BETWEEN THE SYSTEM AND THE ANTISYSTEM: A CTS-DECOLONIAL MODEL FOR SCIENCE EDUCATION IN THE ANTHROPOCENE

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Sheila Pires dos Santos
Marcelo Franco Leão

Abstract

This study reviews pedagogical practices—Dialogic Literary Gathering and Mock Trial—implemented in high school during the COVID-19 pandemic, grounded in the Science-Technology-Society approach and the theory of communicative action. The aim was to confront vaccine denialism and promote critical citizenship, now reinterpreting these practices in light of Ailton Krenak’s reflections on the System and the Antisystem within the context of the Anthropocene. This qualitative research, using pre- and post-tests, analyzed discursive changes among 17 students, revealing greater adherence to collective duty and reduced uncritical acceptance of authority discourses. However, Krenak’s perspective highlights the limits of Western rationality embedded in these methodologies, which may reproduce colonial logics. It is concluded that, while effective in fostering critical thinking, these practices must be re-signified to incorporate plural, ancestral, and decolonial epistemologies, in order to educate individuals committed to socio-environmental justice and to multiple ways of inhabiting the world.

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How to Cite
Pires dos Santos, S., & Leão, M. F. (2025). BETWEEN THE SYSTEM AND THE ANTISYSTEM: : A CTS-DECOLONIAL MODEL FOR SCIENCE EDUCATION IN THE ANTHROPOCENE. SBEnBio Biology Teaching Journal, 18(nesp.1), 551–572. https://doi.org/10.46667/renbio.v18inesp.1.2017
Section
Dossiê Temático: Ensino de Biologia diante do Antropoceno: fabulando respostas, experimentando caminhos
Author Biography

Marcelo Franco Leão, Instituto Federal de Educação - IFMT

Possui graduação em Química Licenciatura Plena pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2006) e em Física Licenciatura pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2015). Tem Especialização em Orientação Educacional pela Faculdade Dom Alberto (2009) e em Especialização em Relações Raciais na Educação e na Sociedade Brasileira pela Universidade Federal de Mato Grosso (2012). É Mestre em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari (2014) e Doutor em Educação e Ensino de Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018). Tem experiência docente na área de Ensino de Química. Ministrou aulas de Instrumentação para o Ensino de Química, Metodologias para o Ensino de Química, Química Geral, CTS, e Química Analítica no Ensino Superior. Desde 2003 atua como professor na Educação Básica das disciplinas de Ciências, Química e Física. Atualmente é professor EBTT efetivo do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT), Campus de Rondonópolis/MT. Participa do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Matemática no Baixo Araguaia (GPEnCiMa), registrado no CNPq, e atua como editor da Revista Prática Docente. É coordenador de área do Programa de Iniciação à Docência (PID) Núcleo Confresa. Atua como Docente Permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn - IFMT). Tem capacidade de comunicação, de articular e contextualizar informações, de constante atualização, habilidade para compreender questões lógicas, para pensar e solucionar conflitos, familiaridade com computadores e novas tecnologias, gosto pela pesquisa, responsabilidade, ética e integridade, flexibilidade e adaptabilidade, disciplina, capacidade de negociação.

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