnic-racial relations. From this perspective, an illustrated manual for teachers was created, in order to introduce the discussion about the ethnic-racial issue, extolling its importance and bringing suggestions on how to approach it in the classroom. The material was built on the Canva platform, based on a theoretical study. It is understood that the debate of ethnic-racial relations in science education is important and urgent, thus, the material was developed with attractive language, becoming an enhancer of the fight against racism through science education

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Panteleão, A. C. A., & Batitucci, M. do C. P. . (2022). Valuation of ethnic and traditional knowledge in basic science education. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(nesp.2), 569–588. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.742
Section
Dossiê Temático - Relações Étnico-raciais e o Ensino de Biologia
Author Biographies

Anna Carolina Araújo Panteleão, Federal University of Espirito Santo

Graduation in progress in Biological Sciences - Federal University of Espírito Santo (UFES). Vitória, ES - Brazil.

Maria do Carmo Pimentel Batitucci, Federal University of Espirito Santo

PhD in Physiological Sciences - Federal University of Espírito Santo (UFES). Vitória, ES - Brazil. Permanent  Professor - Federal University of Espírito Santo (UFES). Vitória, ES - Brazil.

References

AMORIM, Diego Uchoa. Teorias raciais no Brasil: um pouco de história e historiografia. Revista Cantareira, n. 19, 2013. Disponível em: https://periodicos.uff.br/cantareira/article/view/27725. Acesso em: 28. Abr. 2022.

DE ARAÚJO, Gilberto Paulino. O conhecimento etnobotânico dos Kalunga: uma relação entre língua e meio ambiente. 2014. 218 f., il. Tese (Doutorado em Linguística)—Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

AREIA, Manuel Laranjeira Rodrigues de. Racismo, neo-racismo e anacronismo científico. VII Colóquio Internacional Estados, Poderes e Identidades na África Subsariana, Universidade do Porto – Centro de Estudos Africanos. Porto, p. 161-166, 2005.

BRASIL. Desilgualdades sociais por cor e raça: Estudos e Pesquisas, Informação Demográfi ca e Socioeconômica, n.41. 2019, p. 2. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf. Acesso em 15 Abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação. Comunicado nº001/2012–Área de Ensino Orientações Para Novos APCNS. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Brasília. 2012. Disponível em: https://docplayer.com.br/9848474-Comunicado-n-o-001-2012-area-de-ensino-orientacoes-para-novos-apcns-2012-brasilia-22-de-maio-de-2012.html. Acesso: 28 Abr. 2022.

BUROCCO, Laura. Afrofuturismo e o devir negro do mundo. Arte & Ensaios–Revista do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais EBA, Rio de Janeiro, n. 38, p. 48-58, 2019.

CARVALHO, José Murilo. Pontos e bordados: escritos de história e política. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí, Unijuí, 2000.

DANTAS, Carolina Vianna. "O Brasil café com leite: debates intelectuais sobre mestiçagem e preconceito de cor na primeira república." Tempo v. 13, p. 56-79 (2009).

DE SOUSA, Deusa Maria; DA SILVA, Clemerson Santos; DOS SANTOS, Rosicleide Maciel. O Ensino de Ciências Naturais e a Construção de um Currículo Educacional Antirracista na Escola Bernardino Pereira de Barros, Abaetetuba-PA. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 4, p. 212-231, 2020.

FADIGAS, Mateus Dumont; SEPULVEDA, Claudia; MORAIS, Jaqueline Melo de Souza; DOS SANTOS, Maura Evangelista. Afrofuturismo como plataforma para promoção de relações étnico-raciais positivas no Ensino de Ciências In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XII ENPEC, 2019. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/busca_1.htm?query=Afrofuturismo+como+plataforma+para+promo%C3%A7%C3%A3o+de+rela%C3%A7%C3%B5es+%C3%A9tnico-raciais+positivas+no+ensino+de+ci%C3%AAncias. Acesso em: 28. Abr. 2022.

