The call of Chthulucene speculative fabulations and Biology teaching

Main Article Content

Luiza Dantas Benttenmüller Amorim
Shaula Maíra Vicentini de Sampaio

Abstract

Given the Anthropocene’s devastations, is it possible to engage in collaborations with more than human beings and their diverse ontologies in order to resist the impending catastrophes together and imagine other possible stories for the world? In this paper, we take the Chthulucene’s multispecies webs and Donna Haraway’s (2023) speculative fabulations as calls to think about biologies that are more attentive to the otherness of chthonic beings and the coexistences that allowed the establishment of different forms of life throughout the evolutionary story of/on Earth. Thus, we discussed the developments of a fabulative writing workshop carried out with biology students, arousing reflections about the various worlds that came into existence through the creation of stories that blend biological knowledge with the multiple ways in which beings inhabit the planet’s ruins. We think about speculative fabulations as ways to boost imagination, letting us catch a glimpse of refuges in times of ecological collapse.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dantas Benttenmüller Amorim, L., & Maíra Vicentini de Sampaio, S. (2025). The call of Chthulucene: speculative fabulations and Biology teaching . SBEnBio Biology Teaching Journal, 18(nesp.1), 636–656. https://doi.org/10.46667/renbio.v18inesp.1.2128
Section
Dossiê Temático: Ensino de Biologia diante do Antropoceno: fabulando respostas, experimentando caminhos
Author Biographies

Luiza Dantas Benttenmüller Amorim

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestra em Educação e licenciada em Ciências Biológicas pela mesma Universidade.

Shaula Maíra Vicentini de Sampaio, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora associada I da Universidade Federal Fluminense (UFF), atuando no curso de licenciatura em Ciências Biológicas e no Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

CHAKRABARTY, Dipesh. A significância humana do Antropoceno. In: VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo; SALDANHA, Rafael Mófreita; DANOWSKI, Déborah. (org). Os mil nomes de Gaia: do Antropoceno à idade da Terra: volume 2. Rio de Janeiro: Editora Machado, 2023.

COSTA, Alyne. O Antropoceno é o nosso tempo. In: MOULIN, Gabriela; MARQUEZ, Renata; ANDRÉS, Roberto; CANÇADO, Wellington. (org.). Habitar o Antropoceno. Cosmópolis: BDGM Cultural, 2022.

FAUSTO, Juliana. A cosmopolítica dos animais. São Paulo: N-1 Edições, 2020.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso. A nau incendiária da ficção. In: Mirian Celeste Martins; Alessandra Ancona de Faria; Lucia Maria Salgado dos Santos Lombardi. (Orgs.). Formação de Educadores: contaminações interdisciplinares com arte na pedagogia e na mediação cultural. São Paulo: Terracota Editora, v. 1, p. 44-53, 2019.

HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentes no Chthuluceno. Tradução: Ana Luiza Braga. São Paulo: n-1 edições, 2023.

HARAWAY, Donna. O manifesto das espécies companheiras: cachorros, pessoas e alteridade significativa. Tradução: Pê Moreira. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

KRENAK, Ailton. Futuro Ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LATOUR, Bruno. Diante de Gaia: oito conferências sobre a natureza no Antropoceno. Tradução: Maryalua Meyer. Rio de Janeiro: Ubu Editora, 2020a.

LATOUR, Bruno. Onde Aterrar? Tradução: Marcela Vieira. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020b.

LE GUIN, Ursula K. Finding My Elegy: new and selected poems, 1960-2010. New York: Houghton Mifflin Harcourt, 2012.

LE GUIN, Ursula K. Floresta é o nome do mundo. Tradução: Heci Regina Candiani. São Paulo: Editora Morro Branco, 2020.

LEHG - Laboratório de Epistemologia e História da Geografia. Em votação, cientistas negam que estejamos no Antropoceno, a época geológica dos humanos. Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2024. Disponível em: https://www.ige.unicamp.br/lehg/em-votacao-cientistas-negam-que-estejamos-no-antropoceno-a-epoca-geologica-dos-humanos/. Acesso em 18/08/2025.

PEREIRA, Ana Paula Valle. Estórias fúngicas entrelaçando escritas com outros seres por uma ciência lenta. Revista Alegrar, n. 35, p. 36-46. 2025.

RANNIERY, Thiago. Vem cá, e se fosse ficção? Práxis Educativa, v. 13, n. 3, p. 982-1002. 2018.

SANTOS, Antônio Bispo. Somos da terra. Revista Piseagrama, n. 12, p. 44-51, 2018.

SILVEIRA, Eduardo. Encontros com Riobaldo e as biodiversidades textuais no ensino de biologia. Espacios Transnacionales, v. 3, p. 32-40. 2015.

TSING, Anna Lowenhaupt. O Antropoceno mais que Humano. Ilha – Revista de Antropologia, v. 25, n. 1, p. 176-191. 2021.

TSING, Anna Lowenhaupt. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no antropoceno. Brasília: IEB Mil Folhas, 2019.

VIERA, Túlio; GOMES, Maria Margarida. Currículo Interespécies: o confinamento de animais no ensino de Biologia. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 16, p. 1167-1188. 2023.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A revolução faz o bom tempo: utopia e entropia. In: VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo; SALDANHA, Rafael Mófreita; DANOWSKI, Déborah. (org). Os mil nomes de Gaia: do Antropoceno à idade da Terra: volume 2. Rio de Janeiro: Editora Machado, 2023.