Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations
Main Article Content
Abstract
We have adopted the concept of curriculum as a discourse, built through social processes of dispute and capable of regulating teaching practice and student learning. We gathered evidence of how science and biology curricula build and reinforce inequalities of sex/gender and sexuality, in which the norm is the cis-hetero-male body, and afterwards summarized curriculum proposals to overcome these oppressive practices. Such evidence is presented in three strands: i) scientific knowledge, ii) teaching material, and iii) teaching action. By organizing the reflections and propositions about sex/gender and sexuality in the curriculum and in science education literature, this essay contributes to the construction of curricula that drive social context's transformation.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
AINSWORTH, Caire. Sex redefined. Nature, Londres, v. 518, p. 288-291, 2015. https://doi.org/10.1038/518288a
ALMEIDA, Maria Rosana; COSTA RIBEIRO, Paula Regina; MACHADO VILAÇA, Maria Teresa. Tornar-se cientista: narrativas de mulheres pesquisadoras no continente antártico. Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 8, n. Especial, p. 96-122, 2020. https://doi.org/10.14295/de.v8iEspeciam.9804
BASTOS, Felipe. “Eu fico meio sem saber como eu vou falar isso, assim do nada”. Currículo, diversidade sexual e ensino de biologia. In: TEIXEIRA, Pedro; OLIVEIRA, Renato; PESSOA, Glória. (org.). Conteúdos cordiais: Biologia humanizada para uma escola sem mordaça. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019.
BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BONASSI, Brune Camilo. Cisnorma: acordos societários sobre o sexo binário e cisgênero. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Florianópolis. 123 p. 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/182706 Acesso em 27 set 2023.
BROTMAN, Jennie; MOORE, Felicia. Girls and science: A review of four themes in the science education literature. Journal of Research in Science Teaching, Chapel Hill, v. 45, n. 9, p. 971-1002, 2008. https://doi.org/10.1002/tea.20241
BUTZEN HENDGES, Ana Paula; AYRES DOS SANTOS, Rosemar. Relations between gender and science-technology in brazilian science teaching: what do researchers say? Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, Belo Horizonte, v. 23, p. 1-24, 2023. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u5780
CIRIBELLI, Carlos José; RASERA, Emerson Fernando. Construções de sentido sobre a diversidade sexual: outro olhar para a Educação Infantil. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 39, p. 1-15, 2019. https://doi.org/10.1590/1982-3703003175599
COELHO, Leandro Jorge; CAMPOS, Luciana Maria. Diversidade sexual e ensino de ciências: Buscando sentidos. Ciência & Educação, Bauru, v. 21, n. 4, p. 893-910, 2015. https://doi.org/10.1590/1516-731320150040007
COHEN, Cathy J. Punks, bulldaggers, and welfare queens: the radical potential of queer politics? A Journal of lesbian & gay studies, Canada, v. 3, p. 437-465, 1997.
COHEN, Elizabeth; LOTAN, Rachel. Planejando o trabalho em grupo: estratégias para salas de aula heterogêneas. 3. ed. Porto Alegre: Penso Editora, 2017.
CONRADO, Dália; NUNES-NETO, Nei. Questões sociocientíficas e dimensões conceituais, procedimentais e atitudinais dos conteúdos no ensino de ciências. In: CONRADO, Dália; NUNES-NETO, Nei. (org.). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018.
CONVERTINO, Christina. Nuancing the discourse of underrepresentation: a feminist post-structural analysis of gender inequality in computer science education in the US. Gender and Education, Londres, v. 32, n. 5, p. 594-607, 2019. https://doi.org/10.1080/09540253.2019.1632417
CURIEL, Rosa Ines Ochy. Género, raza, sexualidad: debates contemporáneos. Disponível em: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75237?show=full . Acesso em: 17 de abr. de 2023.
DELPHY, Christine. Patriarcado. In: HIRATA, Helena. et. al. (org.). Dicionário Crítico do Feminismo. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
EISEINSTEIN, Michael. Closing the gender gap in migraine research. Nature, v. 586, S16-S17, 2020. https://doi.org/10.1038/d41586-020-02867-4
FAUSTO-STERLING, Anne. Dualismos em duelo. Cadernos Pagu, n. 17-18, p. 9-79, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8644553 . Acesso em 17 de abr. de 2023.
FRANCO, Luiz Gustavo; MUNFORD, Danusa. Gênero nas aulas de Ciências: uma análise da aprendizagem conceitual. Educação Em Revista, Belo Horizonte, v. 39, 2023. https://doi.org/10.1590/0102-469839220
GOMES, Maria; SELLES, Sandra; LOPES, Alice. Currículo de Ciências: estabilidade e mudança em livros didáticos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 477-492, 2013.
GUIMARÃES, Thayse Figueira. A construção do corpo sexuado: uma reflexão sobre os significados de gênero e de como este se articula com o corpo. Revista Sociais e Humanas, Santa Maria, v. 24, n. 2, p. 148 -161, 2011.
HEERDT, Bettina; SANTOS, Ana Paula; BRUEL, Andrea; FERREIRA, Fernanda; ANJOS, Mariane; SWIECH, Mayara; BANCKES, Tayna. Gênero no ensino de ciências publicações em periódicos no Brasil: o estado de conhecimento. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, Cascavel, v. 2, n. 2, p. 217-241, 2018. https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2018.v.2.n.2.20020
HOOKS, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Editora Elefante, 2019.
