COMPOSING CULTURAL STUDIES IN THE ANTHROPOCENE TOWARD A POST-ANTHROPOCENTRIC EDUCATION
Main Article Content
Abstract
This essay reflects teaching experiences inspired by Cultural Studies, in dialogue with the field of Education, aiming to problematise Biology teaching in the context of the Anthropocene. We propose a mode of writing that challenges the nature – culture and human – non-human binaries, confronting anthropocentrism and regimes of invisibility. Situated within multispecies debates and the non-human turn, the text understands the latter as a critical and urgent political-intellectual practice. We examine how biological traditions —rooted in the natural sciences — continue to shape research and training practices, particularly those based on the killing of animals for knowledge production. We discuss the non-human turn in the Biological Sciences, focusing on ethics, teaching, and teacher education. The essay addresses biopolitical and necropolitical dimensions affecting both human and non-human animals, proposing an interspecies ethics against indifference. Cultural Studies are called upon to critically respond to contemporary urgencies from a post-anthropocentric perspective, engaging with non-speciesist educational practices and Critical Animal Studies to open new ethical and pedagogical horizons.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
AGAMBEN Giorgio. Homo sacer: o poder soberano e a vida nua. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
ALMIRON, Núria. Communicating solidarity - the ethics of representing human and nonhuman distant suffering. In: KHAZAAL, Natalie; ALMIRON, Núria (org.) Like an Animal – Critical Animal Studies approaches to borders, displacement, and othering. Leiden; Boston: Brill, 2021. p. 51-75.
ALMIRON, Núria. Especismo y capitalismo. In: FARIA, Catia; ALMIRON, Núria (org.). Especismo y lenguage. Madrid: Plaza y Valdez, 2024. p. 23-34.
ALMIRON, Nuria; ARANCETA-REBOREDO, Olatz. Lobbying against compassion: A review of the ethics of persuasion when nonhuman animals suffering is involved. Methaodos - Revista de Ciencias Sociales, v. 10, n. 2, p. 410-418, 2022. DOI: https://doi.org/10.17502/mrcs.v10i2.575.
ALTVATER, Elmar. The Capitalocene, or Geoengineering against Capitalism’s planetary boundaries. In: MOORE, Jason W. (org.). Anthropocene or Capitaloceno: nature, history, and the crisis of capitalism. Oakland, CA: PM Press, 2016. p. 138-152.
BEVILACQUA, Ciméa Barbato. Pessoas não-humanas: Sandra, Cecília e a emergência de novas formas de existência jurídica. Mana, v. 25, n. 1, p. 38-71, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-49442019v25n1p038.
BONE, Jane; BLAISE, Mindy. An uneasy assemblage: prisoners, animals, asylum-seeking children and posthuman packaging. Contemporary Issues in Early Childhood, v. 16, n. 1, p. 18-31, 2015. DOI: https://doi.org/10.1177/1463949114566754.
COETZEE, John Maxwell. A vida dos animais. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
COLLING, Sarat. Insurrección animal – historias extraordinarias de rebelión y resistencia de los animales en la era del capitalismo global. Madrid: Erra Naturae editores, 2024.
CONFERENCIA: STUART HALL Y LOS ESTUDIOS CULTURALES. [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo (1h42min). Publicado pelo canal Canal Universidad Católica de Pereira. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=RmAhd4mgnNE. Acesso em: 23 jul. 2025.
CORD, Florian. Political Ontologies: Cultural Studies and the Nonhuman Turn. Critical Habitations, n. pag. Web. 20 July 2022a. Disponível em: https://crithab.hypotheses.org/files/2022/08/critical-habitations-debate-2_3-cord.pdf. Acesso em: 20 set. 2024.
CORD, Florian. Posthumanist Cultural Studies: taking the nonhuman seriously. Open Cultural Studies, n. 6, p. 25-37. 2022b. DOI: https://doi.org/10.1515/culture-2020-0138.
CORD, Florian: “(Re-)Assembling Cultural Studies”, Culture Unbound, v. 14, n. p. 11-26, 2022c. Disponível em: http://www.cultureunbound.ep.liu.se. Acesso em: 20 set. 2024.
COULDRY, Nick. Estudos culturais – Podemos/devemos reinventá-los? In: SANTOS, Luís Henrique Sacchi dos; KARNOPP, Lodenir Becker; WORTMANN, Maria Lúcia Castagna (org.). O que são estudos culturais hoje? Diferentes praticantes retomam a pergunta do International Journal of Cultural Studies. São Paulo: Editora Pimenta Cultural, 2022. p. 45-56. E-book. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/livro/estudos-culturais/. Acesso em: 20 mar. 2025.
COUTO, Mia. E se Obama fosse africano? São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
CRUZ, Elizeu Pinheiro da. Plantas, animais, biólogos e outros entes na caatinga: notas etnográficas em mundos de areia. 2018. Tese (Doutorado em Antropologia) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018. Disponível em: https://ppgcs.ufba.br/sites/ppgcs.ufba.br/files/tese_de_doutorado-elizeu_pinheiro_da_cruz.pdf. Acesso em: 20 jan. 2025.
CRUZ, Elizeu Pinheiro da. Quando biólogos olham para os bichos: caatinga, ecologia e zoologia entre vida, trabalho e morte. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 26, n. 57, p. 115-144, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832020000200005.
