Trends in academic production in biology teaching in Brazil an overview based on the analysis of dissertations and theses

Main Article Content

Paulo Marcelo Marini Teixeira

Abstract

We report on research involved in the analysis of dissertations and theses in Biology Teaching, defended between 1972 and 2016. The analysis was guided by the following descriptors: quantitative evolution of production; institutions; academic degree; authors and gender; school level; thematic focuses; types of academic work. In the results, we briefly describe details about the institutional base supporting these works; then we focus on the trends that mark these studies, especially in relation to the privileged teaching contexts, the thematic lines of investigation and some elements of a methodological nature. Based on the research findings, in the final part of the article we reflect on the directions of this academic production and its connections with the broader field of Science Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Teixeira, P. M. M. (2022). Trends in academic production in biology teaching in Brazil: an overview based on the analysis of dissertations and theses. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(2), 970–990. https://doi.org/10.46667/renbio.v15i2.789
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biography

Paulo Marcelo Marini Teixeira, State University of Southwest Bahia

PhD in Education - State University of Campinas (UNICAMP). Campinas, SP - Brazil. Full Professor - State University of Southwest Bahia (UESB). Jequié, BA - Brazil.

References

ABELL, S. K.; LEDERMAN, N. G. (Org.). Handbooks of research on science education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associations, 2007.

ALVES, K. S. G. A didática das ciências no Brasil: um olhar sobre uma década (2003-2012). Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil, 2016.

ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: desafios contemporâneos. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 1, n. 1, 2006, p. 43-57.

ANDRÉ, M.; PRINCEPE, L. O lugar da pesquisa no mestrado profissional em educação. Educar em Revista, v. 63, 2017, p. 103-117.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC/SEB, 1996.

CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; GIL-PÉREZ, D.; MARTÍNEZ-TERRADES, F. A emergência da didáctica das ciências como campo específico de conhecimentos. Revista Portuguesa de Educação, v. 14, n. 1, 2001, p. 155-195.

CARVALHO, I. C. M.; FARIAS, C. R. O. Um balanço da produção científica em educação ambiental de 2001 a 2009. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 46, 2011, p. 119-134.

CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre, RS, Penso, 2014.

DELIZOICOV, D. Pesquisa em ensino de Ciências como Ciências Humanas Aplicadas. In: NARDI, R. (Org.). A pesquisa em Educação em Ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007, p. 413-449.

DELIZOICOV, D.; SLONGO, I. I. P. S.; LORENZETTI, L. Um panorama da pesquisa em educação em ciências desenvolvida no Brasil de 1997 a 2005. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 12, n. 3, 2013, p. 459-480.

DUARTE, M. C. O estado da arte na pesquisa em Educação em Ciências em Portugal. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 1, 2002, p. 5-24.

EL ANDALOUSSI, K. Pesquisas-ações: ciências, desenvolvimento, democracia. São Carlos, SP: Ed. UFSCar, 2004.

EYBE, J.; SCHMIDT, H.-J. Quality criteria and exemplary papers in chemistry education research. International Journal of Science Education, v. 23, 2001, p. 209-225.

FENSHAM, P. J. Defining an identity: the evolution of science education as a field of research. Dordrecht: Kluwer Academic, 2004.

GATTI, B. A produção da pesquisa em educação no Brasil e suas implicações socio-político-educacionais: uma perspectiva da contemporaneidade. In: CONFERÊNCIA DE PESQUISA SÓCIO-CULTURAL, 3., 2000. Anais... Campinas, SP, 2000.

GIL-PÉREZ, D. Diez años de investigación en didáctica de las ciencias: realizaciones y perspectivas. Enseñanza de las Ciências, v. 12, n. 2, 1994, p. 154-164.

GIL-PÉREZ, D.; CARRASCOSA, J.; MARTÍNEZ TERRADES, F. El surgimiento de la didática de las ciencias como campo específico de conocimientos. Revista Educación y Pedagogía, v. 25, p. 15-65, 1999.

KRASILCHIK, M. Os caminhos do ensino de ciências no Brasil. Em Aberto, v. 11, n. 55, p. 3-8, 1992.

LEE, M.‐H.; WU, Y.‐T.; WU; TSAI, C-C Research trends in Science Education from 2003 to 2007: a content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, v. 31, n. 15, p. 1999-2020, 2009.

LUCAS, A. M. Tendencias en la investigación sobre la enseñanza/aprendizaje de la Biologia. Enseñanza de las Ciencias, v. 4, n. 3, p. 189-198, 1986.

MACEDO, E.; SOUSA, C. P. A pesquisa em educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 43, p. 166-176, 2010.

MARANDINO, M.; SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Ensino de biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo, SP: Cortez, 2009.

MARTÍNEZ TERRADEZ, I. La didáctica de las ciencias como campo específico de conocimientos. Génesis, estado actual y perspectivas. Tesis Doctoral. Valéncia: Universitat de Valéncia, 1998.

