Astrobiology in high school weaving bases in the brazilian and paranaense Biology curriculum

Main Article Content

Claudiane Chefer
André Luis de Oliveira

Abstract

It was sought through a qualitative documentary research, identifying in the National Common Curricular Base and in the Curricular Reference for Secondary Education in Paraná-PR, curricular component Biology, skills, themes and contents that can be associated with Astrobiology science. It was possible, through the analysis, to infer that both in the curriculum proposed by the base and in the Paraná references, various contents are placed that, from a comprehensive and contextualized look, contemplate the concepts and scientific knowledge that underlie astrobiological research. Even in Paraná's guidelines, Astrobiology is contemplated as a school subject. Based on this context, the identification of concepts and direct relationships represent conceptual milestones for the inclusion of Astrobiology in the Brazilian and Paraná curriculum for High school.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chefer, C., & Oliveira, A. L. de. (2023). Astrobiology in high school: weaving bases in the brazilian and paranaense Biology curriculum. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 602–626. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.913
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biographies

Claudiane Chefer, State University of Maringá

PhD student in Education for Science and Mathematics - State University of Maringá (UEM). Maringá, PR - Brazil. Science Teacher - Department of Education of the State of Paraná (SEED/PR). Curitiba, PR - Brazil. Scholarship holder - PhD CAPES/Fundação Araucária.

André Luis de Oliveira, State University of Maringá

PhD in Education for Science and Mathematics Teaching - State University of Maringá (UEM). Maringá, PR - Brazil. Adjunct Professor - State University of Maringá (UEM). Maringá, PR - Brazil

References

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

BRITO, Gleide Miriam Falcão. Ensino de biologia na perspectiva da astrobiologia: origem e evolução da vida no planeta terra. 2021. 115 f.

Dissertação (Mestrado Profissional em Astronomia) - Departamento de Física, Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2021.

CARRAPIÇO, Francisco; LOURENÇO, Ana; FERNANDES, Luísa; RODRIGUES, Telma. A journey to the origins. The astrobiology paradigm in education. In: Proceedings of SPIE, “Instruments, Methods, and Missions for Astrobiology IV”, San Diego, 2001.

CHEFER, Claudiane. Astrobiologia no contexto do ensino de ciências no Brasil: cosmovisões de pesquisadores e professores da área. 2020. 264 f. (Mestrado em Ensino). Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2020.

CHEFER, Claudiane; OLIVEIRA, André Luís de. Astrobiologia: concepções de licenciandos do curso de Ciências Biológicas e a identificação de conceitos no currículo do curso e em livros didáticos de Ciências. Interfaces da Educação, vol. 9, 2018.

DEMO, Pedro. Educação e alfabetização científica. Campinas, SP: Papirus, 2010.

GALANTE, Douglas. et al. Astrobiologia: uma ciência emergente. Núcleo de Pesquisa em Astrobiologia. São Paulo: Livraria da Física, 2019.

GOLÇALVES, Amanda Hellen Sales; MEDEIROS, Ranlig Carvalho de; MEDEIROS, Liliani Aparecida Sereno Fontes de. Contribuições da Astrobiologia para o ensino de Biologia: potencialidades e aplicações curriculares. Revista Educação Pública, v. 21, nº 17, 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/17/contribuicoes-da-astrobiologia-para-o-ensino-de-biologia-potencialidades-e-aplicacoes-curriculares. Acesso em: 23 de jan. 2023.

GOMES, Nilma Lino. Apresentação. Desigualdades e diversidade na educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 120, p. 687-693, 2012. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br . Acesso em: 23 de jan. 2023.

KRASILCHIK, Miriam. Prática de ensino de biologia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

KRIPKA, Rosana; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa Lara. Pesquisa documental: considerações sobre conceitos e características na Pesquisa Qualitativa. Investigação qualitativa na saúde, v. 2, 2015. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/article/view/252. Acesso em: 23 de jan. 2023.

LIMA, Caio Cesar Silva; SANTOS, Marcelo Soares dos. Astrobiologia como eixo integrador do Ensino de Ciências e Biologia: como extraterrestes podem nos auxiliar no estudo da vida na Terra. In: Anais do Congresso Nordestino de Biólogos, vol. 6, Congrebio, 2016.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, EPU, 2013.

MIX, Lucas J., et al. The astrobiology primer: an outline of general knowledge. Astrobiology, n. 6, p.735-813, 2006.

MELLO, Gustavo Porto. Planetas habitáveis: onde estão os lugares no Universo adequados ao nosso ou outros tipos de vida? In: GALANTE; Douglas et al. Astrobiologia: uma ciência emergente. Núcleo de Pesquisa em Astrobiologia. São Paulo: Livraria da Física, 2019.

PARANÁ. Secretaria de Educação e do Esporte do Estado do Paraná. Referencial Curricular para o Ensino Médio do Paraná. Paraná: SEED/PR, 2021.

QUILLFELDT, Jorge Alberto. Astrobiologia: água e vida no Sistema Solar e além. Cad. Bras. Ens. Fís., v. 27, n. Especial, 2010.

QUILLFELDT, Jorge Alberto. O SETI e o tamanho do palheiro... Otimismo e pessimismo na busca de nosso alter ego extraterrestre. In: GALANTE; Douglas et al. Astrobiologia: uma ciência emergente. Núcleo de Pesquisa em Astrobiologia. São Paulo: Livraria da Física, 2019.

RODRIGUES, Larissa Zancan; PEREIRA, Beatriz; MOHR, Adriana. O documento “Proposta para Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica” (BNCFP): dez razões para temer e contestar a BNCFP. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 20, n. u, p. 1-39, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/16205. Acesso em: 23 de jan. 2023.

STALEY, James T. Astrobiology, the transcendent science: the promise of astrobiology as an integrative approach for science and engineering education and research. Curr. Opin. Biotechnol, v.14, 2003.

UFSM, Universidade Federal de Santa Maria. Leis da termodinâmica. Sugestões de conteúdos de Física. Grupo de Ensino de Física da UFSM, 2021.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.