DINKER, Karin Gunnarsson; PEDERSEN, Helena. Critical Animal Pedagogies: re-learning our relations with animal others. In: LEES, Helen E., NODDINGS, Nel (org.). The Palgrave International Handbook of Alternative Education, London: Palgrave Macmillan, 2016. p. 415-430.
FARIA, Catia. Animal ethics in the wild - wild animal suffering and intervention in nature. Cambridge, United Kingdom; New York, NY: Cambridge University Press, 2023.
FARIA, Catia; ALMIRON, Núria (org.). Especismo y lenguage. Madrid: Plaza y Valdez, 2024. p. 23-34.
FÖRNAS, Johan. Estudos culturais: atravessando fronteiras, defendendo distinções. In: SANTOS, Luís Henrique Sacchi dos; KARNOPP, Lodenir Becker; WORTMANN, Maria Lúcia Castagna (org.). O que são estudos culturais hoje? Diferentes praticantes retomam a pergunta do International Journal of Cultural Studies. São Paulo: Editora Pimenta Cultural, 2022. p. 57-78. E-book. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/livro/estudos-culturais/. Acesso em: 20 mar. 2025.
FOUCAULT, Michel. As Palavras e as Coisas: uma Arqueologia das Ciências Humanas. 8. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
GIORGI, Gabriel. Formas comuns – animalidade, literatura e biopolítica. Rio de Janeiro: Rocco, 2016.
GROSSBERG, Lawrence. El corazón de los estudios culturales: contextualidad, construccionismo y complejidad. Tabula Rasa. Bogotá, n. 10, p. 13-48, 2009. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n10/n10a02.pdf. Acesso em: 20 jul. 2025.
GROSSBERG, Lawrence. Lutando com anjos: os estudos culturais em tempos sombrios. Matrizes, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 13-46, julio-diciembre, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=143043226002. Acesso em: 20 jul. 2025.
GUTMAN, Amy. Introdução. In: COETZEE, John Maxwell. A vida dos animais. São Paulo: Companhia das Letras, 2002. p. 7-16.
HALL, Stuart. Estudos Culturais e seu legado teórico. In: SOVIK, Liv (org.). Da diáspora: Identidades e mediações culturais. 3. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2023. p. 183-200.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio: Epicuri, 2016.
HARAWAY, Donna J. Staying with the trouble: Anthropocene, Capitalocene, Chthulucene. In: MOORE, Jason W. (org.). Anthropocene or Capitaloceno: nature, history, and the crisis of capitalism. 2016. p. 34-76.
HUPFFER, Haide Maria; ROQUE, Thais Rúbia; BARROS, Marcelo Pereira. O desastre ambiental do Rio Grande do Sul e os direitos dos animais. Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFBA, Salvador, v. 34, n. 2, p. 1-28, 2024. DOI: https://doi.org/10.9771/rppgd.v34i0.64042.
JARDINE, Nicolas; SPARY, Emma. The natures of cultural history. In: JARDINE, Nicolas; SPARY, Emma. (org.). Cultures of Natural History. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. p. 3-13.
LEWGOY, Bernardo; SEGATA, Jean. A persistência da exceção humana. Vivência: Revista de Antropologia, v. 1, n. 49, p. 155-164, 2017.
MACIEL, Maria Esther. Animalidades – zooliteratura e os limites do humano. São Paulo: Instante, 2023.
MARENGO, José A. et al. O maior desastre climático do Brasil: chuvas e inundações no estado do Rio Grande do Sul em abril-maio 2024. Estudos Avançados, v. 38, n. 112, p. 203-227, 2024. Disponível em: DOI: 10.1590/s0103-4014.202438112.012.
MOORE, Jason W. Introduction - Anthropocene or Capitaloceno: nature, history, and the crisis of capitalism. In: MOORE, Jason W. (org.). Anthropocene or Capitaloceno: nature, history, and the crisis of capitalism. 2016. p. 1-11.
NELSON, Cary; TREICHLER, Paula; GROSSBERG, Lawrence. Estudos culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz T. (org.) Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 7-38.
PEDERSEN, Helena. The school and the animal other – an ethnography of human-animal relations in education. 2007. Göteborg Studies in Educational Sciences - Goteborg, SE, 2007. Disponível em: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/17053
PEDERSEN, Helena. Post-anthropocentric pedagogies: purposes, practices, and insights for higher education, Teaching in Higher Education, p. 1-15, 22 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2023.2222087.
PETERS, Anne; STUCKI, Saskia; BOSCARDIN, Livia: The Animal Turn – what is it and why now? VerfBlog, 14 abr. 2014. Disponível em: https://verfassungsblog.de/the-animal-turn-what-is-it-and-why-now/. Acesso em: 15 out. 2024.
PONCE DE LEÓN, Alejandro. América Latina y el giro botánico en los estudios culturales. Tabula Rasa, n. 46, p. 49-64, 2023. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.n46.03.
RITVO, Harriet. On the Animal Turn. Daedalus, v. 136, n. 4, p. 118-122, 2007. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/20028156. Acesso em: 20 fev. 2025.
TERRON, Joca Reiners. Onde pastam os minotauros. São Paulo: Editora Todavia, 2024.
VERUNSCHK, Micheliny. O som do rugido da onça. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.