Sorting waste and reciclyng the experience of the "Rethinking" outreach project science and health education outreach project in elementary education

Main Article Content

Marcelo Côrtes Silva
Franco Gomes Biondo
Pedro Moreno Feio de Lemos
Mayza de Andrade Pereira
Maria Fernanda Santos Quintela da Costa Nunes

Abstract

Natural resource limitations as well as other social and environmental issues generated by waste disposal are commonly related to the need of rethinking our individual and social regular practices. In this scenario, science teaching and environmental education must be protagonists. This paper aims to present the experience of the “Rethinking” outreach project, discussing its limits and potentialities in environmental education at Elementary School level. Organized as an experience report, the paper highlights the bidirectional relation between the project and a partner school. Results of the project are presented and crossed with reflections grounded on references from the fields of Environmental Education and Outreach, pointing out the relevance of outreach activities for the development of environmental education at elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, M. C., Biondo, F. G., Lemos, P. M. F. de ., Pereira, M. de A., & Nunes, M. F. S. Q. da C. . (2021). Sorting waste and reciclyng: the experience of the "Rethinking" outreach project science and health education outreach project in elementary education. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(1), 549–563. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.421
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Marcelo Côrtes Silva, Federal Institute of Education, Science and Technology of Amazonas (IFAM)

PhD in History of Sciences and Techniques and Epistemology - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). EBTT Biology Professor - Federal Institute of Education, Science and Technology of Amazonas (IFAM).

Franco Gomes Biondo, Fluminense Federal University (UFF)

Master in Education - Universidade Federal Fluminense (UFF). Science and Biology Teacher - Municipal education network in Maricá (RJ) and private education network in Niterói (RJ).

Pedro Moreno Feio de Lemos, Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ)

Master in History of Science and Techniques and Epistemology - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Science and Biology Professor - Private education network in Rio de Janeiro (RJ).

Mayza de Andrade Pereira, Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ)

Bachelor of Biological Sciences - Ecology - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Environmental Assistant - Supply Log Oil & Gas LTDA.

Maria Fernanda Santos Quintela da Costa Nunes, Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ)

PhD in Ecology and Natural Resources - Federal University of São Carlos (UFSCar). Associate Professor - Institute of Biology, Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ).

References

ABRELPE. Associação Brasileira de Empresas de limpeza pública e resíduos especiais. Panorama dos resíduos sólidos no Brasil. Edição 2017. São Paulo: Abrelpe, 2018.

ARARUNA, Lucimar Bezerra. Investigando ações de educação ambiental no currículo escolar. Dissertação (Mestrado). 145 f. Programa de Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2009.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto Nº 5.940, de 25 de outubro de 2006. Institui a separação dos resíduos recicláveis descartados pelos órgãos e entidades da administração pública federal direta e indireta, na fonte geradora, e a sua destinação às associações e cooperativas dos catadores de materiais recicláveis, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Decreto /D5940.htm . Acesso em: 20 out. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto Nº 7.404, de 23 de dezembro de 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/Decreto /D7404.htm . Acesso em: 29 out. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto Nº 7.405, de 23 de dezembro de 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7405.htm . Acesso em: 29 out. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. LEI Nº 9795, de 27 de ABRIL de 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm Acesso em: 20 out. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. LEI Nº 9394, de 20 de dezembro de 1996 http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf Acesso em: 25 out. 2020.

CARDOSO-COSTA, Gil; LIMA, Maria Jacqueline Girão Soares de. Educação ambiental na escola: uma análise das concepções e práticas presentes em relatos de experiência dos Encontros Regionais de Ensino de Biologia RJ/ES. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 8., 2015, Rio de Janeiro, RJ. Anais do... Rio de Janeiro, 2015, 15 p. Disponível em: http://epea.tmp.br/epea2015_anais/pdfs/plenary/86.pdf . Acesso em: 20 out. 2020.

DELIZOICOV, Nair Castilho; SLONGO, Iône Inês Pinsson. O ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental: elementos para uma reflexão sobre a prática pedagógica. Série-Estudos, n. 32, 2011, p. 205-221. Disponível em: https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/75 . Acesso em: 20 out. 2020.

FIGUEIRA, Maira Rocha; LIMA, Maria Jacqueline Girão Soares de; SELLES, Sandra Lucia Escovedo. A inserção da educação ambiental crítica na escola via extensão universitária. Revista Espaço do Currículo, v. 11, n. 3, 2018, p. 356-369. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v3n11.42077 . Acesso em: 20 out. 2020.

FIGUEIRA, Maira Rocha; SOARES, Alessandra Gonçalves; BASTOS, Caio Bertha; CARDOSO-COSTA, Gil; ASSUMPÇÃO, Thais Lourenço; LIMA, Maria Jacqueline Girão Soares de. Educação ambiental, consumo e alimentação: uma temática para o ensino de Ciências. In: ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA - Regional 2, 7., 2015, Niterói - RJ. Anais do ... Niterói: MGSC, 2015, p. 479-483. Disponível em: https://sbenbio.org.br/wp-content/uploads/anais/VII_EREBIO_Anais.pdf . Acesso em: 20 out. 2020.