FERREIRA, Jonatas; HAMLIN, Cynthia. Mulheres, negros e outros monstros: um ensaio sobre corpos não civilizados. Revista Estudos Feministas, v. 18, p. 811-836, 2010.

JUNIOR, Wilmo Ernesto Francisco. Educação anti-racista: reflexões e contribuições possíveis do ensino de ciências e de alguns pensadores. Ciência & Educação (Bauru), v. 14, p. 397-416, 2008.

FREITAS, Angelita do Rocio Scarpim. A Biologia e a Lei 10.639/2003. 2016. 47f. Especialização (Especialista em Educação). Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros, Universidade Federal do Paraná, Curitiba. 2016.

UNICEF. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil: um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. UNICEF: Brasília, 2021.

LACEY, Hugh. Ciência, valores, conhecimento tradicional/indígena e diálogo de saberes. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 50, p. 93-115, 2019.

RIBEIRO, Élida Santos et al.. (des)caminhos contra-hegemônicos da ciência nos últimos anos do enpec: um panorama. Anais VII CONEDU - Edição Online... Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/67480>. Acesso em: 29/04/2022 00:56

RICARDO, Beto; RICARDO, Fany (Ed.). Povos indígenas no Brasil: 2001/2005. Instituto Socioambiental, 2006.

ROSA, Katemari; ALVES-BRITO, Alan; PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Pós-verdade para quem? Fatos produzidos por uma ciência racista. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1440-1468, 2020.

DA SILVA, Douglas Verrangia Corrêa. A educação das relações étnico-raciais no ensino de Ciências: diálogos possíveis entre Brasil e Estados Unidos. 2009. 335f. Tese (Doutorado em educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.

SILVA, Paulo Sérgio Araújo da; CHAVES, Sílvia Nogueira. Epistemologia, ética e política na formação de professores de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 11, n. 2, p. 259-276, 2009.

SILVA, Maria Laura Souza; BAPTISTA, Geilsa Costa Santos. Conhecimento tradicional como instrumento para dinamização do currículo e ensino de ciências. Gaia Scientia, v. 12, n. 4, p. 90-104, 2018.

SILVÉRIO, Florença Freitas; MOTOKANE, Marcelo Tadeu. O corpo humano e o negro em livros didáticos de biologia. Revista Contexto & Educação, v. 34, n. 108, p. 26-41, 2019.

SILVÉRIO, Florença Freitas; VERRANGIA, Douglas. O cientista é um homem branco ocidental. Abatirá-Revista de Ciências Humanas e Linguagens, v. 2, n. 3, p. 332-360, 2021.

STRACHUSLKI, Juliano. "Ciência e conhecimento tradicional: a (re) aproximação entre saberes." Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, (2017). Disponível em: http://www.eumed.net/rev/cccss/2017/03/ciencia-saberes.html. Acesso em: 28. Abr. 2022.

TEIXEIRA, Paulo Marcelo M. A educação científica sob a perspectiva da pedagogia histórico-crítica e do movimento CTS no ensino de ciências. Ciência & Educação (Bauru), v. 9, n. 2, p. 177-190, 2003.

TREVISANO, Rodrigo; QUEIROZ, Glória Regina Pessôa Campello; SILVA, Lais Rodrigues. CONTRA-HEGEMONIA: um caminho possível para o ensino de Ciências. Cadernos de Educação Básica, v. 3, n. 1, p. 29-41, 2018.

VERRANGIA, Douglas. A formação de professores de ciências e biologia e os conhecimentos tradicionais de matriz africana e afro-brasileira. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, v. 6, n. 12, p. 105-117, 2013.

VERRANGIA, Douglas. Criações docentes e o papel do ensino de Ciências no combate ao racismo e a discriminações. Educação em foco, v. 21 n. 1 p. 79-103, 2016.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.