Microorganisms and food: a thematic workshop applied to elementary school students

Main Article Content

Jamily de Almeida Silva Vilela
Lundoi Tobias Lee
Vanda Valente de Andrade Figueira
Leonardo de Figueiredo Vilela

Abstract

A thematic workshop seeks to provide an interconnection and contextualization of knowledge by students, which can be applied as an effective instrument at various levels and areas of study, including Microbiology teaching. The research presented in this study is qualitative and quantitative and investigated learning concepts related to microorganisms by students in the 6th year of Elementary School II, through an individual questionnaire applied before and after the thematic workshop development, with an emphasis on food products. From the analysis of the results, it can be observed that, for most workshop foods exposed, the percentage of correct answers regarding the presence or absence of microorganisms in food was higher after the workshop, when compared to the percentage at workshop beginning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vilela , J. de A. S., Lee, L. T. ., Figueira, V. V. de A., & Vilela, L. de F. . (2022). Microorganisms and food: a thematic workshop applied to elementary school students. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(1), 29–44. https://doi.org/10.46667/renbio.v15i1.681
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Jamily de Almeida Silva Vilela , Federal University of Lavras

Master in Agricultural Microbiology - Federal University of Lavras (UFLA). Lavras, MG - Brazil. Level II Teacher - Firjan SESI School - Barra do Piraí, RJ - Brazil. 

Lundoi Tobias Lee, Federal University of Lavras

PhD in Agricultural Microbiology - Federal University of Lavras (UFLA). Lavras, MG - Brazil. Substitute Professor - Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ) - Engenheiro Paulo de Frontin, RJ - Brazil.  

Vanda Valente de Andrade Figueira, Valencia University Center

Bachelor of Law - Centro Universitário de Valença (UNIFAA). Valença, RJ - Brazil.  Director - Colégio Líder - Valença, RJ - Brazil. 

Leonardo de Figueiredo Vilela, Universidade Federal de Lavras

Post-Doctorate in Agricultural Microbiology - Federal University of Lavras (UFLA). Lavras, MG-Brazil. PhD in Biochemistry - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Adjunct Professor - Faculdade de Ciências Médicas de Três Rios (SUPREMA - FCM/TR). Três Rios, RJ - Brazil.

References

AZEVEDO, Thamara Medeiros; SODRÉ, Luiz. Conhecimento de estudantes da educação básica sobre bactérias: saber científico e concepções alternativas. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 4, n. 2, 2014. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/2478

BAGGIO, Liliam Amanda; LORENCINI JÚNIOR, Alvaro L. Uma proposta de atividades sobre microrganismos orientada para a aprendizagem significativa. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor. Cadernos PDE. Paraná. v.1, p. 1-19, 2013.

BERNARDI, Geovane; SILVEIRA, Maria dos Santos; LEONARDI, Ariadne de Freitas; FERREIRA, Sabrina Antunes; GOLDSCHMIDT, Andréa Inês. Concepções prévias dos alunos dos anos iniciais sobre microrganismos. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, v. 10, n. 1, p. 55-69, 2019. Disponível: https://revistascientificas.ifrj.edu.br/revista/index.php/reci/article/view/974

BODELIER, Paul. Toward understanding, managing, and protecting microbial ecosystems. Frontiers in microbiology, v. 2, p. 80, 2011. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmicb.2011.00080/full

BROSTOLIN, Marta Regina; MORAES, Claudia Diniz de . Educação infantil e educação física na perspectiva interdisciplinar:(im) possibilidades. Acta Scientiarum. Education, v. 43, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3033/303368056006/303368056006.pdf

CAETANO, Gabriella Luciano; PEREIRA, Grazielle Rodrigues. O ensino sobre as bactérias e as arqueas na educação básica: proposição de um curso de formação docente. Lat Am J Sci Educ, v. 6, n. 12019, p. 1-9, 2019.

CANTO, Eveleise Samira Martins; OLIVEIRA, Elida Magalhães; DOS SANTOS, Taides Tavares. Extensão universitária envolvendo microbiologia: relato de experiência em uma Escola de Santarém-PA, Brasil. Capim Dourado: Diálogos em Extensão, v. 1, n. 1, p. 29-37, 2018. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/capimdourado/article/view/4470

CASSANTI, Ana Cláudia; CASSANTI, Ana Clara, ARAUJO, Eliana Ermel; URSI, Suzana. Microbiologia democrática: estratégias de ensino aprendizagem e formação de professores. Enciclopédia Biosfera, v. 4, n. 5, 2008. Disponível em: https://conhecer.org.br/ojs/index.php/biosfera/article/view/4929/4807

