CUT, SEW, CARE: PEDAGOGY OF BONDING AND LISTENING IN MULTISPECIES CROSSINGS IN THE ANTHROPOCENE PEDAGOGIA DO VÍNCULO E DA ESCUTA EM TRAVESSIAS MULTIESPÉCIES NO ANTROPOCENO

Main Article Content

Bruno Guilherme Monteiro Silva
Adriano Ambrosini Ferreira
Ana Lúcia Crisostimo

Abstract

This chapter proposes a rhizomatic journey across art, science, and pedagogy as an ethical response to the socio-environmental collapse of the Anthropocene. Structured through affective movements, it challenges the colonial and anthropocentric legacies of modern science while weaving pedagogies of care, listening, and multispecies cohabitation. The methodology adopts essayistic writing and the epistemic analysis of artworks as pedagogical tools, drawing on authors such as Haraway, Leff, Morin, Santos, Tsing, and Rolnik. Through concepts and images, it assembles educational practices capable of re-enchanting biology teaching as a political gesture of reconstruction amid ruins. Rather than answers, it offers fabulations that invite educators to teach life alongside a wounded world — like one who stitches possible futures among ashes, fungi, and seeds.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Monteiro Silva, B. G., Ambrosini Ferreira, A., & Crisostimo, A. L. (2025). CUT, SEW, CARE: PEDAGOGY OF BONDING AND LISTENING IN MULTISPECIES CROSSINGS IN THE ANTHROPOCENE: PEDAGOGIA DO VÍNCULO E DA ESCUTA EM TRAVESSIAS MULTIESPÉCIES NO ANTROPOCENO. SBEnBio Biology Teaching Journal, 18(nesp.1), 324–341. https://doi.org/10.46667/renbio.v18inesp.1.2115
Section
Dossiê Temático: Ensino de Biologia diante do Antropoceno: fabulando respostas, experimentando caminhos

References

Referências

ACSELRAD, Henri. Ambientalização das lutas sociais? In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPPAS, 2., 2004, Indaiatuba. Anais ANPPAS, 2004. Disponível em: https://anppas.org.br/anais. Acesso em: 5 ago. 2025.

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1985. 320 p.

AIKENHEAD, Glen S. Science education for everyday life: evidence-based practice. New York: Teachers College Press, 2006. 280 p.

BELLACASA, María Puig de la. Matters of care: speculative ethics in more than human worlds. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2017. 288 p.

BENJAMIN, Walter. Sobre a linguagem em geral e sobre a linguagem humana. In: BENJAMIN, Walter. Sobre arte, técnica, linguagem e política. Tradução de Maria Luz Moita. Lisboa: Relógio D’água, 1992. p. 177-196.

BENJAMIN, Walter. Theses on the Philosophy of History. In: BENJAMIN, Walter. Selected writings, Vol. 4: 1938–1940. Edited by Howard Eiland and Michael W. Jennings. Cambridge, MA: The Belknap Press of Harvard University Press, 2003. p. 389-411.

BERNAL, John D. A ciência na história. Tradução de Zoraide Iamamoto. Lisboa: Presença, 1976. 4 v.

BESSETTE, Lyanda Lynn Haupt. Rooted: life at the crossroads of science, nature, and spirit. New York: Little, Brown Spark, 2020. 320 p.

BONNEUIL, Christophe; FRESSOZ, Jean-Baptiste. The shock of the Anthropocene: the Earth, history and us. Tradução de David Fernbach. London: Verso, 2015. 304 p.

BRAIDOTTI, Rosi. The posthuman. Cambridge: Polity, 2013. 248 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_lingua.pdf. Acesso em: 5 ago. 2025.

BUTLER, Judith. Frames of war: when is life grievable?. New York: Verso, 2009. 196 p.

CADENA, Marisol de la; BLASER, Mario (org.). A world of many worlds. Durham: Duke University Press, 2018. 352 p.

CAPRA, Fritjof. The web of life: a new scientific understanding of living systems. New York: Anchor Books, 1996. 354 p.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004. 208 p.

CHAKRABARTY, Dipesh. The climate of history: four theses. Critical Inquiry, Chicago, v. 35, n. 2, p. 197–222, Winter 2009. DOI: 10.1086/596640.

CRUTZEN, Paul J.; STOERMER, Eugene F. The “Anthropocene”. IGBP Newsletter, Stockholm, n. 41, p. 17–18, maio 2000. Disponível em: https://igbp.net/download/18.316f18321323470177580001401/1376383088452/NL41.pdf. Acesso em: 5 ago. 2025.

CUSICANQUI, Silvia Rivera. Sociología de la imagen: una reflexión sobre el lenguaje figurativo del pensamiento decolonial. Buenos Aires: Tinta Limón, 2015. 160 p.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 1. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Prandi. São Paulo: Editora 34, 1995. 240 p.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. A thousand plateaus: capitalism and schizophrenia. Tradução de Brian Massumi. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 1987. 556 p.

