THE WILD NOTEBOOKS: MORE-THAN-HUMAN-BEINGS IN PEDAGOGICAL EXPERIMENTATIONS IN BIOLOGY EDUCATION OUTROS-QUE-HUMANOS EM EXPERIMENTAÇÕES PEDAGÓGICAS NO ENSINO DE BIOLOGIA

Main Article Content

Eduardo Silveira

Abstract

This article investigates possibilities for pedagogical fabulation in Biology teaching through the exercise of listening to messages from more-than-human beings, especially plants and birds. Inspired by authors such as Donna Haraway, Anna Tsing, Ailton Krenak, Richard Powers, and Manoel de Barros, the text experiments—following Ursula Le Guin’s gesture—with crafting a bag to hold stories that spark curricular experimentations through artistic dialogue devices, co-created with students in an environmental technical course. The outcomes of this process were recorded in the form of wild notebooks. Throughout the semester, workshop-classes were proposed, articulating literature, art, and Biology, seeking to displace utilitarian views of living beings. The devices created, as well as the notebooks, acted as other ways of perceiving and relating to life, opening room for more responsive multispecies curricula—where enchantment and silent listening may find place within Biology teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silveira, E. (2025). THE WILD NOTEBOOKS: MORE-THAN-HUMAN-BEINGS IN PEDAGOGICAL EXPERIMENTATIONS IN BIOLOGY EDUCATION: OUTROS-QUE-HUMANOS EM EXPERIMENTAÇÕES PEDAGÓGICAS NO ENSINO DE BIOLOGIA. SBEnBio Biology Teaching Journal, 18(nesp.1), 595–614. https://doi.org/10.46667/renbio.v18inesp.1.2013
Section
Dossiê Temático: Ensino de Biologia diante do Antropoceno: fabulando respostas, experimentando caminhos

References

AMORIM, Antonio Carlos Rodrigues de; FONSECA, Fabíola Simões Rodrigues da. Um currículo que guarde um pouco da terra nas mãos. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 16, n. nesp.1, p. 1189–1208, 2023. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1063. Acesso em: 23 jul. 2025.

BARROS, Manoel de. Arranjos para assobio. Rio de Janeiro: Record, 2007.

BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. Rio de Janeiro: Record, 2009.

CATUNDA, Marta. O canto de céu aberto e de mata fechada. Cuiabá: UFMT, 1994.

CATUNDA, Marta. POVOS OUVIR – a ressurreição alada. ClimaCom – Povos ouvir – a coragem da vergonha [online], Campinas, ano 6, n. 16. Dez. 2019 . Disponível em: https://climacom.mudancasclimaticas.net.br/marta-catunda-…urreicao-alada/. Acesso em 17 jul. 2025.

CHAVES, Sílvia Nogueira. Reencantar a ciência, reinventar a docência. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013.

CHAVES, Sílvia Nogueira. Os sem sentidos da vida ou: a vida não tem sentido, invente o seu. In: RAMOS, Mariana B.; TRÓPIA, Guilherme; OLIVEIRA, Mário Cezar Amorim (Org.). Práticas diferenciadas em ensinos e biologias. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2018.

COCCIA, Emanuele. O vírus é uma força anárquica de metamorfose. Coleção pandemia crítica. São Paulo: n-1 edições, 2020a. Disponível em: https://issuu.com/n-1publications/docs/pandemia_cr_tica_21. Acesso em 22 jul. 2025.

CORREA, Mayra Velloso; SAMPAIO, Shaula Maíra Vicentini de; BORJA, Beatriz França. Experimentações pedagógicas com “Ervas daninhas”: semeando currículos-multiespécies. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 16, n. nesp.1, p. 1147–1166, 2023. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1071. Acesso em: 10 jul. 2025.

DESPRET, Vinciane. Autobiografia de um polvo: e outras narrativas de antecipação. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2022.

Van DOOREN, Thom; KIRKSEY, Eben; MÜNSTER, Ursula. Estudos multiespécies: cultivando artes de atentividade. ClimaCom [online], Campinas, Incertezas, ano. 3, n. 7, pp.39-66, Dez. 2016.

ESTAREGUI, Ana. dança para cavalos. São Paulo: Círculo de poemas, 2022.

FONSECA, Fabíola; HACLA, Thyana. Enraizar trounou-se Verbo: livro – exposição Belo Horizonte: Líquen Projeto, 2021.

FONSECA, Fabiola; RODRIGUES DE AMORIM , Antônio Carlos. Residências artísticas e currículo-experimentação: como podem nos ajudar a adiar o fim do mundo? . Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, [S. l.], v. 26, n. 58, p. 11–31, 2022. Disponível em: https://serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/1592. Acesso em: 22 jul. 2025.

FONSECA, Fabíola Simões Rodrigues da. Reencantar a Biologia: como cresce uma raiz quando decidimos olhar para ela?. Educação & Realidade, v. 48, p. e125010, p. 1-17, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DX6pyWC3QTY5skxbL5YLT8w/?lang=pt. Acesso em: 14 jul. 2025.

GARCIA, Marília. Parque das ruínas. São Paulo: Luna Parque, 2018.

GARCIA, Marília. Expedição nebulosa. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.

GIRALDO, Efrén. Sumário de plantas oficiosas: um ensaio sobre a memória da flora. São Paulo: Fósforo, 2023.

HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentes do Chthluceno. São Paulo: n-1 edições, 2023.

JOÃO, Izaque. Língua vegetal guarani. PISEAGRAMA, Belo Horizonte, edição especial Vegetalidades, p. 46-53, set. 2023.

KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. Fractal: Revista de Psicologia, v. 25, n. 2, p. 263–280, maio 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/fractal/a/nBpkNsJc6DrmsTtMxfRCZWK/. Acesso em 21 jul. 2025.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, Ailton. A vida é selvagem – cadernos SELVAGEM. Biosfera: Dantes Editora, 2020. Disponível em: https://selvagemciclo.com.br/wp-content/uploads/2020/12/CADERNO12-AILTON.pdf. Acesso em 10 mai. 2025

KRENAK, Ailton; MARTIN Nastassja. Aos elementos estão falando. YouTube, 05 de fevereiro de 2023. 42min43s. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=ChUjJiLCdxs>. Acesso em: 15 de junho de 2025.

LAPOUJADE, David. As existências mínimas. São Paulo: n-1 edições, 2017.

LE GUIN, Ursula. K. A teoria da bolsa da ficção. São Paulo: n-1 edições, 2021.

LE GUIN, Ursula K. Dancing at the edge of the world: thoughts on words, women, places. New York: Grove Press, 1989.

LISBOA, Adriana. Os grandes carnívoros. São Paulo: Companhia das Letras, 2024.

MACIEL, Maria Esther. Essa coisa viva. São Paulo: Todavia, 2024.

MARQUES, Ana Martins. A vida submarina. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

OGAWA, Yoko. O museu do silêncio. São Paulo: Estação Liberdade, 2016.

PEREIRA, Ana Paula Valle. alianças vegetais. ClimaCom. Esse lugar, que não e meu? [online], Campinas, ano 9, n. 22. abril, 2022. Disponível em: https://climacom.mudancasclimaticas.net.br/aliancas-vegetais/. Acesso em: 12 jul. 2025.

POWERS, Richard. A trama das árvores. São Paulo: Todavia, 2025.

SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora, 2023.

TSING, Anna. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Brasília: IEB Mil Folhas, 2019.