The emergency remote teaching on Science and Biology in the pandemic times giving the floor to teachers from Sbenbio Section 4 (MG/GO/TO/DF)

Main Article Content

Alessandro Tomaz Barbosa
Gustavo Lopes Ferreira
Danilo Seithi Kato

Abstract

This paper aims to understand the challenges and the needs of Science and/or Biology teachers from states which composes the SBEnBio – Section 4 (MG/GO/TO/DF) in the context of emergency remote teaching. From a sensitive listening of the teachers demands with a theoretical and methodological background on the Freirian and decolonial contribution, we proposed an extension course: “Schools and territorialities in contexts of uncertainty: making BIONAS”. The results are shown as challenges, among others, the lack of formation and previous experience of teachers to produce the activities remotely, the basic abilities and intermediate with the DICTs and the conciliation of the remote teaching with domestic care. Faced with this pandemic conjuncture, we considered an emergency to resist the uberization of the teacher work and the mcdonization of the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barbosa, A. . T., Ferreira, G. L., & Kato, D. S. (2020). The emergency remote teaching on Science and Biology in the pandemic times: giving the floor to teachers from Sbenbio Section 4 (MG/GO/TO/DF) . SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(2), 379–399. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i2.396
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Alessandro Tomaz Barbosa, Federal University of Tocantins

PhD in Scientific and Technological Education - Federal University of Santa Catarina (UFSC). Florianópolis, SC - Brazil. Sandwich Doctorate National University Timor-Lorosa? E, Timor-Leste (2017). Teacher - Federal University of Tocantis. Palmas, MT - Brazil.

Gustavo Lopes Ferreira, Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás

PhD student in Science Education - University of Brasília (UnB). Master in Education and Bachelor / Bachelor in Biological Sciences - Federal University of Uberlândia (UFU). Professor - Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás. Ceres, GO - Brazil.

Danilo Seithi Kato, Federal University of Triângulo Mineiro

PhD in School Education - Universidade Estadual Paulista (UNESP). São Paulo, SP - Brazil. Professor - Federal University of Triângulo Mineiro (UFTM). Uberaba, MG - Brazil.

References

ANTÓNIO MOREIRA, José; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, v. 20, n. 26, 13 maio 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/ revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 14 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Economia. Instrução Normativa nº 65, de 30 de julho de 2020. Brasília, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/instrucao-normativa-n-65-de-30-de-julho-de-2020-269669395 . Acesso em: 12 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP nº 9/2020. Brasília, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=147041-pcp009-20&category_slug=junho-2020-pdf&Itemid=30192 . Acesso em: 12 set. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf . Acesso em: 01 out. de 2020.

BOLÍVAR, Antonio. “¿De nobis ipsis silemus?”: epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v.1, n. 4, p. 41-62, 2002.

BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento et al. Percepções docentes e práticas de ensino de ciências e biologia na pandemia: uma investigação da Regional 2 da SBEnBio. REnBio - Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio - vol. 13, n. 1, p. 153-171, 2020.

BARBOSA, Alessandro Tomaz. (De)colonialidade no currículo de Biologia do Ensino Secundário Geral em Timor-Leste. 2018. 370f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Florianópolis, 2018.

CASSIANI, Suzani. Reflexões sobre os efeitos da transnacionalização de currículos e da colonialidade do saber/poder em cooperações internacionais: foco na educação em ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 24, n. 1, p. 225-244, 2018.

FEENBERG, Andrew. O que é a filosofia da tecnologia? Conferência pronunciada para os estudantes universitários de Komaba, 2003. Disponível em: http://www.sfu.ca/~andrewf/Feenberg_OQueEFilosofiaDaTecnologia.pdf

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 58.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

KATO, Danilo Seithi (Org.). BIONAS para a formação de professores de biologia: experiências no observatório da educação para a biodiversidade. São Paulo: Livraria da Física, 2020.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre a experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Trad. Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. Porto Alegre: Artes Médicas; Belo Horizonte: UFMG, 1999.

LUDOVICO, Francieli Motter et al. COVID-19: desafios dos docentes na linha de frente da educação. Interfaces Científicas. Aracaju, v.10, n.1, p. 58-74, número temático - 2020.

MENESES, Maria Paula. Diálogos de saberes, debates de poderes: possibilidades metodológicas para ampliar diálogos no Sul global. Em Aberto, v. 27, n. 91, p. 90-110, 2014.

OLIVEIRA, Sidmar da Silva; SILVA, Obdália Santana Ferraz; SILVA, Marcos José de Oliveira. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Interfaces Científicas. Aracaju, v.10, n.1, p. 25-40, número temático - 2020.

OPAS Brasil. Folha informativa - COVID-19 (doença causada pelo novo coronavírus). Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Ite mid=875#historico Acesso em: 12 set. 2020.

PAGAN, Alice Alexandre. O ser humano do Ensino de Biologia: uma abordagem fundamentada no autoconhecimento. Revista Entreideias, Salvador, 7 (n. esp.), 73-86. 2018.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do Poder e Classificação Social. In: SANTOS, B. S; MENESES, M. P. Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, p. 73-118, 2009.

RESTREPO, Eduardo; ROJAS, Axel. Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Popayán, Colômbia: Editorial Universidad del Cauca. 2010.

SANTOS, Taryn Sofia Abreu. A ginga intercultural entre o saber tradicional afro-brasileiro e a educação em ciências: o corpo em foco na comunidade de São Francisco do Paraguaçu/BA. 2020. 135f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2020.

SILVA, Amanda Moreira. A uberização do trabalho docente no Brasil: uma tendência de precarização no século XXI. Trabalho Necessário. v.17, n. 34, set./dez. 2019.

SILVA, Janssen Felipe. Sentidos de avaliação da educação e no ensino e no currículo na educação básica através dos Estudos Pós‐Coloniais Latino‐Americanos. Espaço do currículo, v. 8, n. 1, p. 49-64, 2015.

WAGNER, Adriana. et al. Compartilhar tarefas? Papéis e funções de pai e mãe na família contemporânea. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 2, n. 2, p. 181-186, 2005.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)