DESPRET, Vinciane. What would animals say if we asked the right questions?. Tradução de Brett Buchanan. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2019. 256 p.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem-sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Tradução de Vera de Toledo. Rio de Janeiro: Contracapa, 2010. 416 p.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2015. 128 p.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Invenção da histeria: Charcot e a iconografia fotográfica da Salpêtrière. Tradução de Vera de Toledo. São Paulo: Editora 34, 2001. 360 p.

ESCOBAR, Arturo. Designs for the pluriverse: radical interdependence, autonomy, and the making of worlds. Durham: Duke University Press, 2015. 336 p.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1988. 154 p.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1975. 288 p.

FRANCISCO, Papa. Laudato Si': sobre o cuidado da casa comum. Carta Encíclica. Roma: Libreria Editrice Vaticana, 2015. 192 p. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html. Acesso em: 15 jun. 2025.

GORDON, Avery F. Ghostly matters: haunting and the sociological imagination. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008. 288 p.

GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Tempe, v. 24, n. 30, 2016.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. Tradução de Fátima Cabral. Campinas: Papirus, 1989. 72 p.

GUATTARI, Félix. The three ecologies. Tradução de Ian Pindar e Paul Sutton. Londres: Athlone Press, 1990. 120 p.

HARAWAY, Donna J. Staying with the trouble: making kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press, 2016. 296 p.

HARDING, Sandra. Is science multicultural?: postcolonialisms, feminisms, and epistemologies. Bloomington: Indiana University Press, 1998. 296 p.

HARDING, Sandra; SCHIEBINGER, Londa (org.). The gender and science reader. New York: Routledge, 1993. 480 p.

HODSON, Derek. Time for action: science education for an alternative future. International Journal of Science Education, Abingdon, v. 25, n. 6, p. 645-670, 2003. DOI: 10.1080/0950069032000052117.

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985. 320 p.

IPBES. Global assessment report on biodiversity and ecosystem services. Bonn: IPBES, 2019. 175 p.

JACOB, Margaret C. The Newtonians and the English Revolution, 1689-1720. Ithaca: Cornell University Press, 1981. 288 p.

KOHN, Eduardo. How forests think: toward an anthropology beyond the human. Berkeley: University of California Press, 2013. 280 p.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã Yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. 736 p.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019. 88 p.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. 10. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011. 256 p. (Original de 1962).

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994. 152 p.

LATOUR, Bruno. Politics of nature: how to bring the sciences into democracy. Tradução de Catherine Porter. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2004. 320 p.

LEFF, Enrique. Racionalidade ambiental: a reapropriação social da natureza. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006. 512 p.

LEFF, Enrique. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2006. 292 p.

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Educação ambiental e movimentos sociais na construção da cidadania ecológica. São Paulo: Cortez, 2012. 192 p.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Tradução de Renata Santini. São Paulo: n-1 edições, 2011. 80 p.

MBEMBE, Achille. Necropolitics. Tradução de Steven Corcoran. Durham: Duke University Press, 2019. 128 p.

MERCHANT, Carolyn. The death of nature: women, ecology, and the scientific revolution. San Francisco: Harper & Row, 1980. 348 p.

MIGNOLO, Walter D. A colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 22, n. 63, p. 11-29, fev. 2007.

MOORE, Jason W. (org.). Anthropocene or Capitalocene?: nature, history, and the crisis of capitalism. Oakland: PM Press, 2016. 264 p.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000. 128 p.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005. 120 p.

ORR, David W. The nature of design: ecology, culture, and human intention. New York: Oxford University Press, 2004. 232 p.

PRECIADO, Paul B. Um apartamento em Urano: crônicas da travessia. São Paulo: n-1 edições, 2020. 272 p.

PRECIADO, Paul B. Pornotopia: an essay on pornography and the avant-garde. Tradução de Michael Turner. Nova Iorque: Zone Books, 2021. 272 p.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. CLACSO, 2000. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/grupo16/PPeninsu/quijano.pdf. Acesso em: 15 ago. 2025.

RANCIÈRE, Jacques. The emancipated spectator. Tradução de Gregory Elliott. London: Verso, 2009. 144 p.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 Edições, 2018. 232 p.

ROSA, Hartmut. Resonance: a sociology of our relationship to the world. Cambridge: Polity, 2019. 320 p.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2018. 144 p.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2008. 311 p.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. 352 p.

SAUVÉ, Lucie. Educação ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-331, maio/ago. 2005.

SHAPIN, Steven. The scientific revolution. Chicago: University of Chicago Press, 1996. 240 p.

SMITH, Linda Tuhiwai. Decolonizing methodologies: research and indigenous peoples. London: Zed Books, 1999. 224 p.

STENGERS, Isabelle. Cosmopolitics II. Tradução de Robert Bononno. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2010. 272 p.

STERLING, Stephen. Sustainable education: re-visioning learning and change. Totnes: Green Books, 2010. 320 p.

TSING, Anna Lowenhaupt. The mushroom at the end of the world: on the possibility of life in capitalist ruins. Princeton: Princeton University Press, 2015. 352 p.

VAN DOOREN, Thom; ROSE, Deborah Bird. Slow science: a manifesto for a more caring scientific practice. Science as Culture, Abingdon, v. 26, n. 4, p. 595–598, 2017. DOI: 10.1080/09505431.2017.1350596.