“Bugs hotel” as a pedagogy of multispecies flowering in biology teaching an experience with high school
Main Article Content
Abstract
Contemporary climate crise and entomological biodiversity loss are troubles that we need to stay with. Thus, the objective of this experience report is to reflect on how the insect group can be mobilized to improve a multispecies flourishing in pedagogical practices for teaching biology. This is done through the socialization of a pedagogical practice, engaged in the search for a good living, developed with second-year high school students from a school located in southern Brazil. This practice, anchored in the maker perspective in education for ethical-critical training, involved the construction of bugs hotel. Its results indicate strong student engagement and changes in perspective regarding insects, which deserve to be explored in studies dedicated to this purpose.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
BOSIO, Ana Carolina. Os artrópodes no encontro nacional de ensino de biologia. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019, 64p. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/203828/TCC_AnaCarolinaBosio_final.pdf;jsessionid=7F366F69664E004CA405BDE29568DE00?sequence=1. Acesso em 09 jul. 2025.
CELY-SANTOS, Marcela. Only a few bee species thrive in the killing fields of industrial agriculture. In: TSING, Anna et al(org.). Feral atlas: the more-than-human Anthropocene. Stanford: Stanford University Press, 2020. Disponível em: feralatlas.org. Acesso em jun. 2025.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 71. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
HARAWAY, Donna. Quando as espécies se encontram. 1 ed. São Paulo: UBU Editora, 2022. 416p.
HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentes no Chthuluceno. 1 ed. São Paulo: n-1 edições, 2023. 412p.
IPCC. PAINEL INTERGOVERNAMENTAL SOBRE MUDANÇAS CLIMÁTICAS. Mudança do Clima 2023: Relatório Síntese. [S.l.], 2023. Disponível em: https://www.gov.br/mcti/pt-br/acompanhe-o-mcti/sirene/publicacoes/relatorios-do-ipcc/arquivos/pdf/copy_of_IPCC_Longer_Report_2023_Portugues.pdf. Acesso em: 29 jun. 2025.
LEWINSOHN, Thomas M.; AGOSTINI, Kayna; LUCCI, Freitas André Victor; MELO, Adriano S. Insect decline in Brazil: an appraisal of current evidence. Biol. Lett., 2022. Disponível em http://doi.org/10.1098/rsbl.2022.0219. Acesso em jun. 2025.
MANNRICH, João Paulo; PINHEIRO, Eduarda Boing; BRICK, Elizandro Maurício. Movimento maker na educação escolar: reflexões sobre uma formação docente na perspectiva ético-crítica no contexto do projeto Educamaker. e-Curriculum, São Paulo, v. 22, e59232, 2024. Disponível em < https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/59232>. Acesso em 28 jun. 2025.
RIGUE, Fernanda Monteiro; SALES, Tiago Amaral. Entre humanos e não humanos: o que pode a Educação em Ciências? In. SANTOS, Sandro Prado; MARTINS, Matheus Moura. Gêneros e sexualidades em redes: conversas com/na Educação em Ciências e Biologia. Uberlândia: Culturatrix, 2022. p. 43-54.
TSING, Anna Lowenhaupt. O Antropoceno mais que humano. Ilha, Florianópolis, v. 23, n. 1, p. 176-191, 2021. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/75732/45505. Acesso em 18 jun. 2025.
TSING, A. et al. (ed.). Feral atlas: the more-than-human Anthropocene. Stanford: Stanford University Press, 2021. Disponível em: https://feralatlas.org Acesso em: jun. 2025
WEISS, Marissa. Unexpected Threats to Trees Can Be Traced to Wood Pallets. In: TSING, Anna et al. (org.). Feral atlas: the more-than-human Anthropocene. Stanford: Stanford University Press, 2020. Disponível em: feralatlas.org. Acesso em: jun. 2025.
WOMME, Fernanda Gabriela Bitencourt; LORETO, Elgion Lúcio da Silva. Hotel para insetos: uma atividade didática criativa para o ensino de ciências, Revista Vivências, Erechim, v. 18, n. 35, p. 257-281, 2022. DOI: https://doi.org/10.31512/vivencias.v18i35.549