GOUVÊA, Guaracira; LEAL, Maria Cristina. Alfabetização científica e tecnológica e os museus de Ciência. In: GOUVÊA, Guaracira; MARANDINO, Martha; LEAL, Maria Cristina. (Org.). Educação e museu - a construção social do caráter educativo dos museus de ciência. Rio de Janeiro: ACCES, 2003.

GROOT, Rudolf S. de, WILSON, Matthew A., BOUMANS, Roelof M.J. A typology for the classification, description and valuation of ecosystem functions, goods and services. Ecological Economics,v. 41, n. 3, 2002, p. 393–408. Disponível em: www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0921800902000897 . Acesso em: 20 out. 2020.

JEZINE, Edineide. As Práticas Curriculares e a Extensão Universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte, MG. Anais do..., Belo Horizonte, 2004, 6 p. Disponível em: https://www.ufmg.br/congrext/Gestao/Gestao12.pdf . Acesso em: 20 out. 2020.

KRASILCIK, Miriam. Prática de ensino de Biologia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

LAYARGUES, Philippe Pomier. O cinismo da reciclagem: o significado ideológico da reciclagem da lata de alumínio e suas implicações para a educação ambiental. In: LOUREIRO, Carlos Frederico; LAYARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Souza de (Orgs.). Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. São Paulo, Cortez, 2002, p. 179-220.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, 2014, p. 23-40. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/asoc/v17n1/v17n1a03.pdf . Acesso em: 20 out. 2020.

LIMA, Elizabeth Cristina da Rocha. Qualidade de água da Baía de Guanabara e saneamento: uma abordagem sistêmica. 183 f. Tese (Doutorado). Programa de Planejamento Energético. Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia (COPPE). Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2006. Disponível em: http://antigo.ppe.ufrj.br/ppe/production/tesis/limaecr.pdf . Acesso em: 20 out. 2020.

LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Crise ambiental, educação e cidadania: os desafios da sustentabilidade emancipatória. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. São Paulo, Cortez, 2002.

LIMA, Maria Jacqueline Girão Soares de. A disciplina educação ambiental na rede municipal de educação de Armação dos Búzios (RJ): investigando a tensão disciplinaridade/integração na política curricular. 240 f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2011.

LIMA, Maria Jacqueline Girão Soares de. Educação Ambiental e Ensino de Ciências e Biologia: tensões e diálogos. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 12, n. 1, 2019, p. 115-131. Disponível em: http://sbenbio.journals.com.br/index.php/sbenbio/article/view/182 Acesso em: 20 out. 2020.

LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Revista Ensaio, v. 3, n. 1, 2001, p. 45-61. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v3n1/1983-2117-epec-3-01-00045 . Acesso em: 20 out. 2020.

LOUREIRO, Carlos Frederico. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo, Cortez, 2004.

MORIN, Edgar. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2013.

RIBEIRO, Julia Werneck; ROOKE, Juliana Maria Scoralick. Saneamento básico e sua relação com o meio ambiente e a saúde pública. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Análise Ambiental). Faculdade de Engenharia. Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora, 2010. Disponível em: http://www.ufjf.br/analiseambiental/files/2009/11/TCC-SaneamentoeSa%C3%BAde.pdf . Acesso em: 17 de out. 2020.

ROCHA, Roberto Mauro Gurgel. A construção do conceito de extensão universitária na America Latina. In. FARIA, Doris Santos de (Org.). Construção conceitual da extensão na America Latina. Editora UNB: Brasília, 2001.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

SHAFFER, David Reed; KIPP, Katherine. Developmental psychology: childhood & adolescence. 8th.ed. Wadsworth, Cengage Learning, 2010.

SILVA, Marcelo Côrtes. Coleta seletiva na UFRJ: a chave para um modelo integrador na gestão de resíduos na Universidade. Tese (Doutorado). Programa de Pós-graduação em História das Ciências das Técnicas e Epistemologia. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2019

SILVA, Sandro Pereira; GOES, Fernanda Lira; ALVAREZ, Albino Rodrigues. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Situação social das catadoras e dos catadores de material reciclável e reutilizável - Brasil, 2013, p.76. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/situacao_social/131219_relatorio_situacaosocial_mat_reciclavel_brasil.pdf . Acesso em: 20 out. 2020.

SNIS. Diagnóstico dos Serviços de Água e Esgotos. Sistema Nacional de Informações sobre Saneamento, v. 53, n. 9, 2014, p. 1689–1699. Disponível em: http://www.snis.gov.br/diagnostico-anual-agua-e-esgotos/diagnostico-ae-2014 . Acesso em: 20 out. 2020.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.