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002. p. 364

DILLON, Justin. A review of the research on practical work in school science. London: King’s College. p. 1-9, 2008. Disponível em: https://www.academia.edu/download/54871393/saliha23.pdf

ESTEVES, Isabela de Oliveira; FIGUEIREDO JUNIOR, João Cura Dars. Uma proposta de oficina temática remota. Experiências em Ensino de Ciências, v. 17, n. 1, p. 137-148, 2022. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/912

FISHER, Matthew C.; HENK, Daniel A.; BRIGGS, Cheryl J.; BROWNSTEIN, John S.; McCRAW, Sarah L.; GURR, Sarah J. Emerging fungal threats to animal, plant and ecosystem health. Nature, v. 484, n. 7393, p. 186-194, 2012. Disponível em: https://www.nature.com/articles/nature10947

HOFSTEIN, Avi; LUNETTA, Vincent N. The laboratory in science education: Foundations for the twenty‐first century. Science education, v. 88, n. 1, p. 28-54, 2004. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sce.10106

HUTTENHOWER, Curtis et al. in The human microbiome project consortium. Structure, function and diversity of the healthy human microbiome. Nature, v. 486, n. 7402, p. 207-214, 2012. Disponível em: https://www.nature.com/articles/nature11234

LI, Xinran, WANG, Xuying; WENG, Guiying; Zhibao, Chen. How the flipped classroom improves student learning in medical microbiology education: a meta-analysis. Journal of Biological Education, p. 1-9, 2022. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00219266.2021.2009007

LUNETTA, Vincent N.; HOFSTEIN, Avi; CLOUGH, Michael P. Learning and teaching in the school science laboratory: An analysis of research, theory, and practice. Handbook of research on science education, v. 2, p. 393-441, 2007.

MARCONDES, Maria Eunice Ribeiro et al. Oficinas temáticas no ensino público visando a formação continuada de professores. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, v. 1, n. 1, p. 1-104, 2007.

MARCONDES, Maria Eunice Ribeiro. Proposições metodológicas para o ensino de química: oficinas temáticas para a aprendizagem da ciência e o desenvolvimento da cidadania. Em Extensão, v. 7, n. 1, p. 67–77, 2008. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20391

MILCAREK, Luciana. Ambientes de aprendizagem e a contribuição da arte para a educação infantil. 2003. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Santa Catarina. Florianópolis: Centro Tecnológico. 2003.

MORESCO, Terimar Ruoso; CARVALHO, Michele Soares; KLEIN, Vanessa; LIMA, Ana de Souza; BARBOSA, Nilda Vargas; ROCHA, João Batista. Ensino de microbiologia experimental para Educação Básica no contexto da formação continuada. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 16, n. 3, p. 435-457, 2017. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen16/REEC_16_3_2_ex1156.pdf

MORESCO, Terimar Ruoso; ROCHA, João Batista Teixeira da; BARBOSA, Nilda Berenice de Vargas. Ensino de microbiologia e a experimentação no ensino fundamental. Revista contexto & educação, v. 32, n. 103, p. 165-190, 2017. Disponível em: https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6469

PEREIRA, Adriana Soares; SHITSUKA, Dorlivete Moreira; PARREIRA, Fabio José; SHITSUKA, Ricardo. Metodologia da pesquisa científica. 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/15824

PEREZ, Karla Joseane. Mundo invisível a vida que a gente não vê–propostas de ensino de microbiologia para crianças. Revista do Seminário de Educação de Cruz Alta-RS, v. 6, n. 1, p. 63-64, 2019. Disponível em: http://www.exatasnaweb.com.br/revista/index.php/anais/article/view/619

ROBERTSON-ALBERTYN, Senga; HARDEE, Erin; STANLEY-WALL, Nicola R. Microbe motels: an interactive method to introduce the human microbiome. Journal of microbiology & biology education, v. 17, n. 2, p. 282-283, 2016. Disponível em: https://journals.asm.org/doi/full/10.1128/jmbe.v17i2.966

SOARES, Laiane Oliveira Lima et al. Circuito online como proposta para o ensino de microbiologia. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 900-910, 2021. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/508

ZITKOSKI, Jaime José; LEMES, Raquel Karpinski. O tema gerador segundo Freire: base para a interdisciplinaridade. In: SEMINÁRIO NACIONAL DIÁLOGOS COM PAULO FREIRE: UTOPIA, ESPERANÇA E HUMANIZAÇÃO, 9., 2015. Disponível em: https://www2.faccat.br/portal/sites/default/files/zitkoski_lemes.pdf

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.