MEGID NETO, J.; CARVALHO, L. M. Pesquisas de Estado da Arte: fundamentos, características e percursos metodológicos. In: ESCHENHAGEN, M. L.; GUERRERO PINO, G.; VÉLEZ CUARTAS, G.; MALDONADO, C. (Org.). Construcción de problemas de invstigación: diálogos entre el interior y el exterior. Lisboa: Romano Torres, 2019.

MEGID NETO, J. Origens e desenvolvimento do campo de pesquisa em Educação em Ciências no Brasil. In: NARDI, R.; GONÇALVES, T. V. O. A pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática no Brasil. São Paulo: Livraria da Física, 2014. p. 98-139.

MEGID NETO, J.; CARVALHO, L. M. Pesquisas de Estado da Arte: fundamentos, características e percursos metodológicos. In: ESCHENHAGEN, M. L. et al. (Org.). Construcción de problemas de investigación: diálogos entre el interior y el exterior. Medellin, Colômbia: Universidade Pontifícia Bolivariana, 2018, p. 97-113.

NARDI, R. A pesquisa em ensino de ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo, SP: Escrituras, 2007.

QUEIROZ, C. O gênero da Ciência: diálogo com teorias feministas abre novas frentes de investigação em distintas áreas do conhecimento. Pesquisa Fapesp, n. 289, 2020, p. 18-25.

ROMANOVSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.

SALEM, S. Perfil, evolução e perspectivas da pesquisa em Ensino de Física no Brasil. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo, 2012.

SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Disciplina escolar Biologia: entre a retórica unificadora e as questões sociais. In: MARANDINO, M. et al. (Ed.). Ensino de Biologia: conhecimentos e valores em disputa. Niterói, RJ: EdUff, 2005. p. 50-62.

SEVERINO, A. J. Mestrado profissional: mais um equívoco na política nacional de pós-graduação. Revista de Educação, v. 21, 2006, p. 9-16.

SOARES, M. B. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília, DF: INEP/REDUC, 1989.

SOARES, M. B.; MACIEL, F. Alfabetização. Brasília, DF: MEC/INEP/COMPED, 2000.

TABER, K. S. Science education as a field of scholarship. In: TABER, K. S.; AKPAN, B. (Ed.). Science Education: an international course companion. Rotterdam: Sense Publishers, 2017. p. 3-18.

TABER, K. S.; AKPAN, B. Science Education: an international course companion. Rotterdam: Sense Publishers, 2017.

TEIXEIRA, P. M. M. Pesquisa em Ensino de Biologia no Brasil (1972-2004): um estudo baseado em dissertações e teses. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2008.

TEIXEIRA, P. M. M. A temática da formação de professores: uma análise baseada em trabalhos acadêmicos da subárea de ensino de Biologia. In: AUGUSTO, T. G. S.; LONDERO, L. (Org.). Formação de professores em Ciências da Natureza: percursos teóricos e práticas formativas. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2018. p. 223-250.

TEIXEIRA, P, M, M. Produção acadêmica em ensino de Biologia: análise sobre dissertações e teses e derivações reflexivas para a área de educação em ciências. Revista Brasileira de Educação, v. 26, e260097, 2021, p. 1-25.

TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. Pós-Graduação e pesquisa em ensino de Biologia no Brasil: um estudo baseado em dissertações e teses. Ciência & Educação, v. 17, n. 3, 2011, p. 559-578.

TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. O estado da arte da pesquisa em ensino de Biologia no Brasil: um panorama baseado na análise de dissertações e teses. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 11, n. 2, p. 273-297, 2012.

TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. A produção acadêmica em ensino de Biologia no Brasil - 40 anos (1972-2011): base institucional e tendências temáticas e metodológicas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, n. 2, p. 521-549, 2017.

TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. Uma proposta de tipologia para pesquisas de natureza interventiva. Ciência & Educação, v. 23, n. 4, p. 1055-1076, 2017a.

TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. Sobre a pesquisa-ação nas dissertações e teses em ensino de Biologia (1972-2011). Alexandria: R. Educ. Ci. Tec., Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 283-308, 2018.

TERRAZZAN, E. A. Inovação escolar e pesquisa sobre formação de professores. In: NARDI, R. (Org.). A pesquisa em ensino de Ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo, SP: Escrituras, 2007, p. 145-192.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo, SP: Editora Cortez, 2011.

TSAI, C.-C.; WEN, L.M.C. Research and trends in science education from 1998 to 2002: a content analysis of publication in selected journals. International Journal of Science Education, v. 27, 2005, p. 3-14.

VILLANI, A.; PACCA, J. L. A. Como avaliar um projeto de pesquisa em Educação em Ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 6, n. 1, p. 7-28, 2001.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)