Teaching sequence about arbovirosis assuming critical awareness in comprehensive training

Main Article Content

Paola Eduarda de Araújo
Olavo Henrique Menin

Abstract

Arboviruses such as dengue, yellow fever, Zika and chikungunya have become a growing public health problem. “campaigner” actions by the government that do not adequately sensitize the population and the lack of a critical-reflective debate make it difficult to combat these diseases. We present here the proposal of a Didactic Sequence (SD) addressing the arboviruses theme, which brings research as a teaching and learning strategy as a pedagogical principle, seeking to bring students closer to scientific knowledge and develop their reflective, critical and analytical skills. DS was applied and the results show that it is significant in learning and awareness, contributing to the development of critical-scientific thinking and the students' capacity for social participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Araújo, P. E. de, & Menin, O. H. . (2021). Teaching sequence about arbovirosis assuming critical awareness in comprehensive training. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(2), 991–1010. Retrieved from https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/605
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Paola Eduarda de Araújo, Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo

Professional Master's Degree in Professional and Technological Education in National Network (PROFEPT) - Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) Sertãozinho, SP- Brazil. Professor at the Municipal and State network in the city of Sertãozinho. São Paulo, SP- Brazil.

Olavo Henrique Menin, Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo

PhD in Sciences in the area of Physics Applied to Medicine and Biology - Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto, University of São Paulo (USP). São Paulo, SP - Brazil. Teacher - Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo, Sertãozinho campus. São Paulo, SP - Brazil.

References

ASSIS, S. S; ARAÚJO-JORGE, T. C. O que dizem as propostas curriculares do Brasil sobre o tema saúde e as doenças negligenciadas: aportes para a educação em saúde no ensino de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v.24, n.1, p.125-140, 2018.

BRASIL. Ministério da educação. Educação profissional técnica de nível médio integrado ao ensino médio. Brasília, DF: ME, 2007.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília, DF: ME 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192. Acesso: 12 fev. 2020.

BRASIL. Secretaria de Vigilância em Saúde. Ministério da Emergência epidemiológica de febre amarela no Brasil, no período de dezembro de 2016 a julho de 2017. Boletim Epidemiológico, Brasília, DF v. 48, n. 28, 2017. Disponível em: http://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2017/setembro/06/2017_027.pdf . Acesso em: 7 mar. 2019.

CATÃO, C.D.S.; et al. Ações de educação em saúde em ambiente escolar sobre arboviroses: relato de experiência. Revista Saúde e Ciência online, v. 8, n. 3, p. 105-114, set/dez. 2019).

CONRADO, D. M; NUNES-NETO, C. N.; EL-HANI, N. Dimensões dos conteúdos mobilizados por estudantes de biologia na argumentação sobre antibióticos e saúde. Ecuc. Pesqui., São Paulo, v. 46, 2020.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. 4. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1996.

FARIA, R. W. S. C. Os conteúdos da aprendizagem e o raciocínio proporcional. RELVA, Juara, MT, v.6, n.1, p. 251-272, jan./jun. 2019.

FELIPPE, B. C. Pressupostos teórico-metodológicos da pesquisa como princípio pedagógico. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Centro de Referência e Formação e Ead, Instituto Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, 2019.

FRANCO, M. A. S. Pedagogia da Pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set./dez. 2005.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

LIMA-CAMARA, T. N. Arboviroses emergentes e novos desafios para a saúde pública no Brasil. Revista de Saúde Pública. v. 50, p.1-7, 2016.

GANAGUI, L; MENIN, O. H. O tema doenças infecciosas no Ensino Médio: análise de livros didáticos, do Exame Nacional do Ensino Médio e percepção dos alunos. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio. v. 13, n. 2, p.361-378, 2020.

MAFRA, A. C. C. N. et. al. Estudo sobre o risco de dengue no município de Campinas. Biomatemática, v. 20, p. 125-134, 2010.

MAIA, P. C. R. Arboviroses no ensino de ciências e biologia: conhecimento, atitudes e práticas dos estudantes do colégio Federal localizado no Município de São Cristóvão, SE. Departamento de Biologia da Universidade Federal de Sergipe, Monografia, 49 p., 2017.

MUNDIM, J. V.; SANTOS, W. L. P. Ensino de ciências no ensino fundamental por meio de temas sociocientíficos: análise de uma prática pedagógica com vista à superação do ensino disciplinar. Ciência & Educação. v. 18, n. 4, p. 787-802, 2012.

RAMOS, M. N. Implicações políticas e pedagógicas da EJA integrada à Educação Profissional. Educação e Realidade, v. 35, n. 1, p. 65-85, 2010.

RANGEL, M. L. Dengue: educação, comunicação na perspectiva do controle- propostas inovadoras. Interface, v.12, n.25, p.433-441, 2018.

RYSY, C. R; CRISOSTIMO, A. N. Um jogo didático como proposta de intervenção pedagógica na abordagem sobre o mosquito Aedes aegypti. Revista Brasileira de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v.13. n.2., p. 269-286, maio/ago. 2020.

SANTOS; et al. Ações educativas para o combate ao mosquito Aedes aegypti emu ma escola da região metropolitana de São Luís. Caderno pedagógico, Lajeado, v. 14, n. 1, p. 8-27, 2017.

SATO, M. Educação ambiental. São Carlos. RiMa, 2002.

TAUIL, P. L. Urbanização e ecologia do dengue. Caderno de saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 17, p. 99-102, 2001.

TOLEDO R. F.; JACOBI, P. R. Pesquisa-ação e educação: compartilhando princípios na construção de conhecimentos e no fortalecimento comunitário para o enfrentamento de problemas. Educ. Soc., Campinas. v. 34, n. 122. p. 155-173, jan/mar. 2013.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1998.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)