KANG, Jingoo; KEINONEN, Tiula; SALONEN, Annsi. Role of interest and self-concept in predicting science aspirations: gender study. Research in Science Education, Austrália, v. 51, p. 513-535, 2021. https://doi.org/10.1007/s11165-019-09905-w
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. São Paulo: Cobogó, 2020
LIMA JUNIOR, Paulo; OSTERMANN, Fernanda; REZENDE, Flávia. Liderança e gênero em um debate acadêmico entre graduandos em Física. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, 2010.
LIOU, Pey-Yan; LIN, Yao-Mei; HUANG, Sssu-Ching; CHEN, Sufen. Gender differences in science motivational beliefs and their relations with achievement over grades 4 and 8: a multinational perspective. International Journal of Science and Mathematics Education, Switzerland, v. 21, p. 233-249, 2023. https://doi.org/10.1007/s10763-021-10243-5
LONGINO, Helen. Science as a social knowledge: values and objectivity in scientific inquiry. Princeton: Princeton University Press, 1990.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 7-34.
LOURO, Guacira Lopes. Corpos que escapam. Labrys Estudos Feministas, n. 4, 2003. Disponível em: https://www.labrys.net.br/labrys4/textos/guacira1.htm#notium .
MANEY, Donna. Perils and pitfalls of reporting sex differences. Philosophical Transactions of the Royal Society, Londres, v. 371: 20150119, 2016. http://doi.org/10.1098/rstb.2015.0119
NICHOLSON, Linda. Interpretando gênero. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 9-41, 2000. https://doi.org/10.1590/%25x
OLIVEIRA, Alandeon; AKERSON, Valerie; OLDFIELD, Martha. Environmentalargumentation as sociocultural activity. Journal of Research in Science Teaching, Chapel Hill, v. 49, n. 7, p. 869-897, 2012. https://doi.org/10.1002/tea.21020
OUDSHOORN, Nelly. Endocrinologists and the conceptualization of sex, 1920-1940. Journal of the History of Biology, v. 23, p. 163-186, 1990. https://doi.org/10.1007/BF00141469
PAGAN, Alice Alexandre. Uma biologia afetiva baseada no autoconhecimento como possibilidade de inclusão de gêneros. In: SOUZA, Elaine; SANTOS, Claudilene; SILVA, Elenita (org.). Interculturalidade e transdisciplinaridade: o que a Biologia tem a ver com isso?. Uberlândia: Editora Navegando, 2021.
PINHEIRO, B. C. S. História preta das coisas: 50 invenções científico-tecnológicas de pessoas negras. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2021. v. 1. 73p.
REIS, Ana Paula; GOMES, Candido. Práticas pedagógicas reprodutoras de desigualdades: a subrepresentação de meninas entre alunos superdotados. Dossiê Gênero e Sexualidade no Espaço Escolar, Revista de Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 503-520, 2021.
RICH, A. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades, v. 4, n. 05, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/2309. Acesso em: 26 set. 2023.
ROSA, Eli Bruno. Cisheteronormatividade como instituição total. Cadernos PET Filosofia, Curitiba, v. 18, n. 2, p. 59-103, 2020.
SÁCRISTAN, José Gimeno. O que significa currículo?. In: SÁCRISTAN, José Gimeno (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso Editora, 2013.
SANTOS, Jucilane Alves dos; LOPES, Mirleide Dantas. Representação feminina na ciência: um olhar sob a perspectiva étnico-racial nos livros didáticos de física. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, [S.l.], v. 2, ago. 2019. http://dx.doi.org/10.24219/rpi.v2i2.0.326.
SANTOS, Maria Luíza Lucas dos; MALDONADO, Maritza Maciel Castrillon; PERIPOLLI, Odimar João. A representação das mulheres nos livros didáticos do PNLD campo e suas possibilidades. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 15, n. 1, p. 1-17, 2022. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2022v15n1.62817
SANTOS, Wildson. Scientific literacy: a Freirean perspective as a radical view of humanistic science education. Science Education, v. 93, n. 2, p. 361-382, 2008. https://doi.org/10.1002/sce.20301
SCHIEBINGER, Londa. O feminismo mudou a ciência? Bauru: EDUSC, 2001.
SCHIRO, Michael. Curriculum theory: conflicting visions and enduring concerns. Thousand Oaks: SAGE, 2013.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
SILVA, Júlia; LIMA, Maria Jacqueline. O que eu vi na escola: relatos de uma professora de ciências sobre questões de gênero e étnico raciais. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 213-231, 2021. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.545
TAVARES, Bruno; RAMOS, Mariana; MOHR, Adriana. Anne Fausto-Sterling e o espectro de sexo/gênero: Contribuições para a educação em ciências e biologia. Revista De Ensino De Biologia Da SBEnBio, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 410-426, 2021. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.494
VALLADARES, Liliana. Scientific literacy and social transformation. Science & Education, v. 30, n. 3, p. 557-587, 2021. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00205-2
VIEIRA DE SOUZA, Juliana; ELIAS, Marcelo Alberto. Que mulher é essa? A representação da mulher nos livros didáticos de ciências e biologia. Revista Educar Mais, Pelotas, v. 6, s.n, p. 429-449, 2022. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2733
WILLS, Hannah; HARRISON, Sadie; JONES, Erika; LAWRENCE-MACKEY, Farrah; MARTIN, Rebecca. (ed.). Women in the history of science: a sourcebook. London: UCL Press, 2023. https://doi.org/10.14324/111.9781800084155