Garden school with black consciousness report of the construction and discussion of posts for the education of ethnic-racial relations in a mediatized school garden

Main Article Content

Luciana Ferrari Espíndola Cabral
Juliana de Oliveira Ramadas Rodrigues

Abstract

In a mediatized school garden we produce posts to work on etnnic-racial relations and the history of the plants of African origin in Brazilian food culture. We hope to contribute to the implementation of law 10639/03 and to the promotion of the social transformation raised in the school experience. Thus, the execution of posts with the theme “black consciousness “aims at the learning of producer students about this theme and the awareness of followers for the need to think about the importance of the African contribution in the construction of brazilian food culture. As a result, in addition to learning from the students who produced the posts in this field of knowledge, the profile gained new followers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cabral, L. F. E., & Rodrigues, J. de O. R. (2022). Garden school with black consciousness: report of the construction and discussion of posts for the education of ethnic-racial relations in a mediatized school garden . SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(nesp.2), 656–670. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.754
Section
Dossiê Temático - Relações Étnico-raciais e o Ensino de Biologia
Author Biographies

Luciana Ferrari Espíndola Cabral, Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca

PhD in Science and Health Education - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Teacher EBTT Class DIII, level 1 - Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca (Cefet/RJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil

Juliana de Oliveira Ramadas Rodrigues, Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca

Master in Nutrition - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio Janeiro, RJ - Brazil. Nutritionist at the Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca (Cefet/RJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil

References

ALMEIDA, Sílvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro: Jandaíra, 2020. 220p.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Básica. Departamento de Atenção Básica. Guia alimentar para a população brasileira. 2. ed. Brasília: Ministério da Saúde; 2014. 156 p.

CABRAL, Luciana Ferrari Espíndola; CORDEIRO, Fabiana; RODRIGUES, Juliana de Oliveira Ramadas; PANTOJA, Carlos Eduardo; LEÃO, Darcele Christo. Integrando saberes através de uma horta escolar: uma experiência no CEFET-RJ. ENCONTRO INTERCAMPI DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL / CEFET/RJ, 2., 2019. Anais..., Rio de Janeiro, 2019. p. 81-85.

CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.

CARNEY, Judith. Navegando contra a corrente: o papel dos escravos e da flora africana na Botânica do período colonial. África. Revista do Centro de Estudos Africanos. USP, S. Paulo, 22-23: 25-47, 1999/2000/2001.

COSTA, Pedro Miguel Marques da; ROCHA, Marcelo Borges. Uso de plataformas digitais como forma de divulgar a ciência. In: Divulgação científica textos e contextos. São Paulo: LF Editorial, 2019. p.79-90.

ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, T. T. (Org.). Nunca fomos humanos - nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-76.

KHER, Anderson Luiz Klein; PORTUGAL, Anderson dos Santos. Horta escolar: cultivando o ensino de ciências. Aproximando, v.1, n.1, p. 1-10, 2015.

LEÃO, Darcele Christo; CABRAL, Luciana Ferrari Espindola; BORGES, Mariana Cristina Pexioline; RODRIGUES, Juliana de Oliveira Ramadas. Hortas escolares: uma revisão sistemática da literatura recente. In: ENEBIO: itinerários de resistência - pluralidade e laicidade no Ensino de Ciências e Biologia. Lima et al.(Org.). Campina Grande: Realize Editora, 2021. p.5038-5049.

MARTINS, Vivian. Microvídeos e a educação conectada e móvel. Cadernos de Pedagogia, v.15, n. 33, p.101-104, set./dez., 2021.

NETO, Hélio da Silva Messeder. A divulgação científica em tempos de obscurantismo e de fake news: contribuições histórico-críticas. In: Divulgação Científica Textos e Contextos. São Paulo: LF Editorial, 2019. p. 13-24.

RODRIGUES, Juliana de Oliveira Ramadas; CABRAL, Luciana Ferrari Espindola. Integração entre educação nutricional, PANC e a Horta Escolar - Relato de experiência de oficinas realizadas no CEFET-RJ. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE NUTRIÇÃO – Conbran, 26., 2020. Anais..., 2021. p. 1155-1156.

SOUZA FILHO, Luiz Alberto; CABRAL, Luciana Ferrari Espindola. REZENDE FILHO, Luiz Augusto Coimbra de. Relato de uma proposta de produção audiovisual por estudantes da educação básica durante a prática de ensino. Ciência em tela, v. 14, 2021.

VERRANGIA, Douglas. Relações étnico-raciais no ensino de ciências: ideias e valores para repensar nossas aulas. In: Galieta, T. (Org.) Temáticas sociocientíficas na formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, São Paulo, 2021. p. 53-65.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.